پایان ولوو های دیزلی، آغاز شد!

ولوو می‌خواهد از اوایل ۲۰۲۴ تولید خودروهای سواری با موتور گازوئیل‌سوز (دیزل) را پایان دهد و از ۲۰۳۰ فقط خودرو تمام-الکتریکی تولید خواهدکرد.

پنجشنبه - ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۷
ولوو S90 سدان جدید - ولوو به تولید خودرو های سواری دیزل پایان می‌دهد

ولوو در هفته آب‌‌وهوای نیویورک که این روزها در حال برگزاری است، از تصمیم خود مبنی بر توقف کامل تولید خودروهای سواری مجهز به پیشرانه گازوئیل‌سوز یا همان دیزلی از اوایل سال آینده میلادی خبر داد؛ تصمیمی که نشان دهنده تغییرات بنیادین در صنعت خودرو و همچنین نیاز خریداران در راستای تغییرات زیست محیطی است.

تصمیم ولوو مبنی بر توقف تولید خودروهای دیزلی در حالی اتخاذ شده که تا سال ۲۰۱۹، بخش اعظمی از خودروهایی که این خودروساز سوئدی در اروپا عرضه می‌کرد، مجهز به پیشرانه گازوئیل‌سوز بودند و خودروهای الکتریکی، بخش ناچیزی از مجموع فروش خودروهای سواری ولوو را تشکیل می‌دادند. امروز اما بخش اعظمی از خودروهایی که ولوو به فروش می‌رساند، یا تمام-الکتریکی هستند، یا به نحوی الکتریکی شده‌اند (پلاگین-هایبرید یا هایبرید هستند).

ولوو در کنار توقف تولید خودروهای مجهز به پیشرانه دیزل از اوایل ۲۰۲۴، تصمیم دارد تا ۲۰۳۰ به خودروسازی با لایناپ تماما-الکتریکی تبدیل شود و بنا را بر این گذاشته تا فعالیت‌هایش، تا سال ۲۰۴۰ به فعالیت‌های بی‌ضرر برای محیط زیست تبدیل شود. این برنامه‌ریزی ولوو پاییز سال گذشته وارد فاز اجرایی شد، یعنی زمانی که سهام خود در Aurobay را واگذار کرد؛ Aurobay شرکت سرمایه‌گذاری مشترکی است که تمامی پیشرانه های درون سوز ولوو را تولید می‌کند. در نتیجه، ولوو دیگر قرار نیست در توسعه پیشرانه های درون‌سوز بنزینی یا گازوئیل‌سوز، سرمایه گذاری کند.

جیم رووان، مدیرعامل بخش خودروهای سواری ولوو در کنار نسل جدید شاسی‌بلند فول‌سایز لوکس ولوو XC90 با نام Volvo EX90 EV

جیم رووان مدیر ارشد اجرایی بخش خودروهای سواری ولوو در هفته آب‌وهوای نیویورک اعلام کرد این خودروساز سوئدی کاملا بر ایجاد سبدی از خودروهای پریمیوم تمام-الکتریکی تمرکز دارد. وی افزود: پیشرانه های الکتریکی، آینده ما و برتر از پیشرانه های درون‌سوز بوده، صدای کمتر، لرزش کمتر و هزینه نگهداری کمتری دارند، آن هم بدون این که آلاینده هوا باشند. ولوو در راستای این سیاست‌گذاری پاک، گستره ای از تولیدات تمام-الکتریکی را آماده عرضه کرده.

اوایل امسال Volvo EX30 که با قیمت پایه ۳۴هزار و ۹۵۰ دلار، ارزان‌ترین خودروی الکتریکی این خودروساز سوئدی است، در بازارهای هدف عرضه شد. ولوو همچنین نسل جدید بزرگترین شاسی‌بلند خود، یعنی XC90 را بصورت تمام-الکتریکی و با نام EX90 طراحی و مهندسی کرده که قرار است از اوایل ۲۰۲۴ در بازارهای هدف عرضه شود. پس از آن نیز تا ۲۰۲۶ دست‌کم شش خودرو الکتریکی توسط بخش خودروهای سواری Volvo عرضه خواهد شد که شامل مدل تمام-الکتریکی XC-60 و همچنین مینی‌ون جدیدی بنام EM90 می‌شود.

نسل جدید شاسی‌بلند فول‌سایز لوکس ولوو XC90 با نام Volvo EX90 EV

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟