با مجهز شدن به سیستم ADR؛

کامیون کشنده شکموتو X5000 مجوز حمل کالای خطرناک گرفت

شرکت آرین دیزل از کسب مجوز حمل کالای خطرناک برای شکموتو X5000 با نصب سیستم ADR در این کامیون کشنده خود خبر داد.

یکشنبه - ۲۴ تیر ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۳
کامیون کشنده شکموتو X5000 مجوز حمل کالای خطرناک گرفت

آرین‌دیزل از زمان رونمایی از کامیون کشنده شکموتو X5000 در نمایشگاه خودرو اصفهان در پاییز ۱۴۰۱ به عنوان یکی از مجهزترین و قوی‌ترین کشنده مونتاژی، معیارهای تازه ای برای بازار خودروهای تجاری و کار کشورمان ترسیم کرد. این کامیون کشنده قدرتمند و مجهز، حال با تمهیداتی که از سوی آرین دیزل صورت گرفته، مجوز حمل کالای خطرناک یا به اختصار، ADR را نیز کسب کرده تا از این پس، ارائه دهنده پکیج کامل‌تری به خریداران باشد.

با مجهز شدن به سیستم ADR؛ کامیون کشنده شکموتو X5000 مجوز حمل کالای خطرناک گرفت

به بیان ساده اگر بخواهیم توضیح بدهیم، در کامیون های باری و کشنده‌ای که کالای خطرناک و قابل اشتعال حمل می‌کنند، از جمله مواد اشتعال‌زا و اکسیدانی، رادیواکتیو، مواد نفتی و گازی، بنزین، روغن موتور، آمونیاک و …، می‌بایست در سیستم الکتریکی دارای عایق های مناسب بوده، از سیستم قطع برق الکتریکی از داخل و بیرون کابین بهره ببرند تا خطرات اتفاقات ناخاوسته‌ای که ممکن است در زمان حمل این کالاها اتفاق بیافتد، به صفر یا حداقل برسد.

الزامات دیگری نیز برای این قبیل کامیون های باری و کشنده وجود دارد که بیشتر حول همین موارد مطرح شده، مثل جانمایی و عایق بودن باتری‌ها، جانمایی سیم‌کشی در نقاطی که سایش با شاسی نداشته باشد، عایق بودن بُرد و … . محصولی که این الزامات را پاس کرده باشد، طبق توافق‌نامه بین‌المللی Accord Dangeroux Routier یا همان ADR، مُجاز به حمل کالاهای خطرناک شناخته می‌شود.

با مجهز شدن به سیستم ADR؛ کامیون کشنده شکموتو X5000 مجوز حمل کالای خطرناک گرفت

کسب این مجوز، از این رو برای تولیدات داخلی بسیار حایز اهمیت است که برخی شرکت‌ها، نظیر شرکت نفت، حمل کالای خود را منوط به داشتن کامیون باری و یا کشنده به مجوز حمل کالای خطرناک کرده‌اند و این یعنی کامیون کشنده شکموتو X5000 با تجهیز به سیستم ADR، حال به یک محصول از هر نظر کامل تبدیل شده که می‌تواند پاسخگوی طیف گسترده ای از نیازها باشد.

ذکر این نکته ضروری است که پیش‌تر آرین دیزل مجوز حمل کالای خطرناک را برای کامیون باری شکموتو X5000L کسب کرده بود و حال، کشنده Shacmoto X5000 نیز به تولیدات دارای ADR آرین‌دیزل اضافه می‌شود.

با مجهز شدن به سیستم ADR؛ کامیون کشنده شکموتو X5000 مجوز حمل کالای خطرناک گرفت

سیستم ADR عمدتاً شامل کنترلر، رله، سوئیچ قطع کن برق باتری و کلید برق کابین است و می‌تواند در مواقع لزوم، برق را هم از داخل کابین، و هم از خارج کابین قطع کند تا از بروز حوادث جبران‌ناپذیر، جلوگیری کند. در مواقع اضطراری، راننده موظف است برق تمام ادوات الکتریکی خودرو را در سریع ترین زمان ممکن قطع نماید. حتی در صورت وقوع تصادف، راننده می‌بایست برق خودرو را قطع کند تا خطر آتش سوزی خودرو را کاهش دهد. دیگر موقعیتی که می توان از این سیستم استفاده کرد، زمانی که خودرو در حال سوخت گیری باشد.

در شرایط عادی ده ثانیه طول می کشد تابرق خودرو توسط سیستم قطع کن اتوماتیک قطع شود، اما سیستم ADR تنهادر 3 ثانیه می تواند برق خودرو را قطع نماید. این سرعت‌‎عمل بیشتر، مخصوصا وقتی در نظر داشته باشید که بار خودرو، می‌تواند سوخت، مواد قابل اشتعال شیمیایی، مهمات نظامی و … باشد، اهمیت خود را نمایان می‌سازد.

با مجهز شدن به سیستم ADR؛ کامیون کشنده شکموتو X5000 مجوز حمل کالای خطرناک گرفت

یک مثال دیگر بزنیم. طبق تحقیقات، اگر یک تانکر ۳۲ هزار لیتری بنزین آتش بگیرد، شعاع ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متری اطراف خود را تحت تاثیر قرار می‌دهد. حال تصور کنید یک کامیون کشنده که متصل به تریلر تانکر حمل بنزین است، فاقد سیستم ADR باشد و به یک باره جرقه در سیستم الکتریکی آن ایجاد شود؛ فاجعه به بار خواهد آمد.

اینجاست که همین سرعت عمل بیشتر در قطع برق خودرو و اهمیت بهره‌مندی کامیون های کشنده از سیستم ADR، نمایان می‌شود. آرین دیزل اعلام کرده که از این پس، تمامی کامیون های کشنده خود را با سیستم ADR به بازار عرضه خواهد کرد.

5 از 1 رای

نظر شما چیست؟