نیسان طی سالهای گذشته، دقیقتر بگوییم، از ۲۰۲۲، خودروهای هایبرید جدیدی را با پیشرانه های اختصاصی خود، موسوم به e-POWER به بازار عرضه که یک وجه تمایز بزرگ با پیشرانه های هایبرید و نیمه-هایبرید مرسوم دارند؛ آن هم این است که در این پیشرانه های هایبرید نیسان، تنها بخش الکتریکی پیشرانه، محرک خودرو است و از بخش بنزینی، تنها برای شارژ باتریها استفاده میشود.
عملکرد پیشرانه های e-POWER نیسان
در واقع، در خودروهای مجهز به پیشرانه e-POWER نیسان، با خودروهایی الکتریکی طرف هستیم که نیاز به منبع برق خارجی برای شارژ مجموعه باتریها، ندارند و در عوض، موتور بنزینی برق مورد نیاز باتری و بخش برقی پیشرانه را تامین میکند، به این ترتیب که در رانندگی با سرعت پایین و کمفشار، مجموعه باتری ها تامین کننده انرژی مورد نیاز موتور برقی است موتور بنزینی، باتری را در صورت لزوم شارژ میکند و در رانندگی های پُرفشار، موتور بنزینی نیز بصورت موازی و مستقیم وارد عمل میشود و انرژی موتور برقی را تامین میکند.
شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که با توجه به درگیر شدن موتور بنزینی برای تامین برق موتور الکتریکی و همچنین، شارژ باتری ها، چرا بصورت مستقیم از موتور بنزینی برای تامین قوای محرکه استفاده نمیشود.
در پاسخ باید بگوییم وقتی تامین قوای محرکه بر عهده موتور بنزینی باشد، شرایط مختلف آبوهوایی، نوع رانندگی، شرایط مسیر و … میتواند روی راندمان پیشرانه و در نتیجه، روی مصرف سوخت خودرو تاثیر بگذارد.
اما وقتی از موتور بنزینی، تنها برای ایجاد الکتریسیته و انرژی مورد نیاز بخش برقی پیشرانه استفاده میشود، عملکرد کاملا یکنواخت و بدون فشار را خواهد داشت و همین، باعث میشود مصرف سوخت، پایین و یکسان باشد.
در ضمن، استهلاک پیشرانه نیز باتوجه به درگیر بودن بخش برقی در به حرکت درآوردن خودرو، به مراتب پایینتر از خودروهای هایبرید متکی بر موتور بنزینی، یا خودروهای بنزینی یا دیزل عادی خواهد بود. به اینها، راحتی بیشتر سواری به واسطه صدا و لرزش بسیار پایین مجموعه محرکه را نیز اضافه کنید.
نیسان سیلفی e-POWER مکس ادیشن وارداتی
به تازگی نامی خودرو پیشرو یکی از محصولات دارای پیشرانه e-POWER نیسان، یعنی سیلفی e-POWER مکس-ادیشن را بصورت وارداتی در کشورمان عرضه کرده؛ سدان کامپکتی که به واسطه بهرهمندی از همین تکنولوژی، صدی تنها ۴.۵ لیتر در سیکل ترکیبی، بنزین میسوزاند و با هر باک پُر از بنزین، توان پیمایش بیوقفه مسافتی بالغ بر ۱۰۰۰ کیلومتر در شرایط ایدهآل را دارد.
این نیسان وارداتی متفاوت نامیخودرو، دارای امکاناتی نظیر سیستم کمک حرکت در سربالایی و سرپایینی، کروزکنترل تطبیقی هوشمند، اتوهُلد، هشدار خروج از لاین مسیر، همیار حرکت بین خطوط مسیر، سنسور نور، هشدار نقاط کور، سیستم هوشمند e-Pedal و پایش فشار باد تایرها، ایربگهای جلو، جانبی جلو و پردهای، ترمز اضطراری اتوماتیک، دوربین ثبت وقایع و قابلیت خاموش شدن اتوماتیک موتور در هنگام توقف و استارت اتوماتیک در هنگام شروع دوباره به حرکت در بخش ایمنی و سیستم های همیار است.
در بخش رفاهی نیز باید به بهرهمندی این خودرو از امکاناتی نظیر تهویه اتوماتیک به کنترل دو نقطهای، تنظیم برقی صندلی راننده، پد شارژ وایرلس گوشیهای هوشمند، آینه الکتروکرومیک وسط، دوربین دنده عقب، آینههای جانبی برقی دارای راهنما، سانروف برقی و مولتیمدیا با نمایشگر ۱۲.۳ اینچ به همراه ۶ بلندگو برای سیستم صوتی اشاره کنیم.
آخرین قیمت قطعی نیسان سیلفی e-POWER هایبرید وارداتی نامی خودرو برای ثبتنام کنندگان این خودرو وارداتی، ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان بوده.
نظر شما چیست؟