فورد بعد از نزدیک به چهار دهه، دوباره نام کاپری – Capri را احیاء کرده؛ البته این بار، برخلاف کاپری هایی که در سه نسل و بین سالهای ۱۹۶۹ تا ۱۹۸۶ در هیبت یک کوپه دو درب کوچک به تولید رسیدند، این نام در هیبت یک کراساوور میدسایز کوپه-مانند که تمام-الکتریکی نیز هست، به لایناپ فورد بازگشته. و نکته جالبتوجه درباره فورد کاپری ۲۰۲۴ این است که برپایه ساختار و پلتفرم مشترک با یک فولکسواگن طراحی و مهندسی شده.
در واقع همانطور که نسل جدید فورد اکسپلورر به عنوان یک کراساوور میدسایز برپایه پلتفرم و ساختار مشترک با فولکسواگن ID.4 طراحی و مهندسی شده، کاپری جدید نیز دارای پلتفرم و ساختار مشترک با فولکسواگن ID.5 است. البته سبک طراحی، بهگونه ای است که به هیچ عنوان به نزدیکی ساختاری، پی نخواهید بُرد.
فورد قرار است کاپری جدید را با دو پیشرانه تمام-الکتریکی عرضه کند؛ یکی از نوع تک-موتور دیفرانسیل-عقب با ۲۸۲ اسببخار قدرت و دیگری از نوع جفت-موتور دو دیفرانسیل با ۳۳۵ اسببخار قدرت.
مدل تکموتور دارای پکیج باتریهای ۷۷ کیلوواتساعت است و میتواند تا ۶۳۰ کیلومتر را با هر بار شارژ کامل بپیماید. شارژ سریع باتری ها از ۱۰ تا ۸۰ درصد نیز تنها ۲۸ دقیقه زمان میبرد. مدل جفتموتور از پکیج باتریهای ۷۹ کیلوواتساعت بهره میبرد اما با وجود ظرفیت نسبتا بالاتر باتریها، بُرد پیمایش کمتر، معادل ۵۹۰ کیلومتر دارد.
البته به واسطه افزایش قدرت شارژ از ۱۳۵ به ۱۸۵ کیلووات، زمان شارژ ۱۰ تا ۸۰ درصد در حالت فستشارژ به ۲۶ دقیقه کاهش یافته است.
با این پیکربندی پیشرانه، فورد کاپری در نمونه تکموتور میتواند در ۶.۴ ثانیه از صفر تا صد کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد، عددی که برای نمونه جفتموتور ۵.۳ ثانیه اعلام شده است. ذکر این نکته ضروری است که در کنار پیشرانه قدرتمندتر، نمونه جفت-موتور دارای امکانات بیشتری نیز هست.
برای مثال، به جای رینگ های ۱۹ اینچی، بر روی رینگ های ۲۰ اینچی سوار است که در صورت تمایل خریدار، میتوانند از نوع ۲۱ اینچی نیز باشند. نورپردازی قابل تنظیم فضای داخلی، سیستم صوتی پریمیوم بنگاندآلفسن و بازشو برقی بدون نیاز به دست درب قسمت بار نیز از امکانات است که در نمونه جفت-موتور به فورد کاپری اضافه میشود.
همانطور که از تصاویر نیز پیداست، فورد کاپری کابینی کاملا شبیه به فورد اکسپلورر الکتریکی دارد. و این یعنی در فضای داخلی، آنچه که بیشتر از هر چیز جلب نظر میکند، نمایشگر ۱۴.۶ اینچی سیستم اطلاعات و سرگرمی در مرکز داشبورد است.
این نمایشگر بزرگ، بصورت ایستاده کنسول میانی و داشبورد را به یکدیگر متصل کرده و پُشت آن، یک فضای بار مخفی برای فورد کاپری جدید در نظر گرفته شده. در ضمن، خود کنسول میانی نیز فضای بار قابل توجهی دارد که فورد آن را مگاکانسول نامیده و ظرفیتش، بالغ بر ۱۷ لیتر میباشد.
در پایان بد نیست به این هم اشاره کنیم که فورد قرار نیست کاپری جدید را در آمریکا عرضه کند. در واقع بازار اصلی این فورد ساخت کُلن آلمان، بازار های اروپایی از جمله آلمان، فرانسه و بریتانیا خواهد بود. قیمتی هم که برای آن در بازار بریتانیا در نظر گرفته شده، معادل حدود ۶۲ هزار دلار برای نمونه تک-موتور و حدود ۶۷ هزار دلار برای نمونه جفت-موتور میباشد.
نظر شما چیست؟