سرعت رُشد بیوایدی طی سالهای گذشته، چه از نظر تکنولوژی و تنوع محصولات، و چه از نظر فروش، به قدری بالا بوده که تحسین بسیاری را برانگیخته. این خودروساز پیشرو چینی به واسطه همین رُشد چشمگیر، توانسته در فروش جهانی از برخی خودروسازان بزرگ و باسابقه دنیا از نظر تعداد فروش، پیشی بگیرد.
این اتفاق در سه ماهه دوم سال جاری میلادی نیز تکرار شد، به شکلی که مجموع فروش ۳ ماهه بیوایدی در بازارهای جهانی نه تنها بار دیگر، بالاتر از نیسان اعلام شد، بلکه از فروش جهانی هوندا نیز پیشی گرفته است.
طبق آمار، بیوایدی از ابتدای آوریل ۲۰۲۴ تا پایان ژوئن ۲۰۲۴ توانسته ۹۸۰ هزار دستگاه خودرو در بازار های جهانی به فروش برساند. این عدد، رُشد ۴۰ درصدی فروش را برای BYD در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۳ نشان میدهد و همانطور که اشاره شد، بالاتر از فروش ۳ ماهه دوم ۲۰۲۴ نیسان و هوندا است.
بد نیست بدانید BYD سه ماهه دوم ۲۰۲۳ توانسته بود ۷۰۰ هزار خودرو در بازارهای جهانی به فروش برساند و با این تعداد فروش، دهمین خودروساز دنیا از نظر آمار فروش Q۲ سال ۲۰۲۳ لقب گرفته بود. امسال، رُشد فروش ۲۸۰ هزار دستگاهی، رتبه جهای BYD در فروش سه ماهه دوم به هفتم ارتقاء یافته است.
به این هم بد نیست اشاره داشته باشیم که امسال، تنها خودروساز ژاپنی که بیشتر از بیوایدی در سه ماهه دوم سال، خودرو در مقیاس جهانی به فروش رسانده، تویوتاست که البته با مجموع فروش ۲ میلیون و ۶۳۰ هزار دستگاه، در رتبه نخست فروش در بین خودروسازان دنیا قرار دارد.
بعد از تویوتا نیز جنرال موتورز با ۱ میلیون و ۲۹۰ هزار دستگاه و فورد با ۱ میلیون و ۴۰ هزار دستگاه، به ترتیب دومین و سومین خودروسازان بزرگ دنیا از نظر آمار فروش سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ میباشند.
بیوایدی بخشی از رُشد فروش خود را مدیون بازارهای صادراتی است به این ترتیب که طبق آمار، ۴ درصد از مجموع ۲ میلیون و ۷۹۰ هزار خودرویی که چین در این مدت صادر کرده، سهم BYD بوده، یعنی بالغ بر ۱۰۵ هزار دستگاه. شاید این عدد، آنچنان هم بزرگ به نظر نیاید اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، بیوایدی توانسته عدد فروش خود در بخش صادرات را تقریبا ۳ برابر کند.
و این، با توجه به تعرفه های سنگینی که برای خودروهای چینی، به ویژه در بازارهای اروپایی وضع میشود، دستاورد بسیار بزرگی است.
نظر شما چیست؟