ماجرای احداث کارخانه خودروسازی تسلا در عربستان چیست؟

تسلا که از بزرگترین سازندگان خودرو های الکتریکی در دنیاست، به دنبال لوکیشنی برای احداث کارخانه جدید است؛ لوکیشنی که شاید در عربستان باشد.

سه شنبه - ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۹
ماجرای احداث کارخانه خودروسازی تسلا در عربستان چیست؟

وال‌استریت ژورنال می‌گوید تسلا و عربستان مذاکرات اولیه برای تاسیس کارخانه خودروسازی در این کشور را آغاز کرده‌اند. خبر آغاز مذاکرات تسلا و عربستان درست ساعاتی پس از درخواست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا برای ساخت کارخانه خودروسازی در ترکیه مطرح شده است. جالب‌تر این که ماسک روز دوشنبه با بنیامین نتانیاهو، رئیس‌جمهور اسرائیل نیز در کالیفرنیا دیداری داشته.

ایلان ماسک در توئیتی، خبر مذاکره با عربستانی ها را تکذیب کرد و طرف عربستانی نیز از ارائه توضیحات، سر باز زده. اما بد نیست بدانید عربستان پیشنهاد داده مقدار معینی از مواد معدنی و فلزاتی که تسلا برای خودروهای الکتریک اش نیاز دارد را از کشورهایی نظیر کنگو تامین کند. عربستان سعی دارد اقتصاد متکی بر نفت و مشتقات آن را تغییر دهد و به تازگی سرمایه‌گذاری عمده‌ای در خودروسازی لوسید که سازنده خودروهای الکتریکی بوده، به دنبال سهم‌خواهی از بازار خودروهای تسلاست، انجام داده است.

همانطور که اشاره شد، یکی از پیشنهادات عربستان سعودی برای پیشبرد مذاکرات با تسلا و به نتیجه رساندن آن، تامین مواد معدنی و فلزات مورد نیاز برای توسعه و ساخت خودروهای الکتریکی تسلاست. برای مثال، این پیشنهاد مطرح شده تا عربستان با سرمایه‌گذاری در یک شرکت، به احیاء پروژه در حال شکست استخراج کُبالت و مِس در جمهوری دموکراتیک کنگو، کمک کند؛ اقدامی که می‌تواند مواد مورد نیاز یک کارخانه جدید تسلا را تامین کند.

ایلان ماسک پیش‌تر اعلام کرده بود که تسلا به احتمال زیاد تا پایان ۲۰۲۳ محل جدیدی را برای تاسیس کارخانه انتخاب خواهد کرد. این خودروسازی بزرگ در حال حاضر شش کارخانه تولیدی داشته، در حال تاسیس هفتمین کارخانه خود در مکزیک است. این سازنده مطرح خودروهای الکتریکی دستیابی به فروش سالانه ۲۰ میلیون خودرو تا سال ۲۰۳۰ را برنامه‌ریزی کرده و این در حالی است که مجموع فروش سال ۲۰۲۲ این خودروساز، به ۱.۳ میلیون دستگاه رسید!

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟