عبداله توکلی لاهیجانی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت از نزدیک شدن آمار تولید خودرو کشور به مرز ۱ میلیون دستگاه در پایان آذر ماه خبر داد. به گفته این مقام مسئول در حوزه خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت، در ۹ ماهه نخست امسال نزدیک به ۹۹۰هزار خودرو (شامل سواری و تجاری) در کشور به تولید رسیده که ۱۳ درصد رُشد را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان میدهد. از این تعداد، نزدیک به ۸۳۷هزار دستگاه، سهم تولید خودروهای سواری بوده و بعد از آن، تولید انواع وانت با ۱۲۰.۸۳۹ دستگاه و تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده با ۲۷هزار و ۸۹۲ دستگاه، بیشترین سهم را از آمار ۹ ماهه تولید خودرو در کشور دارند. در این مدت، ۲.۵۴۲ دستگاه ون، ۶۸۳ دستگاه اتوبوس و ۶۱۲ دستگاه مینیبوس و میدلباس نیز به تولید رسیده.
تا به اینجا، همه چیز، حداقل روی جمع تولید و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته، خوب به نظر میآید. اما آنچه که نگران کننده است، روند کماکان نزولی تولید ماهانه در دو گروه اصلی خودروسازی کشورمان یعنی گروه صنعتی ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا است. در حالی که در ۹ ماه نخست امسال، ۲۳۳هزار و ۴۵۰ دستگاه خودرو در بخش خصوصی به تولید رسیده، یعنی نزدیک به ۷۰درصد بیشتر از مدت مشابه ۱۴۰۱، آهنگ تولید در ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در آذر ۱۴۰۲ نیز کُند تر شده به شکلی که عدد تولید ۹ ماهه خودرو سواری در این شرکت ها را نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، منفی کرده تا عملا تحقق وعده وزارت صمت مبنی بر تولید ۱.۶ میلیون خودرو در سال ۱۴۰۲، منتفی شود؛ وعده ای که در کنار آزادسازی واردات، از راهکار های اصلی صمتِ فاطمی امین و همچنین، صمتِ علیآبادی برای ساماندهی بازار خودرو اعلام شده بود.
در واقع اگر فرض کنیم سهم محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو و گروه خودروسازی سایپا از هدفگذاری وزارت صمت، 1میلیون و ۳۰۰هزار دستگاه باشد، این دو شرکت با توجه به تولید حدودا ۷۰۰هزار دستگاهی در ۹ ماهه نخست امسال، باید در سه ماهه زمستان، ۶۰۰هزار خودرو دیگر را به تولید برسانند، یعنی هر ماه حدود ۲۰۰هزار خودرو. این مهم، با توجه به روند نزولی تولید ماهانه ایران خودرو و سایپا در ماه های گذشته (در مقایسه با تولید ماهانه ۱۴۰۱)، بعید به نظر میرسد.
ترمز تولید خودروسازان بزرگ، کشیده شد؟
به گزارش خودرودیلی از روزنامه دنیای اقتصاد، جزئیات آمار تولید خودروسازان بزرگ کشور در ۹ماه امسال نشان میدهد طبق معمول بیشترین تیراژ نصیب ایرانخودروییها شده است که توانستهاند نزدیک به ۳۹۵هزار دستگاه محصول سواری را تولید کنند. این میزان تولید سبب شده آبیهای جادهمخصوص افت ششدرصدی را در کارنامه خود نسبت به سال گذشته (با تیراژ ۴۲۱هزار دستگاهی) به ثبت برسانند.
سایپاییها اما تولیدى حدودا ۲۱۸هزار دستگاهی را در ۹ ماه امسال ثبت کردهاند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (با تولید حدودا ۲۲۵دستگاهی) افت بیش از سهدرصد را در این شرکت نشان میدهد. پارسخودروییها نیز با توجه به آمار تولید ۷۹هزار دستگاهی تا پایان آذر امسال، نسبت به ۹ ماه مشابه سال گذشته (با تیراژ ۹۹هزار و ۲۸۸دستگاهی) افت ۲۰درصدی داشتهاند.
وضعیت ۹ ماهه تولید در ایران خودرو
بنابر آمار منتشرشده در سامانه کدال، ایرانخودرو در ۹ماه امسال بیشترین تولید خود را به مدلهای پژو اختصاص داده است. بر اساس آمار منتشره، ایرانخودرو در بازه زمانی تحت بررسی، بیش از ۲۰۹هزار دستگاه انواع پژو را تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افت بیش از ۱۹درصدی را نشان میدهد. در بین دیگر محصولات ایرانخودرو، سمند تیراژ حدودا ۴۱هزار و ۵۰۰دستگاهی را از خود به جا گذاشته که نسبت به ۹ ماه مشابه سال گذشته کاهش ۲۵درصدی را نشان میدهد. این محصول در سایتهای شهرستانی ایرانخودرو تولید میشود که سهم اصلی به سایت تبریز تعلق دارد.
بنابر آمار ارائهشده به بورس، دنا نیز در ۹ ماه امسال تیراژی حدودا ۶۳هزار دستگاهی داشته است. در مقایسه با ۹ ماه مشابه سال گذشته تولید دنا نزدیک به ۱۱درصد رشد را به خود میبیند. رشد تولید دنا در حالی است که دیگر محصول ایرانخودرو به نام رانا با افت تولید در ۹ ماه امسال مواجه بوده است. ایرانخودروییها تا پایان آذر امسال بیش از ۱۷هزار و ۳۰۰ دستگاه رانا به تولید رساندهاند که نسبت به ۹ ماه سال گذشته، افت حدودا ۱۶درصدی را نشان میدهد. در گزارشی که ایرانخودرو برای آذر به بورس ارائه داده، رانا در این ماه کمتر از سههزار و ۲۰۰دستگاه تولید داشته است.
از رانا که بگذریم، ایرانخودرو محصولی چینی به نام هایما نیز دارد که تولید آن در ۹ ماه امسال و نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، حدودا ۳۴درصد رشد را به خود میبیند. طبق آمار در ۹ ماه امسال، ایرانخودروییها بالغ بر ۱۵هزار و ۴۵۰ دستگاه هایما در سایت خراسان خود تولید کردهاند.
سری هم به تارا بزنیم؛ محصولی که ایرانخودروییها آن را روی پلتفرم پژو ۳۰۱ (خودرویی که قرار بود در دوران برجام مهمان این شرکت شود) ساختهاند. طبق آمار منتشره در کدال، ایرانخودرو در ۹ ماه امسال حدود ۳۴هزار دستگاه تارا تولید کرده، محصولی که در مدت مشابه سال گذشته کمتر از ۱۵هزار دستگاه تیراژ داشته است. بنابراین تولید تارا در ۹ ماه امسال نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته بیش از دو برابر شده است.
روند ۹ ماهه تولید خودرو در سایپا
دومین خودروساز بزرگ کشور که بیشترین حجم از سبد محصولاتش در ۹ ماه امسال به خانواده ایکس ۲۰۰ اختصاص داشته است. طبق آمار ارائهشده به کدال، سایپاییها در بازه زمانی تحت بررسی حدود ۱۷۹هزار دستگاه از اعضای این خانواده را به تولید رساندهاند.
در مقایسه با ۹ ماه سال گذشته، تولید خانواده ایکس ۲۰۰ حدود ۱۱درصد کاهش یافته است. اما تولید شاهین در سایپا طی ۹ ماه امسال به حدود ۳۸هزار دستگاه رسیده است. در مقایسه با ۹ ماه سال گذشته، تولید این خودرو حدود ۱۴درصد بالا رفته است. در لیست سایپا، گزینهای به نام «سایر» نیز وجود دارد که مشخص نیست مربوط به چه خودروهایی است.
طبق آمار اعلامشده، تیراژ «سایر» خودروها در سایپا در ۹ ماه امسال هزار و ۲۳۱ دستگاه بوده است. سایپاییها همچنین تا پایان آذر امسال در مجموع ۱۹ دستگاه آریای اتومات را به تولید رساندهاند. این خودرو که هنوز تاریخ دقیق عرضه آن به بازار مشخص نیست، در آذر امسال تنها سه دستگاه تولید داشته است.
تولید در پارس خودرو نیز نزولی است
از سایپا رد شویم و به سراغ پارسخودرو برویم و نگاهی به کارنامه تولید ۹ ماه امسال این خودروساز بیندازیم. پارسخودروییها در بازه زمانی تحت بررسی، نزدیک به ۲۲هزار دستگاه کوئیک معمولی را به تولید رساندهاند که نسبت به ۹ ماه پارسال افت بالای ۵۰درصدی را نشان میدهد. در آمار تولید ۹ ماه امسال پارسخودرو، نام محصول جدید این شرکت به نام سهند نیز به چشم میآید که البته تیراژ بسیار اندکی داشته است. طبق آمار، سهند که سال گذشته رونمایی شد، در بازه زمانی تحت بررسی تنها ۳۲ دستگاه تولید داشته است. تعداد تولید این خودرو در آذرماه امسال نیز فقط پنج دستگاه بوده است.
در کارنامه تولید پارسخودرو بیشترین تعداد تولید طی ۹ ماه امسال، به خانواده Q200 تعلق دارد. طبق آمار ارائهشده به کدال، در این مدت بیش از ۵۷هزار دستگاه از محصولات این خانواده در پارسخودرو به تولید رسیده است. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تولید در خانواده خودرویی موردنظر بیش از پنجهزار دستگاه رشد کرده است. در آمار تولید ۹ماهه پارسخودرو خبری از محصولاتی مانند ساینا، کوئیک مدل اس و کوئیک پلاس دندهاتومات نیست؛ بنابراین به نظر میرسد تولید آنها متوقف شده است.
انتهای پیام
نظر شما چیست؟