معرفی Haval BigDog Hi4 جدید؛ سگ بُزرگ هال، نسل عوض کرد!

عرضه Haval BigDog جدید که ظاهر آفرود و تهاجمی دارد، با پیشرانه پلاگین-هایبریدی در چین آغاز شده که در سیکل ترکیبی صدی ۱.۸۵ لیتر بنزین می‌سوزاند.

شنبه - ۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۴
شاسی‌بلند چینی جدید هاوال بیگ‌داگ - The All-New 2024 Haval BigDog Hi4

اوایل امسال بود که برای اولین بار، تصاویر و اطلاعاتی از نسل دوم هاوال بیگ‌داگ منتشر شد؛ کراس‌اووری با خصوصیات مناسب برای آفرودهای سبک و البته، سواری های راحت و بی‌دغدغه در شهر و جاده که در کنار ظاهری تنومندتر و تهاجمی‌تر به نسبت نسل اول، با پیشرانه پلاگین هایبرید جدید گریت‌وال موتورز، موسوم به Hi4 به بازار خواهد آمد. حال اطلاعاتی توسط هاوال ارائه شده که نشان می‌دهد عرضه Big Dog Hi4 جدید این برند در بازار چین از سوم مهرماه با قیمتی در محدوده ۱۶۲هزار و ۸۰۰ تا ۱۷۵هزار و ۸۰۰ یوان آغاز خواهد شد.

شاسی‌بلند چینی جدید هاوال بیگ‌داگ - The All-New 2024 Haval BigDog Hi4

همانطور که اشاره شد، نسل جدید هاوال بیگ‌داگ در مقایسه با نسل اول، از تناسبات عضلانی‌تر و چهره‌ای تهاجمی‌‌تر بهره می‌برد که مخصوصا به واسطه برآمدگی تیز شانه چرخ ها، فرم روبه‌عقب تر چراغ‌های جلو و همچنین خیزی که خط پایینی شیشه های جانبی با رسیدن به ستون های C، یه سمت بالا می‌گیرد، ژست قدرتی‌تری را تداعی می‌کند.

محرک این خودرو، سیستم پلاگین-هایبرید پیشرفته ای است که آن را اسلحه هاوال در مقابل سیستم جفت‌موتور بنزینی-برقی بی‌وای‌دی به حساب می‌آورند. هاوال خود مدعی است Hi4 پیشرانه‌ای است که تجربه رانندگی با یک خودرو AWD را با مصرف سوخت و انرژی یک خودرو تک‌دیفرانسیل ارائه می‌دهد. در این نامگذاری، H از واژه هایبرید، i از واژه هوشمند و 4 از چهارچرخ محرک بودن خودرو گرفته شده است.

شاسی‌بلند چینی جدید هاوال بیگ‌داگ - The All-New 2024 Haval BigDog Hi4

این پیشرانه پلاگین-هایبرید از یک موتور ۱.۵ لیتری توربو متصل به گیربکس ۲ سرعته DHT (اختصاصی خودروهای هایبرید) تشکیل یافته و ۳۲۶ اسب‌بخار قدرت دارد و توان تولید ۵۳۰ نیوتن‌متر گشتاور بیشینه. یک سیستم چهار چرخ محرک ساخت بروگ-وارنر، وظیفه انتقال این قدرت به چرخ های را عهده‌دار بوده، در این بین، دو قفل دیفرانسیل و ۹ حالت رانندگی متفاوت، چگونگی توزیع نیرو بین چهار چرخ را تعیین می‌کنند.

پیکربندی مذکور به ادعای هاوال صدی تنها ۱.۸۵ لیتر در سیکل ترکیبی بنزین می‌سوزاند و با هر بار پُر شدن باک و شارژ کامل باتری‌ ۱۹.۰۹ کیلووات‌ساعت، توان پیمایش بی‌وقفه مسافتی بالغ بر ۱۰۰۰ کیلومتر را به هاوال بیگ‌داگ جدید می‌دهد. بُرد پیمایش تمام-الکتریکی خودرو نیز بسته به مدل انتخابی، ۵۰ یا ۱۰۵ کیلومتر اعلام شده است.

شاسی‌بلند چینی جدید هاوال بیگ‌داگ - The All-New 2024 Haval BigDog Hi4

در کنار مدل پلاگین-هایبرید، هاوال نسل جدید بیگ‌داگ یا به‌اختصار، H-Dog را با پیشرانه بنزینی نیز عرضه می‌کند که از یک موتور ۲.۰ لیتری توربو ۲۳۸ اسب‌بخاری متصل به گیربکس هشت سرعته اتومات تشکیل یافته و بسته به تیپ تجهیزاتی، می‌تواند FWD یا AWD باشد.

ذکر این نکته ضروری است که هاوال خودروی بیگ‌داگ یا همان H-Dog که در بازارهای صادراتی با نام دارگو نیز شناخته می‌شود را برای پاسخگویی به عطش شدید و عجیب بازار چین به خودروهایی با ژست شاسی‌بلند های آفرود عرضه کرده. این که تاکید داریم روی “ژست” خودروهای شاسی‌بلند، به این دلیل است که Haval BigDog دراصل یک کراس‌اوور دارای اتاق یکپارچه با شاسی است، نه یک SUV حقیقی با شاسی نردبانی جدا از بدنه. این یعنی نباید روی توانایی بسیار بالا در آفرودهای سنگین، حساب باز کنید.

با این حال اما طراحان هاوال به‌خوبی توانسته‌اند ژست یک SUV واقعی و آماده برای آفرود را به Haval BigDog بدهند، مخصوصا در نسل دوم که همانطور که اشاره شد، این عناصر بصری بیشتر تقویت شده‌اند.

شاسی‌بلند چینی جدید هاوال بیگ‌داگ - The All-New 2024 Haval BigDog Hi4

این خودرو دقیقا سه سال پیش بود که در موتورشو شنگدو اولین رونمایی رسمی خود را تجربه کرد و در این مدت، به تعدادی از بازارهای کشورهای همسایه نیز راه یافته. گفتنی است با وجود معرفی و آغاز عرضه نسل دوم، هاوال کماکان نسل اول آن را نیز تولید و عرضه خواهد کرد.

برخلاف نسل اول این خودرو که طول بدنه ۴.۶۲۰ میلیمتری دارد، یعنی نزدیک به اتاق لانگ کراس‌اوور های کامپکتی نظیر هیوندای توسان، طول بدنه در هاوال بیگ‌داگ نسل دو به ۴.۷۰۵ میلیمتر افزایش یافته. فاصله بین دو محور نیز از ۲.۷۳۸ میلیمتر نسل یک، به ۲.۸۱۰ میلیمتر در نسل دوم افزایش است.

شاسی‌بلند چینی جدید هاوال بیگ‌داگ - The All-New 2024 Haval BigDog Hi4

برای این خودرو، با توجه به محدوده قیمتی نسبتا بالاتری که در مقایسه با کراس‌اوور های هم‌‌اندازه عادی‌تر چینی دارد، امکانات بسیار خوبی نیز در نظر گرفته شده که در مجهزترین نمونه‌ها، شامل سانروف پانورامیک، ورود و استارت بدون کلید، صندلی های برقی جلو به همراه سیستم سرمایش و گرمایش، آینه های برقی دارای گرمکن، تهویه اتوماتیک با تنظیم دو نقطه‌ای، کروزکنترل تطبیقی، ترمز اضطراری اتوماتیک، هشدار نقاط کور، سیستم دید ۳۶۰ درجه به همراه دوربین دنده عقب با خطوط راهنمای پویا، ترمز پارک برقی، اتوهُلد، سنسور نور و باران، ایربگ‌های متعدد و رادار خط‌خوان می‌شود.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟