شروع عرضه با مزدا۳ و مزدا CX-30 خواهد بود؛

بازگشت مزدا به ایران با آفتاب خودرو

آفتاب خودرو با برگزاری یک نشست خبری، برنامه‌های خود خود برای عرضه محصولات مزدا در ایران بصورت وارداتی و سپس مونتاژی را بصورت رسمی اعلام کرد.

چهارشنبه - ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰
شروع عرضه با مزدا۳ و مزدا CX-30 خواهد بود؛ بازگشت مزدا به ایران با آفتاب خودرو

ماه هاست که زمزمه های بازگشت مزدا به ایران، البته بصورت وارداتی، آن هم توسط یک شرکت نوپا در عرصه واردات خودرو به گوش می‌رسد. چهارشنبه بیستم تیرماه، برج ریبون تهران میزبان نشست خبری نماینده جدید مزدا در ایران بود که در آن مدیران مجموعه آفتاب خودرو افشاری کیا ضمن ضمن تایید این اخبار، از آغاز عرضه خودرو های وارداتی مزدا در ایران طی ماه های آتی خبر داد و توضیحاتی جامع پیرامون اقدامات و برنامه‌های آتی این مجموعه ارائه کرد.

کوتاه از آفتاب خودرو

علیرغم اینکه در نگاه اول نام این شرکت ممکن است جدید و نا آشنا به‌نظر برسد، اما مجموعه آفتاب خودرو افشاری کیا سالهاست که در حوزه فروش و خصوصا خدمات پس از فروش چندین خودروساز داخلی و خارجی (کیا، هیوندای، رنو، ب‌ام‌و، مینی و …) به فعالیت می‌پردازد و حالا برای اولین حضور مستقل خود در بازار خودروهای وارداتی، روی برند خوشنامی دست گذاشته که مدت‌ها توسط یکی از خودروسازان داخلی عرضه میشد و هواخواهان زیادی داشته و دارد؛ مزدای ژاپن.

شروع عرضه با مزدا۳ و مزدا CX-30 خواهد بود؛

پای چانگان در میان است!

طبق ادعای مدیران ارشد آفتاب خودرو افشاری کیا، همکاری مستقیم این مجموعه با کمپانی چانگان چین صورت پذیرفته که شریک تجاری مزدا در ژاپن است و خودروهای وارداتی مزدا به ایران نیز از سبد محصولات سایت تولیدی جوینت‌وینچر چانگان-مزدا برگزیده و تامین خواهند شد. همچنین، تمام این فرآیند و پروسه همکاری طرف‌های ایرانی-چینی (و اعتبارسنجی طرف ایرانی) با اطلاع و تائید مزدا ژاپن همراه شده است.

در دور جدید واردات خودرو که بسیاری از واردکنندگان تقریبا هیچ ارتباط رسمی و مستقیمی با کمپانی سازنده ندارند، این رویکرد آفتاب خودرو و ارتباط رسمی اما تقریبا غیر مستقیمش (شاید هم کم و بیش مستقیم!) با کمپانی مادر در ژاپن (ولو با واسطه‌گری مجموعه معتبر و نامداری چون چانگان) به راستی امیدبخش است و امید می‌رود که با فشارهای وزارت صمت، سایر واردکنندگان نیز وادار به اتخاذ چنین رویکردی شوند.

شروع عرضه با مزدا۳ و مزدا CX-30 خواهد بود؛ بازگشت مزدا به ایران با آفتاب خودرو

برنامه آفتاب خودرو برای عرضه مزدا

نخستین محموله از مزداهای وارداتی آفتاب خودرو که شامل مزدا ۳ سدان و کراس‌اوور CX-30 با مدل ۲۰۲۴ و در رنگ‌های مختلف هستند، احتمالا تا اواخر نیمه اول امسال وارد خاک کشورمان خواهند شد و پس از مدتی کوتاه، برای عرضه آماده شوند.

طبق گفته‌‌های مدیرعامل آفتاب خودرو، این خودروها تقریبا فول هستند و تنها به سبب محدودیت قانونی سقف قیمت خودروهای وارداتی، از تجهیز آنها به برخی  امکانات (نظیر سیستم صوتی حرفه‌ای Bose) صرف نظر شده است. همچنین طبق گفته مدیر فروش آفتاب‌خودرو و طبق نرخ‌ها و برآوردهای فعلی، مزدا ۳ حدود ۲.۲ میلیارد و مدل CX-30 نیز حدودا ۲.۸ میلیارد تومان قیمت خواهند داشت.

شروع عرضه با مزدا۳ و مزدا CX-30 خواهد بود؛ بازگشت مزدا به ایران با آفتاب خودرو

در گام‌های بعدی، محصولات هایبرید، پلاگین-هایبرید و تمام برقی مزدا برای ورود به بازار کشورمان در نظر گرفته شده‌اند که همگی مدل‌هایی بسیار جدید و به‌روز هستند؛ از کراس‌اوور کامپکت CX-50 تا سدان میدسایز EZ-6 که به تازگی و در نمایشگاه خودروی پکن از آن رونمایی شده و تولیدش در شهریورماه امسال استارت خواهد خورد، تا نسخه نهایی و تولید انبوه کراس‌اوور Arata، کانسپت تمام‌الکتریکی مزدا که به زودی قرار است معرفی شود.

در اقدامی جالب‌توجه و شایسته تحسین، تولیدکننده و واردکننده از عرضه مدل‌هایی که در آستانه توقف تولید قرار دارند، خودداری نموده‌اند.

شروع عرضه با مزدا۳ و مزدا CX-30 خواهد بود؛ بازگشت مزدا به ایران با آفتاب خودرو

هدف‌گذاری آفتاب خودرو افشاری کیا در سال اول عرضه ۳۰۰۰ دستگاه خودرو است اما با افت و خیزهایی که در عرصه قانون‌گذاری، واردات، تامین ارز و … شاهدیم، عملی شدن این هدف‌گذاری اندکی سخت به‌‌نظر می‌رسد. مدیران ارشد آفتاب خودرو به این نکته نیز اذعان داشتند که مونتاژ خودروهای مزدا در کشورمان نیز در برنامه‌های آتی آنها گنجانده شده و در صورت مساعد بودن شرایط، با جدیت پیگیری می‌شود.

همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار خودرودیلی پیرامون احتمال حضور نسخه هاچ‌بک مزدا ۳ و مدل‌های اقتصادی‌تر مزدا (خانواده مزدا ۲)، مدیرعامل آفتاب خودرو پاسخ داد که محصولات مذکور در برنامه‌های این شرکت جایی ندارند.

تامین قطعات و خدمات پس از فروش مزدا

در پاسخ به دغدغه های موجود پیرامون تامین قطعات و خدمات پس از فروش، مدیرعامل آفتاب‌خودرو اطمینان داد که تدابیر کاملی در هر دو زمینه اندیشیده شده و چه در بحث آموزش‌های تخصصی از سمت کمپانی مادر، چه در بحث تامین قطعات یدکی (ظاهری و فنی) و چه در موضوع امکانات و تجهیزات تعمیرگاهی، از همین حالا قدم‌های مثبتی برداشته شده است.

همچنین در آغاز راه مزدا با آفتاب خودرو در ایران، ۶ نمایندگی خدمات پس از فروش (در استان‌های نظیر تهران، مازندران، خراسان رضوی و بوشهر) آماده سازی شده‌اند و انتظار می‌رود که پس از تکمیل مذاکرات با سایر عاملیت‌ها و انجام فرآیندها و استانداردسازی‌های معمول، تعداد ۱۰ عاملیت دیگر نیز به این مجموعه اضافه خواهد شد.

5 از 3 رای

نظر شما چیست؟