این بار بانوی اول اوکراین هدف پروپاگاندا قرار گرفته؛

پروپاگاندای جدید روس‌ها علیه اوکراین و رئیس جمهور این کشور

روسیه برای تخریب وجهه رئیس جمهور اوکراین و پایین آوردن روحیه اوکراینی ها، شایعه خرید جدیدترین ابرخودرو بوگاتی توسط همسر زلنسکی را منتشر کرده.

چهارشنبه - ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۶
پروپاگاندای جدید روس‌ها علیه اوکراین و رئیس جمهور این کشور

روس ها ید طولایی در انتشار ضد اطلاعات یا به اصطلاح، دیس‌اینفورمیشن دارند و این، موضوع تازه‌ای نیست. اما پروپاگاندای تازه‌ای که روس‌ها علیه بانوی اول اوکراین به راه انداخته‌اند، از موارد بسیار عجیب است. یکی از رسانه های دولتی روسیه این ادعا را مطرح کرده که اولِنا زلنسکا، همسر رئیس‌جمهور اوکراین از “بوگاتی پاریس” جدیدترین ابرخودرو ساخت بوگاتی، یعنی توربیون که به تازگی معرفی شده را خریداری کرده است؛ ادعایی که “بوگاتی پاریس” آن را تکذیب کرده و اعلام کرده که از نشر دهندگان این پروپاگاندا، شکایت خواهد کرد.

این پروپاگاندا ابتدا از طریق یک وب‌سایت فرانسوی-زبان بنام Verite Cachee (یا حقایق پنهان در فرانسه) نشر پیدا کرد؛ سایتی که یک ماه پیش، یعنی پیش از انتخابات فرانسه فعالیت های خود را آغاز کرده و پُر از است از اخبار سخیف، محتوای ساخته شده با هوش مصنوعی و مطالبی که مشخصا به طرفداری از روسیه منتشر می‌شود.

سایت مذکور با استناد به آنچه که فاکتور خرید خودرو می‌نامد، و یک ویدیوی ساختگی در اینستاگرام شخصی که خود را کارمند مرکز خرید “بوگاتی پاریس” معرفی می‌کند، ادعا کرده که همسر زلنسکی یک دستگاه بوگاتی توربیون خریداری کرده است. همین خبر کذب، بعدا توسط RIA Novosti که یکی از رسانه‌های دولتی روسیه است، بازنشر یافته است.

مرکز مبارزه با ضد اطلاعات اکراین این ادعا را کذب محض نامیده و به همزمانی انتشار این اخبار با نشست سران ناتو طی هفته آینده در واشینگتون که ولادمیر زلنسکی نیز در آن حاضر خواهد بود اشاره کرده است.

پروپاگاندای جدید روس‌ها علیه اوکراین و رئیس جمهور این کشور

بوگاتی پاریس نیز در ارائه توضیحات بیشتر اعلام کرده که در فاکتور فروش مذکور، جزئیات قانونی اجباری ذکر نشده، قیمت درج شده برای خودرو ناصحیح است، قیمت و توضیحات آپشن‌ها به درستی ذکر نشده و طرح فاکتور قدیمی است و Car Lovers Group (مالک بوگاتی پاریس) اجازه صدور چنین فاکتوری را نمی‌دهد.

شاید فکر کنید که کمتر کسی این روزها فریب اطلاعات کذب اینچنینی را می‌خورد اما همین حالا هم هشتگ بوگاتی، در شبکه ایکس (توئیتر سابق) ترند شده، آن هم با نزدیک به ۱۰۰ هزار پست. در واقع روس ها از تب رونمایی از ابرخودرو جدید بوگاتی، یعنی توربیون، نهایت استفاده را کرده‌اند.

در این مورد، شایان سرداری زاده، خبرنگار بی‌بی‌سی معتقد است ردپای این پروپاگاندار را تا حدودی می‌توان در سایت هایی که توسط جان مارک دوگان یافت؛ پلیس سابق فلوریدا که در روسیه زندگی می‌کند و گرداننده چند سایت طرفدار روسیه است که به انتشار اطلاعات نادرست می‌پردازند. بی‌بی‌سی سال گذشته گزارشی منتشر کرده بود مبنی بر این که سایت های دوگان شایعه خرید دو قایق تفریحی توسط ولادمیر زلنسکی با پول مالیات دهندگان آمریکایی را بازنشر و تقویت می‌کنند. این خبر کذب به نقل از دو سناتور آمریکایی منتشر شده بود.

5 از 3 رای

نظر شما چیست؟