نقاب تازه برای یک کراس‌اوور لوکس ۱۰ ساله؛

فیس‌لیفت ۲۰۲۵ ولوو XC90 معرفی شد

ولوو برای تازه نگاه داشتن SUV سالخورده اما کماکان خوش‌ساخت و محبوب خود، XC90، تغییراتی در طراحی ظاهری و داخلی آن اعمال کرده است.

چهارشنبه - ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۶
فیس‌لیفت ۲۰۲۵ ولوو XC90 معرفی شد

ولوو به قدری از جایگاه و وجهه کراس‌اوور میدسایز لوکس خود، XC90، راضی است که طی یک دهه و با کمترین تغییر ملموس، همان نمونه معرفی شده در سال ۲۰۱۴ به عنوان نسل دوم این محصول را روی خطوط تولید خود در استکهلم سوئد، شاه عالم مالزی و بنگلور هند نگاه داشته. البته بعد از دقیقا ۱۰ سال از معرفی XC90 نسل دو، ولوو بالاخره تصمیم گرفته برای بار دوم، فیس‌لیفتی برپایه این نسل ارائه دهد.

فیس‌لیفت ۲۰۲۵ ولوو XC90 معرفی شد

فیس‌لیفت جدید ولوو XC90 همان تناسبات نمونه های پیش از فیس‌لیفت را دارد، اما در نمای جلو، از رویکردی مدرن‌تر در طراحی اجزا استفاده شده تا شکل یکدست‌تری به این نما بدهد. در این طراحی جدید، جلوپنجره، کشیده‌تر و باریک‌تر شده و برداشت جدیدی از چراغ‌های جلو با گرافیک T-شکل داخلی را شاهد هستیم که متصل به جلوپنجره است.

البته نکته جالب‌توجه‌تر، شبکه نامتقارن جلوپنجره جدید است که در آن، نیمی از باریکه‌های کرومی جلوپنجره همسو با نشان VOLVO، به سمت راست زاویه دارند و نیمی دیگر، برعکس، به سمت چپ.

فیس‌لیفت ۲۰۲۵ ولوو XC90 معرفی شد

همسو با این طراحی جدید جلوپنجره و چراغ‌های جلو، سپر جلو و کاپوت نیز تغییراتی به خود دیده‌اند. در نمای جانبی، شاهد طرح رینگ‌های جدیدی با قُطر ۲۰ اینچ، ۲۱ اینچ و ۲۲ اینچ هستیم. در نمای عقب نیز بارزترین تغییر، گرافیک به‌روز شده چراغ‌هاست. در کنار اینها، پالت رنگ‌های بدنه نیز به عنوان مکمل تغییرات ظاهری، به‌روز شده.

با ورود به فضای داخلی، حس و حالی که تداعی می‌شود، در کل تفاوتی با نمونه های پیش از فیس‌لیفت ندارد اما طرح جدید بخش میانی داشبورد که با بازنگری در فرم هواکش‌‎های سیستم تهویه و همچنین نمایشگر اصلی و بزرگتر از قبل سیستم اطلاعات و سرگرمی (با قُطر ۱۱.۲ اینچ) نیز همراه بوده، در کنار استفاده از متریال جدید و بافت‌دار، کابین ولوو XC90 را کمی مدرن‌تر کرده و از آن سادگی محض نمونه های پیش از فیست‌لیفت، متمایز شده. کنسول میانی نیز همسو با این طراحی جدید داشبورد، با طرح و متریال جدید مورد بازنگری قرار گرفته.

فیس‌لیفت ۲۰۲۵ ولوو XC90 معرفی شد

ولوو می‌گوید برای فیس‌لیفت جدید، در کنار تغییرات مذکور، عایق‌کاری خودرو را نیز با هدف کاهش صدای ورودی به کابین بهبود بخشیده. در بخش فنی و قوای محرکه اما تغییرات، به این اندازه نبوده و محدود شده با استفاده از تکنولوژی FSD یا Frequency Selective Damping ولوو برای سیستم تعلیق که اجازه می‌دهد هر یک از کمک فنر ها بصورت مستقل با توجه به شرایط مسیر خود را تطبیق دهد.

محرک ولوو XC90 در مدل جدید نیز همان سه پیشرانه ای است که در نمونه های پیش از فیس‌لیفت دیده بودیم.

فیس‌لیفت ۲۰۲۵ ولوو XC90 معرفی شد

این پیشرانه های متصل به گیربکس هشت سرعته اتوماتیک که هر سه، محرک چهار چرخ هستند، عبارتند از B5 و B6 هایبرید و T8 پلاگین-هایبرید. در مدل های هایبرید که حال از چرخه احتراق جدید با هدف کاهش مصرف سوخت بهره می‌برند، یک موتور ۲.۰ لیتری بنزینی با موتور برقی ۴۸ ولت جفت‌وجور شده. این پیکربندی با توربوشارژر، ۲۴۷ اسب‌بخار قدرت برای B5 تولید می‌کند اما در B6، با اضافه شدن یک سوپرشارژر در کنار توربوشارژ، قدرت به ۲۹۵ اسب‌بخار می‌رسد.

در پیشرانه پلاگین-هایبرید، یا همان T8، یک موتور ۲.۰ لیتری بنزینی دارای توربوشارژ و سوپرشارژر با موتور برقی متکی بر مجموعه باتری های ۱۴.۷ کیلووات ساعت ترکیب شده تا روی هم رفته ۴۵۵ اسب‌بخار قدرت در اختیار Volvo XC90 T8 بدهد.

2025 Volvo XC90

با این پیشرانه، متوسط مصرف سوخت خودرو، صدی تنها ۲.۱ لیتر است و تا ۵۳ کیلومتر امکانش پیمایش بصورت تمام-الکتریکی برای خودرو وجود دارد. صفر تا صد نیز در حدود ۵.۵ ثانیه است.

ولوو قرار است فیس‌لیفت جدید XC90 را با قیمت پایه ۵۹.۷۴۵ دلار به بازار عرضه کند.

5 از 1 رای

نظر شما چیست؟