کارنامه ۹ ماهه خودروسازان خصوصی در سال ۱۴۰۲

شرکت های خودروساز بخش خصوصی نزدیک به ۱۸۰ هزار خودرو سواری به تولید رسانده‌اند که نزدیک به ۸۱ هزار دستگاه بیشتر از تولید مدت مشابه ۱۴۰۱ است.

یکشنبه - ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰
کارنامه ۹ ماهه خودروسازان خصوصی در سال ۱۴۰۲

دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت آمار ۹ ماهه تولید انواع خودرو در کشور را در حالی منتشر کرد که خودروسازان بزرگ کشور، کماکان روندی نزولی را در تولید ماهانه پشت سر می‌گذارند. اما در بخش خصوصی، آمار حاکی از حفظ روند صعودی تولید است؛ هم در آذر ماه ۱۴۰۲ و هم در مجموع تولید ۹ ماهه ۱۴۰۲. در این مدت، شرکت های خودروساز بخش خصوصی در حالی نزدیک به ۱۸۰هزار خودرو سواری در ۹ ماه نخست ۱۴۰۲ به تولید رسانده‌اند که این عدد، برای مدت مشابه سال گذشته، نزدیک به ۹۹هزار و ۳۰۰ دستگاه اعلام شده بود.

مدیران خودرو، پیشتاز خصوصی ها

طبق آمار ارائه شده از سوی دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، کماکان مدیران خودرو پیشتاز تولیدکنندگان بخش خصوصی خودروسازی کشورمان است. مدیران خودرو در آذر ۱۴۰۲ موفق به تولید ۱۴.۳۲۰ خودرو سواری با برندهای MVM، فونیکس و اکستریم شده که ۷۱ درصد بیشتر از تولید آذر ۱۴۰۱ این خودروساز می‌باشد. مجموع تولید مدیران خودرو نیز در ۹ ماهه ۱۴۰۲ به ۱۰۴هزار و ۷۹ دستگاه رسیده یعنی ۶۰درصد بیشتر از تولید ۶۵هزار و ۱۰۸ دستگاهی این شرکت در ۹ ماه نخست ۱۴۰۱.

 نکته حایز اهمیت در آمار تولید مدیران خودرو، اضافه شدن اکستریم VX به لیست خودروهای تولیدی در این شرکت است. آذر ماه امسال تعداد ۱۹۷ دستگاه از این کراس‌اوور پریمیوم چینی در کشور به تولید رسیده. آریزو۸ پرو هم که دیگر محصول آتی مدیران خودرو برای بازار ایران، البته تحت برند فونیکس می‌باشد نیز در لیست تولید آذر دیده می‎شود، اما در این ماه، تنها یک دستگاه از آن به تولید رسیده تا مجموع تولید این خودرو در سال جاری را به ۲۰۵ دستگاه برساند.

در آمار 9 ماهه تولید مدیران خودرو، بیشترین سهم با ۲۲هزار و ۲۹۳ دستگاه به MVM X22 Pro می‌رسد و پس از این خودرو نیز فونیکس تیگو۷ پرو با ۱۷.۵۲۶ دستگاه، MVM X55 Pro با ۱۳.۲۰۸ دستگاه، فونیکس FX با ۱۲.۸۲۸ دستگاه و فونیکس تیگو۸ پرو با ۱۲.۱۸۴ دتسگاه، در رتبه های دوم تا پنجم پرتیراژ ترین خودرو های مدیران‌خودرو در ۹ ماه نخست ۱۴۰۲ قرار می‌گیرند.

کرمان موتور و خداحافظی از KMC K7

بعد از مدیران خودرو، کرمان موتور را در جایگاه دوم تولید انواع خودرو سواری در بین شرکت های خودروساز بخش خصوصی داریم. این خودروساز کرمانی در آذر ماه ۱۴۰۲ تولید ۵.۷۰۸ خودرو سواری را به ثبت رسانده که در مقایسه با ۲.۴۸۹ خودرو سواری تولید شده در این شرکت در آذر ماه ۱۴۰۱، بیانگر رُشد ۱۲۹ درصدی تولید ماهانه است. تولید ۹ ماهه نخست ۱۴۰۲ نیز در کرمان‌موتور به ۴۲.۳۱۳ دستگاه رسیده یعنی ۱۴۳ درصد بیشتر از ۱۷.۴۴۴ خودرو تولید شده در این شرکت در ۹ ماهه نخست ۱۴۰۱.

همانطور که انتظار می‌رود، JAC J4 بیشترین سهم را از آمار تولید کرمان موتور به خود اختصاص داده؛ با ۲.۱۹۰ دستگاهی که از JAC J4 در آذر ماه ۱۴۰۲ به تولید رسیده، عدد کل تولید این سدان اقتصادی به ۱۶.۳۰۵ دستگاه در ۹ ماه نخست سال جاری رسید. JAC S5 با ۸.۴۱۸ دستگاه، دومین و KMC J7 با ۸.۱۵۳ دستگاه، سومین خودرو سواری پرتیراژ کرمان موتور در ۹ ماه نخست سال جاری بوده.

در آمار تولید آذر ماه ۱۴۰۲ کرمان موتور، آنچه که جلب نظر می‌کند، صفر شدن تولید KMC K7 است؛ اتفاقی که در آبان ماه نیز شاهد آن بودیم و گواه رسمی شدن خداحافظی این کراس‌اوور مجهز چینی از خط تولید کرمان‌موتور است. تولید KMC X۵ هم که محصول جدید کرمان‌موتور برای بازار کشورمان است و فروشش نیز از ماه گذشته، آغاز شد، همچون شهریور، مهر و آبان، در آذر ۱۴۰۲ نیز صفر اعلام شده تا مجموع تولید این خودرو، روی همان ۵۴ دستگاه تولید شده در مرداد ماه، باقی بماند.

بهمن، کماکان در سایه کرمانی ها

در جایگاه سوم پرتیراژترین خودروسازان بخش خصوصی در ۹ ماه نخست ۱۴۰۲، بهمن موتور را می‌بینیم. بهمن موتور در آذر ماه ۳.۰۴۴ دستگاه از سه خانواده محصول دیگنیتی، فیدلیتی و ریسپکت به تولید رسانده که ۸۹ درصد بیشتر از تولید آذر ماه ۱۴۰۱ این شرکت می‌باشد. مجموع تولید ۹ ماهه نیز در بهمن موتور، از ۹.۷۴۹ دستگاه ۱۴۰۱ به ۱۹.۳۸۵ دستگاه رسیده که بیانگر رُشد ۹۹ درصدی است. لازم به ذکر است خانواده فیدلیتی با ۱۲.۸۴۹ دستگاه، با اختلاف، بیشترین سهم را از تولید ۹ ماهه بهمن موتور دارد.

آمار ۹ ماهه تولید خودرو سواری در دیگر خودروسازان بخش خصوصی، به شرح زیر است.

شرکت خودروسازی تولید آذر ۱۴۰۲ تولید ۹ ماهه ۱۴۰۲
مدیران خودرو ۱۴.۳۲۰ ۱۰۴.۰۷۹
کرمان موتور ۵.۷۰۸ ۴۲.۳۱۳
بهمن موتور ۳.۰۴۴ ۱۹.۳۸۵
آرین پارس موتور ۷۸۴ ۶.۴۲۳
فردا موتورز ۱.۰۱۶ ۴.۹۵۸
سازه های خودرو دیار ۱۱ ۷۸۷
ماموت خودرو ۱ ۵۳۷
صنایع خودروسازی ایلیا ۱۱۳ ۴۴۳
خودروسازان بم ۰ ۲۹۰
نورا موتور پارس ۰ ۲۱۵
خودروسازان راین ۰ ۵۶
سروش دیزل ۰ ۵
اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟