در جلسهای که اوایل این هفته هیات مدیره KAMAZ داشتند، یک استراتژی توسعه ای جدید تا سال ۲۰۳۰ به تصویب رسید. طبق اعلام رسمی کاماز و در راستای این استراتژی جدید، طی شش سال آینده این تجاریساز بزرگ روس تولید انواع کامیون و کشنده را تا یک و نیم برابر افزایش خواهد داد تا به تولیدی بالغ بر ۶۰ هزار دستگاه در سال دست یابد. و تقریبا یک هفتم از این تعداد، مختص بازارهای صادراتی کاماز خواهد بود.
برای دستیابی به این مهم، KAMAZ تصمیم به سرمایهگذاری ۳۸۰ میلیارد روبلی در تحقیق و توسعه تولیدات خود دارد که بالغ بر ۴میلیارد و ۲۴۰میلیون دلار میشود. تمرکز شرکت نیز بر خطوط تولید جدید شامل نسل جدید کامیون های K5 پلاس، سری جدید کامیونت های Compass و خودروهایی با آلایندگی کربن صفر و فناوری خودران خواهد بود.
بخش های جدیدی که کاماز در استراتژی جدید خود به آنها ورود خواهد کرد شامل کامیون های معدنی و خودروهای سنگین همهجا رو، در کنار یک اکوسیستم خدمات میشود. در ضمن، برای مدرنسازی سایت های تولیدی این تجاریساز بزرگ روس نیز سرمایهگذاری خواهد شد.
گفتنی است KAMAZ انتظار دارد با سرمایهگذاری های مذکور، درآمد خود را به ۸۰۶میلیارد روبل (نزدیک به ۹میلیارد دلار) برساند؛ عددی که تقریبا ۲.۵ برابر درآمد سالانه این تجاریساز تا آخرین ماه سال ۲۰۲۳ میباشد. بد نیست بدانید در سال ۲۰۲۲ کاماز روی هم رفته نزدیک به ۴۳هزار و ۴۰۰ دستگاه کامیون، کشنده و کامیونت به تولید رسانده بود که از محل آن، ۲۶۷ میلیارد روبل (معادل ۲میلیارد ۹۷۹میلیون دلار) درآمد کسب کرده.
حال که بحث استراتژی آینده کاماز مطرح است، بد نیست بدانید نوامبر امسال کاماز از کامیون کمپرسی جدیدی بنام ربوکاپ (پلیس آهنی!) برای استفاده در معادن رونمایی کرد که یک کامیون کمپرسی ۴۹ تُن بدون راننده یا همان خودران برپایه Kamaz Atlant 49 است.
انتهای پیام
نظر شما چیست؟