پایان تولید خودروهای میتسوبیشی در چین

میتسوبیشی به واسطه کاهش چشمگیر تقاضا برای خودروهایش در بازار چین، قصد دارد بطور کامل به تولید خودرو در این کشور پایان دهد.

جمعه - ۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۶
پایان تولید خودروهای میتسوبیشی در چین

چین به عنوان بزرگترین بازار خودروی دنیا، رقبابتی ترین بازار خودروی دنیا نیز هست و رقابت در این بازار، به قدری طی سال های گذشته، سخت شده که حتی برخی از بزرگترین خودروسازان دنیا نیز با افت چشمگیر تقاضا برای خودروهای خود در این بازار مواجه شده‌اند. این اُفت تقاضا برای خودروهای میتسوبیشی به قدری کاهش یافته که این خودروساز ژاپنی تصمیم گرفته تولید خودرو در چین را بطور کامل، پایان دهد. طبق گزارشی که Nikkei Asia منتشر کرده، میتسوبیشی تصمیم دارد از سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید خودرو در چین با جویت‌ونچری که به همراه Guangzhou Automobile Group تشکیل داده بود، کنار بکشد.

این جوینت‌ونچر که با عنوان GAC Mitsubishi Motors شناخته می‌شود، سال ۲۰۱۲ بین این دو شرکت تاسیس شد اما دوران اوج خود را در سال ۲۰۱۸ تجربه کرد؛ سالی که مجموع فروش خودروهایش در چین، به ۱۴۰هزار دستگاه رسید. این عدد فروش سال ۲۰۱۸، معیار خوبی خواهد بود برای این که ببینید تا چه استقبال از خودروهای میتسوبیشی در چین، کاهش یافته. سال ۲۰۲۲، مجموع فروش این خودروساز ژاپنی در چین به تنها ۳۸هزار و ۵۵۰ دستگاه رسید که نسبت به مجموع فروش سال ۲۰۲۱، نشان از اُفت ۶۰درصدی تقاضا داشت. همه اینها دست به دست هم داد تا اواسط اسفند ماه تولید خودروهای میتسوبیشی در کارخانه هومان چین متوقف شود میتسوبیشی دیگر تمایلی به از سر گرفتن تولید در این کارخانه، ندارد.

البته این کارخانه، قرار نیست برای همیشه تعطیل شود چراکه طرف دیگر جوینت‌ونچر، یعنی GAC، تصمیم دارد از آن برای تولید خودروهای تمام-الکتریکی خود بهره ببرد. از شرکت سرمایه‌گذاری مشترک مذکور، ۵۰ درصد متعلق به GAC است و تنها ۳۰ درصد به Mitsubishi Motors اختصاص دارد. ۲۰ درصد باقیمانده نیز متعلق به گروه تجاری Mitsubishi Corp است. به گزارش Nikkei Asia، شرکت GAC Mitsubishi کماکان به عنوان یک نهاد شرکتی، پابرجا باقی خواهد ماند اما دو شرکت Mitsubishi Motors و Mitsubishi Corp تصمیم به خروج سرمایه از این نهاد گرفته‌اند.

میتسوبیشی تنها خودروساز ژاپنی نیست که برای حضور در بازار خودرو چین، به مشکل خورده. خودروسازان ژاپنی در مجموع سال ۲۰۲۲ سهم حدودا ۱۸.۳درصد از این بازار رقابتی داشتند که ۲.۸ درصد کمتر از سال ۲۰۲۱ است. میتسوبیشی در عوض تصمیم دارد سرمایه‌ای که از چین خارج می‌کند را صرف توسعه فعالیت های تولیدی خود در جنوب شرقی آسیا و اقیانوسیه کند. این منطقه نزدیک به یک‌سوم مجموع فروش سالانه خودروهای میتسوبیشی را به خود اختصاص می‌دهد و خودرویی همچون ترایتون یا همان پیکاپ L200 که به تازگی هم نسل عوض کرده، در این منطقه از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟