آمار ۴ ماهه تولید وانت و پیکاپ در سال ۱۴۰۳؛

تولید وانت و پیکاپ بخش خصوصی در سراشیبی سقوط!

در ۴ ماه امسال ۵۲.۹۱۵ دستگاه انواع وانت و پیکاپ در ایران به تولید رسیده که در مقایسه با مدت مشابه ۱۴۰۲، رُشد ۲.۳۵۲ دستگاهی را نشان می‌دهد.

دوشنبه - ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آمار ۴ ماهه تولید وانت و پیکاپ در سال ۱۴۰۳؛ تولید وانت و پیکاپ بخش خصوصی در سراشیبی سقوط!

طبق آمار ارائه شده برای تولید انواع خودرو در کشور از ابتدای امسال تا پایان تیر ماه، در بخش وانت و پیکاپ تعداد ۵۲ هزار و ۹۱۵ دستگاه تولید در چهار ماه نخست ۱۴۰۳ به ثبت رسیده که از این میزان، بیشترین تیراژ به وانت سایپا ۱۵۱ با ۲۳.۵۴۷ دستگاه، وانت زامیاد دوگانه‌سوز با ۹.۷۱۹ دستگاه و وانت آریسان ۲ دوگانه‌سوز با ۸.۹۸۹ دستگاه اختصاص دارد.

رتبه تولیدخودروسازتیراژ ۴ ماهه
۱سایپا۴۲.۰۸۶
۲ایران خودرو۹.۴۲۱
۳کرمان موتور۹۷۵
۴بهمن موتور۲۳۹
۵مکث موتور۱۲۴
۶ارس خودرو دیزل۷۰
جمع تولید وانت و پیکاپ۵۲.۹۱۵

این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۲ حاکی از آن است که تولید در بخش نیمه-دولتی، یعنی ایران خودرو و سایپا، با رُشد چشمگیر مواجه بوده. اما خصوصی ها یک عقب‌گرد محسوس داشته‌اند به شکلی که مجموع تولید ۴ ماه نخست وانت و پیکاپ در بخش خصوصی، تنها ۱۴۰۸ دستگاه بوده که حدود ۲.۷ درصد مجموع وانت و پیکاپ تولید شده در کشور در ۴ ماه نخست ۱۴۰۳ است.

وانت کاپرا بهمن موتور
رتبه تولیدمدل وانت / پیکاپتیراژ ۴ ماهه
۱سایپا ۱۵۱۲۳.۵۴۷
۲زامیاد دوگانه‌سوز۹.۷۱۹
۳آریسان ۲ دوگانه‌سوز۸.۹۸۹
۴زامیاد تک‌سوز۸.۸۱۰
۵کی‌ام‌سی T8۷۸۸
۶فوتون بنزینی اتوماتیک۲۸۸
۷کی‌ام‌سی T9۱۸۷
۸کاپرا۱۸۴
۹فوتون دیزلی۱۴۴
۱۰کلوت اتوماتیک۱۲۰
۱۱آمیکو آسنا۷۰
۱۲بهمن G9۵۵
۱۳کلوت دنده‌ای۴
۱۴چانگان هانتر۲
وانت زامیاد نیسان آبی

تداوم حکمرانی سایپا بر تولید وانت

همانطور که از آمار نیز پیداست، سایپا کماکان حکمران بلامنازع تولید در بخش وانت است. در چهار ماه نخست ۱۴۰۳، این گروه خودروسازی و زیرمجموعه هایش (بن‌رو و سایپا) موفق به تولید ۴۲ هزار و ۸۶ دستگاه انواع وانت و پیکاپ شده؛ آماری که کاملا به دو محصول، یعنی وانت پراید (سایپا ۱۵۱) و وانت نیسان (زامیاد) متکی است اما با این حال، ۸.۶۱۰ دستگاه بالاتر از مدت مشابه سال گذشته است و نمی‌توان به سادگی از کنار این رُشد چشمگیر در تولید، گذشت.

البته نکته ای که در آمار تولید گروه سایپا جلب نظر می‌کند، نام پیکاپ دو کابین چانگان هانتر در لیست تولیدات شرکت است. تیر ماه دو دستگاه از این محصول در زامیاد مونتاژ شده است. در ضمن، تولید وانت های کاپرا، کارون، صحرا و زاگرس در چهار ماه نخست ۱۴۰۳، روی عدد صفر می‌باشد.

پیکاپ فوتون G7

ایران خودرو اوج گرفت

در ایران خودرو نیز طبق آمار، ۹ هزار و ۴۲۱ دستگاه از انواع وانت و پیکاپ به تولید رسیده که بخش عمده آن، متعلق به آریسان ۲ دوگانه سوز است با ۸.۹۸۹ دستگاه. جهت مقایسه هم که شده، بد نیست بدانید مجموع تولید وانت و پیکاپ ایران خودرو در مدت مشابه سال گذشته، پنج هزار دستگاه اعلام شده بود. گفتنی است از مجموع تولید امسال ایران خودرو در بخش وانت و پیکاپ، ۴۳۲ دستگاه نیز سهم فوتون های بنزینی (G7 اتوماتیک) و دیزل می‌باشد.

آمار تولید خصوصی ها در سراشیبی سقوط

برای مقایسه هم که شده، بد نیست بدانید تولید وانت و پیکاپ در گروه بهمن در حالی برای چهار ماه امسال به تنها ۲۳۹ دستگاه رسیده که در مدت مشابه سال گذشته، این خودروساز بخش خصوصی ۵.۶۸۹ دستگاه تولید داشته. البته باید یادآور شویم که امسال تولیدی برای وانت کارا به ثبت نرسیده؛ محصولی که در چهار ماه نخست سال گذشته، روی هم رفته نزدیک به ۵.۴۰۰ دستگاه از تولید وانت و پیکاپ در گروه بهمن را به خود اختصاص داده بود. در آمار امسال، پیکاپ دو کابین بهمن G9 در کنار کاپرا در لیست تولیدات وانت و پیکاپ بهمن موتور قرار دارد.

پیکاپ بهمن G9

در طرف مقابل، کرمان موتور که نه تنها حذف مدل نداشته، بلکه حال KMC T9 را نیز در کنار T8 به عنوان پیکاپ جدید خود در آمار تولید انواع وانت و پیکاپ دارد، در چهار ماه نخست امسال در حالی تنها ۹۷۵ دستگاه تیراژ تولید را در این بخش به ثبت رسانده که در چهار ماه نخست ۱۴۰۲ موفق به تولید ۳.۸۲۷ دستگاه KMC T8 شده بود.

مکث موتور هم به همین ترتیب، از تولید ۸۸۲ دستگاه پیکاپ کلوت در چهار ماه نخست ۱۴۰۲ به تنها ۱۲۴ دستگاه تولید در چهار ماه نخست امسال رسیده. دیگر خودروساز خصوصی که در آمار چهار ماهه تولید انواع وانت و پیکاپ حضور دارد، ارس خودرو دیزل است. طبق آمار، از ابتدای فروردین ۱۴۰۳ تا پایان تیر ۱۴۰۳ تعداد ۷۰ دستگاه آمیکو آسنا توسط این شرکت به تولید رسیده که کمی بیشتر از نصف تولید مدت مشابه سال گذشته این پیکاپ است.

پیکاپ KMC T9 کرمان موتور
5 از 2 رای

نظر شما چیست؟