با ۳۰۰ سی‌سی حجم موتور کمتر و ۱.۲ لیتر مصرف سوخت کمتر؛

ایران خودرو تارا را با موتور ۳ سیلندر به بازار عرضه خواهد کرد

ایران خودرو از نیمه دوم ۱۴۰۴ تارا را با موتور ۳ سیلندر توربو که ۳۰۰cc حجم و ۱.۲ لیتر مصرف سوخت کمتر نسبت به موتور TU5 دارد، عرضه خواهد کرد.

شنبه - ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۲
ایران خودرو تارا را با موتور ۳ سیلندر به بازار عرضه خواهد کرد

ایران خودرو تصمیم دارد از نیمه دوم سال آینده، خودروی تارا را با موتور ۳ سیلندر توربو، یا همان سه استوانه معروف خود به بازار عرضه کند؛ موتوری که با وجود ۳۰۰ سی‌سی حجم کمتر و مصرف ۱.۲ لیتر بنزین کمتر در ۱۰۰ کیلومتر، توان و گشتاور بیشتری نسبت به موتور TU5 خودرو تارا داشته، شتاب‌گیری بهتری به این سدان کامپکت ایران خودرو می‌دهد.

به گفته محمود خادم، مدیر طرح تارا با موتور کم مصرف سه‌سیلندر توربو (IK3LB)، این طرح بر اساس راهبردهای کلان ایران‌خودرو و سبد محصول تارا با قوای محرکه مختلف از جمله موتور کم مصرف سه‌سیلندر و دست‌یابی به اهداف کمی مصرف سوخت محصولات و کاهش آلایندگی تعریف شده است.

وی با این مقدمه و تاکید بر این که در این محصول، حجم موتور IK3 نسبت به پیشرانه TU5 به میزان ۳۰۰ سی‌سی و مصرف سوخت آن ۱.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش یافته، گفت: این در حالی‌ است که توان موتور ۱۰ درصد و گشتاور آن نیز ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده و تغییرات ایجاد شده در سامانه کلاچ و همچنین بهره‌گیری از جعبه‌دنده MT6، شتاب‌گیری بهتری را برای تارا جدید به ارمغان می‌آورد.

ایران خودرو تارا را با موتور ۳ سیلندر به بازار عرضه خواهد کرد

خادم ضمن اعلام این که تغییرات گسترده‌ای در محفظه موتور تارا با موتور سه‌سیلندر ایجاد شده، خاطرنشان کرد: در این طرح، علاوه بر انطباق یک موتور جدید بر روی خودرو، سیستم‌های جانبی از قبیل انتقال قدرت، ترمز، دسته موتورها، ورودی هوای موتور، سامانه اگزوز، سوخت‌رسانی، خنک‌کاری، کولر، برق و الکترونیک و کالیبراسیون موتور و همچنین حسگرهای مختلف مرتبط با موتور نیز طراحی و تکوین یافته و مجموعه کاملی را در محفظه موتور تشکیل می‌دهد.

وی افزود: به دلیل توربو بودن پیشرانه سه‌سیلندر تارا، قطعات جدیدتری نظیر اینترکولر نیز در این خودرو نصب شده تا نسبت به محصول پایه، کارایی و عملکرد بالاتری فراهم شود.

خادم با اشاره به پیاده‌سازی شبکه برق و الکترونیک ایران‌خودرو (IKBCM) در تارا با موتور سه‌سیلندر، عنوان کرد: صندلی‌های تمامی سرنشینان مجهز به حسگر سرنشین و بر اساس استاندارد اجباری R16 دارای هشدار صوتی و تصویری بستن کمربند ایمنی خواهد شد که این موضوع تغییراتی در سامانه برق و الکترونیک، صندلی و کمربندهای ایمنی خودرو به همراه داشته است. این نخستین محصول ایران‌خودرو خواهد بود که مطابق با استاندارد R16 است.

همچنین به گفته خادم، با توجه به تغییر فیزیکی و ابعادی موتور و قطعات جانبی، استانداردهای تصادف سرنشین و عابر پیاده نیز مورد بررسی و آزمایش قرار خواهد گرفت. وی با اشاره به این‌که تارا جدید پس از دریافت گواهی انطباق با استانداردهای ۸۵ گانه تولید و عرضه خواهد شد، تاکید کرد: این محصول حتی فراتر از استانداردهای ۸۵گانه عمل خواهد کرد.

ایران خودرو تارا را با موتور ۳ سیلندر به بازار عرضه خواهد کرد

مدیر طرح تارا با موتور سه‌سیلندر با بیان این‌که در حال حاضر نمونه اولیه آزمایشگاهی این خودرو تولید شده است، گفت: شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران‌خودرو در حال انجام اقدامات مرتبط با کالیبراسیون و اصلاحات نهایی پیشرانه این محصول است.

خادم می‌گوید از تیرماه امسال، مرحله نمونه‌سازی برای انجام آزمون‌های اولیه کارخانه‌ای و بومی‌سازی آغاز می‌شود و پس از دریافت بازخوردها و انجام اصلاحات لازم، نسبت به ساخت و تولید قالب قطعات اقدام خواهد شد. در انتهای سال جاری نیز آزمون‌های اعتبارسنجی خودرو انجام خواهد شد و در نهایت این محصول در نیمه دوم سال ۱۴۰۴ تجاری‌سازی و آماده عرضه به بازار خواهد شد.

وی با اشاره به ظرفیت و توان تولید این محصول در خطوط ایران‌خودرو بیان کرد: بر اساس برنامه‌‌ریزی‌های صورت‌گرفته، شمارگان تولید این نسخه از تارا در نخستین سال تولید ۱۰ هزار دستگاه و در سال دوم ۳۵ هزار دستگاه خواهد بود که بر اساس تقاضای موجود، قابل افزایش خواهد بود.

5 از 1 رای

نظر شما چیست؟