آمار شش ماهه تولید خودروی سواری خودروسازان خصوصی در ۱۴۰۲

از ابتدای فروردین ۱۴۰۲ تا پایان شهریور، ۱۰۸هزار و ۹۸۳ دستگاه انواع خودروی سواری توسط خودروسازان بخش خصوصی به تولید رسیده است.

پنجشنبه - ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹
آمار شش ماهه تولید خودروی سواری خودروسازان خصوصی در ۱۴۰۲

طبق آمار تجمیعی ارائه شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولید انواع خودروی سواری در شش ماهه نخست امسال، در مدت مذکور روی هم رفته ۵۴۵هزار ۱۸۰ دستگاه خودروی سواری توسط خودروسازان دولتی و خصوصی به تولید رسیده که از این تعداد، نزدیک به ۱۰۹ هزار دستگاه، سهم خودروسازان خصوصی بوده است. به بیان دقیق‌تر، مجموع تولید خودروی سواری در بخش خصوصی برای شش ماهه نخست ۱۴۰۲، عدد ۱۰۸.۹۸۳ دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱، بیانگر رُشد ۷۸ درصدی تولید خودروی سواری در بخش خصوصی است. این در حالی است که تولید شش ماهه نخست خودروی سواری در ایران خودرو، ۱۳ و در سایپا، ۷ درصد نسبت به آمار ارائه شده برای نیمه نخست سال ۱۴۰۱، رُشد داشته.

خودروی ام‌وی‌ام X33 کراس - MVM X33 Cross

در میان خودروسازان بخش خصوصی، خودروسازی مدیران با مجموع تولید ۶۳هزار و ۴۳۰ دستگاه در جایگاه نخست قرار دارد. از این عدد که بیانگر رُشد ۵۶ درصدی نسبت به ۴۰.۶۲۳ خودروی سواری تولید شده توسط این شرکت در نیمه نخست ۱۴۰۱ است، خودروهای MVM X22 با ۱۵.۲۵۱ دستگاه و تیگو ۷ با ۱۰.۳۹۶ دستگاه، بیشترین سهم را دارند. همچنین در آمار تجمیعی شش ماهه نخست مدیران خودرو، نام MVM X33 Cross به چشم می‌آید که جدیدترین محصول برند MVM بوده، از آن، روی هم رفته ۲.۰۹۲ دستگاه به تولید رسیده است.

در جایگاه دوم، کرمان موتور قرار دارد که توانسته با تولید ۵.۶۶۳ دستگاه انواع خودروهای سواری برند JAC و KMC در ماه شهریور، آمار تجمیعی تولید در شش ماهه نخست ۱۴۰۲ را به ۲۴.۲۴۶ دستگاه برساند یعنی ۱۳۴درصد بیشتر از مجموع تولید خودروهای سواری خود در نیمه نخست ۱۴۰۱. در این بین، سدان اقتصادی JAC J4 با مجموع ۹.۳۸۶ دستگاه تولیدی که در شش ماهه نخست ۱۴۰۲ داشته، پرتیراژ ترین خودروی سواری کرمان موتور لقب می‌گیرد. پس از آن نیز JAC S5 با ۴.۵۷۵ دستگاه و JAC S3 با ۳.۸۳۱ دستگاه، دومین و سومین خودروی سواری پرتیراژ کرمان موتور از ابتدای فروردین تا پایان شهریور ۱۴۰۲ بوده‌اند.

خودروی فیدلیتی شرکت بهمن موتور

در جایگاه سوم پرتیراژ ترین خودروسازان بخش خصوصی، بهمن موتور قرار دارد. این شرکت در شش ماهه نخست ۱۴۰۲ روی هم رفته ۱۲.۳۸۱ دستگاه خودرو از مدل های مختلف دیگنیتی، فیدلیتی، ریسپکت و همچنین B30 به تولید رسانده که ۱۲۷ درصد بیشتر از ۵.۴۵۰ دستگاهی است که در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ تولید کرده بود. از این تعداد، ۸.۰۲۲ دستگاه سهم فیدلیتی بوده که این خودرو را به پرتیراژترین خودروی سواری بهمن موتور در شش ماهه نخست ۱۴۰۲ تبدیل می‌کند. نکته‌ای که در آمار تولید بهمن‌موتور برای این بازه زمانی جلب نظر می‌کند، اضافه شدن ۴۱۴ دستگاه بسترن B30 است که امسال، مجددا به خطوط تولید بهمن‌موتور بازگشته. البته از این خودرو، برای شهریور ماه، تولیدی به ثبت نرسیده و آمار مذکور، برای ماه‌های قبل از شهریور ۱۴۰۲ است.

خودروی لاماری شرکت آرین پارس موتور - Lamari

بیشترین رُشد تولید در شش ماهه نخست ۱۴۰۲ در بین خودروسازان بخش خصوصی را آرین پارس موتور داشته. این خودروساز که از اواسط سال گذشته مونتاژ خودروی لاماری را شهرستان خمین آغاز کرده، نیمه نخست امسال روی هم رفته ۳.۹۴۲ دستگاه لاماری تولید کرده که ۶۵۱ درصد بیشتر از ۵۲۵ دستگاه تولید شده از این خودرو در نیمه نخست ۱۴۰۱ است. تولید شهریور ماه آرین پارس موتور نیز ۵۱۵ دستگاه اعلام شده که بیش از دو برابر ۲۴۰ دستگاهی است که شهریور ۱۴۰۱ تولید کرده بود.

خودروی FMC T5 شرکت فردا موتورز

پس از آرین پارس موتور، اتومبیل سازی فردا در جایگاه پنجم پرتیراژ ترین خودروسازان بخش خصوصی در نیمه نخست ۱۴۰۲ قرار می‌گیرد. این خودروساز بخش خصوصی در آمار مرداد ماه ارائه شده توسط وزارت صمت، تولیدی نداشته اما برای شهریور ماه، مجموع تولید ۸۶۰ دستگاه از کراس‌اوور های FMC T5 و FMC SX5 و همچنین سدان FMC 511 داشته که آمار تجمیعی تولید اتومبیل سازی فردا از ابتدای فروردین تا پایان ۱۴۰۲ را به ۳.۳۰۰ دستگاه رسانده است یعنی ۱۸۵ دستگاه بیشتر از نیمه نخست سال ۱۴۰۱.

خودروی تیگارد X35 سانیار موتور پارسیان - دیار خودرو

در آمارنامه تجمیعی شهریور ۱۴۰۲، نام سازه های خودروی دیار پس از اتومبیل سازی فردا به عنوان ششمین خودروساز پرتیراژ نیمه نخست ۱۴۰۲ جلب نظر می‌کند. این خودروساز بخش خصوصی، در مدت مذکور، ۶۲۶ دستگاه از خودروی جدید تیگارد X35 به تولید رسانده که از این تعداد، ۴۸ دستگاه سهم شهریور ماه ۱۴۰۲ است. در جایگاه بعدی نیز ماموت خودرو با ۳۱۰ دستگاه خودرویی که به تولید رسانده، قرار دارد. نکته جالب‌توجه در مورد آمار ارائه شده برای ماموت خودرو، ۱۹ دستگاه SUV تیام تولید شده در شهریور ماه است که محصول جدید مکث موتور بوده، برای اولین بار در آمار تولیدی این شرکت به ثبت می‌رسد. در شش ماه نخست ۱۴۰۲، از خودروهای تیارا و تیام شرکت مکث موتور روی هم رفته ۳۱۰ دستگاه به تولید رسیده است.

خودروی تیارا شرکت مکث موتور ماموت خودرو

در ادامه، بد نیست اشاره ای هم داشته باشیم به حضور خودروسازان بم در این لیست. این شرکت که ماه‌هاست مونتاژ خودروهای کرمان موتور نظیر JAC S3 را انجام می‌داد و محصول اختصاصی در بازار نداشت، با آغاز تولید خودروی جدید BAC X3، بار دیگر به آمارنامه تجمیعی تولید خودرو، اضافه شده است. البته شهریور ماه امسال تنها پنج دستگاه از BAC X3 به تولید رسیده که مجموع نمونه های تولید شده از آن در شش ماهه نخست ۱۴۰۲ را به ۲۹۵ دستگاه می‌رساند.

خودروی BAC X3 Pro خودروسازان بم

در آمار تولید خودروسازی راین هم که برای نیمه نخست ۱۴۰۲، تنها ۵۴ دستگاه اعلام شده، یک نکته بسیار جلب نظر می‌کند، آن هم تولید ۳۳ دستگاه سئات آتکا در شهریور ماه توسط این شرکت است. ۲۱ دستگاه هم راین R3 در نیمه نخست ۱۴۰۲ به تولید رسیده که در مقایسه با ۱۲۳ دستگاه تولید شده از این محصول خودروسازی راین در نیمه نخست ۱۴۰۱، کاهش ۱۰۲ دستگاهی را نشان می‌دهد.

در جدول زیر می‌توانید آمار دقیق خودروهای سواری تولید شده در شش ماهه نخست ۱۴۰۲ توسط بخش خصوصی را با درصد تغییر نسبت به مدت مشابه سال گذشته، مشاهده کنید.

خودروسازمجموع تولید
شش ماه نخست ۱۴۰۲
درصد تغییر نسبت به
شش ماه نخست ۱۴۰۱
خودروسازی مدیران۶۳.۴۳۰۵۶
کرمان موتور۲۴.۲۴۶۱۳۴
گروه بهمن۱۲.۳۸۱۱۲۷
آرین پارس موتور۳.۹۴۲۶۵۱
اتومبیل سازی فردا۳.۳۰۰۶
سازه های خودروی دیار۶۲۶۴۲۲
ماموت خودرو۳۱۰۱۲۱
خودروسازان بم۲۹۵۱۰۰
صنایع خودروسازی ایلیا۲۳۹۲-
نورا موتور پارس۱۵۵۳۱-
خودروسازی راین۵۴۵۶-
سروش دیزل مبنا۵۹۶-

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟