فیات، پیشتاز بی‌رقیب اتحاد بزرگ استلانتیس در فروش

فیات برای نیمه نخست ۲۰۲۳، فروش حدودا ۶۴۵هزار دستگاهی را در بازارهای جهانی به ثبت رسانده که بیشتر از مجموع فروش دیگر برندهای استلانتیس است.

یکشنبه - ۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰
فیات ۵۰۰ مدل ۲۰۲۳ - آمار فروش فییات برای نیمه نخست ۲۰۲۳

اتحاد بزرگ خودرویی استلانتیس از ۱۴ برند جهانی تشکیل یافته، اما تعجب خواهید کرد اگر بگویی فیات به عنوان یکی از اعضای استلانتیس، در شش ماهه نخست ۲۰۲۳ بیشتر از مجموع فروش ۱۳ برند دیگر این اتحاد بزرگ، در بازارهای جهانی فروش داشته. این خودروساز ایتالیایی در نیمه نخست ۲۰۲۳ نزدیک به ۶۴۵هزار خودرو به فروش رسانده که ۱۰ درصد بیشتر از نیمه نخست ۲۰۲۲ است. فیات همچنین برخلاف عمده برندهای استلانتیس، در بازارهایی غیر از اروپا حضور پررنگی دارد به شکلی که بیش از ۵۰ درصد از مجموع فروش نیمه نخست ۲۰۲۳ خود را در خارج از بازارهای اروپایی داشته.

فیات از حکمرانان بازار آمریکای جنوبی است، به شکلی که ۱۴.۱ درصد از این بازار را به خود اختصاص داده. برای مثال، از میان بازارهای آمریکای جنوبی، برزیل تحت حکمرانی فیات است به این شکل که ۲۲درصد از بازار این کشور با استرادا در اختیار فیات است. در خواستگاه فیات، یعنی ایتالیا، پاندا به این خودروساز کمک کرده تا ۱۲.۸درصد از مجموع فروش خودروهای جدید در نیمه نخست ۲۰۲۳ را به خود اختصاص دهد. ترکیه نیز از دیگر بازارهای مهم برای FIAT است و این خودروساز ایتالیایی توانسته با اتکا به موفقیت Tipo، بیش از ۱۸درصد از بازار خودروهای سواری ترکیه را به خود اختصاص دهد.

گفتنی است در بازارهای اروپایی FIAT شاهد رُشد چشمگیر فروش ۵۰۰ الکتریکی بوده. این خودرو به عنوان پرفروش‌ترین خودروی الکتریکی متکی بر باتری استلانتیس در قاره سبز، حکمران بازار خودروهای کوچک الکتریکی است. همچنین بد نیست بدانید فیات ۵۰۰ جدید یکی از ۵ خودرو پرفروش بازارهای ایتالیا، آلمان، فرانسه و اسپانیا بوده.

اگرچه برند فیات طی سال‌های کوتاهی از خاطره خریداران آمریکایی، محو شده، اما این خودروساز ایتالیایی قصد دارد 500e را در آمریکا نیز عرضه کند. البته از آنجایی که رونمایی مدل مخصوص بازار آمریکا، برای اواخر پاییز در موتورشو لس‌آنجلس برنامه‌ریزی شده، ممکن است نسبت به نمونه عرضه شده در بازارهای اروپایی، کمی متفاوت باشد. این خودرو در بازارهای اروپایی از یک پیشرانه الکتریکی ۱۱۷ اسب‌بخاری با توان تولید ۲۲۰ نیوتن‌متر گشتاور بیشینه، نیرو می‌گیرد و می‌تواند تا ۳۲۰ کیلومتر را با هر بار شارژ کامل مجموعه باتری‌ها، بپیماید.

گزارش فروش فیات برای نیمه نخست ۲۰۲۳، کمی بعد از روزهای شلوغ ابتدای جولای منتشر شده، یعنی زمانی که فیات از ۶۰۰ جدید به عنوان یک کراس‌اوور کوچک شهری با گزینه های متنوع برای پیشرانه، از کاملا متکی بر بنزین، تا تمام-الکتریکی، و همچنین توپولینو جدید رونمایی کرد. این خودروساز ایتالیایی همچنین در حال آماده‌سازی نسل آتی پانداست که رونمایی رسمی آن، برای اوایل تابستان سال آینده برنامه‌ریزی شده. بد نیست این را هم بدانید که فیات سال آینده ۱۲۵ سالگی خود را جشن خواهد گرفت. اولیویر فرانسوا، مدیرعامل فیات معتقد است برنامه‌‎ریزی عرضه محصول این خودروساز ایتالیایی برای سه سال آینده، FIAT را دوباره به یک برند پیشتاز و معیار که می‌توان آن را دوست داشت، تبدیل خواهد کرد.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟