فیات سیچنتو یا همان ۶۰۰، پس از یک غیبت ۱۳ ساله باز هم به جمع تولیدات این خودروساز ایتالیایی پیوسته. البته غیر یک تشابه اسمی، سیچنتو جدید هیچ شباهتی به خودرویی که در دو نسل، بین سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵ و ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ با نام تاریخی فیات ۶۰۰ به تولید رسید، ندارد. و این اتفاق مبارکی است چراکه در نسل جدید، FIAT 600 به جای اتاق هاچبک ۳درب نسل ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۰، ژست جذاب یک کراساوور سابکامپکت را به خود گرفته و در بخش های متعدد، ردپای طراحی ظاهری نسل جدید فیات ۵۰۰ را میتوان در آن دید.
فیات ۶۰۰ جدید که با وجود طول بدنه ۴.۱۷ متری، امکان سفارش با رینگ های ۱۸ اینچی را دارد، برپایه پلتفرم e-CMP2 مشترک با جیپ اونجر توسعه یافته و این یعنی با یک کراساوور کوچک الکتریکی طرف هستیم؛ خودرویی با پکیج باتریهای ۵۴ کیلواتساعت که با هر بار شارژ کامل باتریها، در سیکل ترکیبی شهر و جاده مسافتی بالغ بر ۴۰۰ کیلومتر را بیوقفه میپیماید و اگر رانندگی با آن، محدود به شهر باشد، این بُرد پیمایش به ۶۰۰ کیلومتر نیز میرسد.
فیات برای این پکیج باتریها، امکان شارژ سریع با برق ۱۰۰ کیلووات را نیز فراهم آورده که در صورت استفاده از آن، میتوان تا ۸۰درصد ظرفیت باتریها را در تنها ۳۰ دقیقه تامین کرد. و با اتکا به ۱۵۴ اسببخار قدرتی که پیشرانه الکتریکی در اختیار فیات ۶۰۰ جدید قرار میدهد، صفر تا صد خودرو، ۹ ثانیه اعلام شده که برای یک کراساوور کوچک شهری، عدد مناسبی است. در ادامه، یا دقیقتر بخواهیم بگوییم، از اواسط ۲۰۲۴، فیات قرار است ۶۰۰ جدید را با پیشرانه هایبرید نیز عرضه کند.
پیشرانه مذکور، احتمالا همان واحد نیمه-هایبرید فیات 500X است که از یک موتور ۱.۵ لیتری ۱۳۰ اسببخاری با توان تولید ۲۴۰ نیوتنمتر گشتاور و یک موتور برقی ۲۰ اسبی با ۵۵ نیوتنمتر گشتاور به عنوان موتور استارتر و ژنراتور تشکیل یافته است. در کنار این پیشرانه، شاید پیشرانههای بنزینی ۱.۲ توربو و پلاگین-هایبرید جیپ اونچر نیز در فیات ۶۰۰ ارائه شوند.
همانطور که در ابتدای نوشتار نیز اشاره شد، طراحی ظاهری فیات ۶۰۰ جدید در بخش های مختلف، الهام شده از Fiat 500 است؛ مثل مجموعه چراغهای جلو و جلوپنجره، یا فرم کلی نمای عقب. این نزدیکی سیچنتو به طراحی ظاهری چینکوئهچنتو جدید را در فضای داخلی هم میتوان دید، جایی که در آن، بیشتر از هر چیز، یک فرم بیضی کشیده شده از دو طرف در داشبورد خودنمایی میکند.
این فرم قاببندی شده با کروم، در بخش پایینی خود دریچه های بهظاهر یکپارچه سیستم تهویه را دارد و از مرکز آن نیز یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچ بیرون زده که بخش اعظم کاربریهای داخل خودرو را کنترل میکند. در کنار اینها، باید به چیدمان خطی دکمههای کنترلی در دو سطح اشاره کرد که نظم و تناسب خاصی به طراحی داخلی داده.
تهویه اتوماتیک، نمایشگر دیجیتال برای نشانگرهای پشت فرمان، سیستم صوتی با شش بلندگو، کروزکنترل تطبیقپذیر، سنسور نور و باران، ایربگهای جلو، جانبی جلو و پردهای، ترمز اضطراری اتوماتیک، هشدار نقاط کور راننده، هشدار انحراف از مسیر و بازشو برقی درب قیمت بار از جمله امکاناتی است که فیات در قالب ۶۰۰ جدید به مشتریان خود ارائه خواهد کرد.
گفتنی است این خودرو، به عنوان یک کراساوور کوچک، فضای بار ۳۶۰ لیتری در قسمت بار دارد که در صورت خواباندن ردیف عقب صندلیها، این فضا به مراتب بیشتر نیز خواهد شد. همچنین فضایی بالغ بر ۱۵ لیتر در قالب محفظه های مختلف برای اقلام همراه سرنشینان در نظر گرفته شده. یکی از این محفظهها، محفظهای است که در محل اتصال کنسول میانی به داشبورد برای فیات ۶۰۰ طراحی شده و یک مکانیزم جالب، شبیه به کاور تطبقپذیر تبلتها برای درب آن در نظر گرفته شده. این مکانیزم را در تصاویر زیر میتوانید ببینید.
فیات ۶۰۰ مجهز به پیشرانه الکتریکی، با قیمت ۳۵.۹۵۰ یورو برای تیپ Red و ۴۰.۹۵۰ یورو برای تیپ La Prima در ایتالیا عرضه خواهد شد. تولید این خودرو قرار است از ماه آینده در سایت تولیدی تیشی استلانتیس در کشور لهستان آغاز شود، یعنی همان سایتی که جیپ اونجر را به تولید خواهد رساند. البته برخلاف جیپ اونجر که پیشتر در نمونه AWD نیز به نمایش عموم درآمده، فیات برنامهای برای عرضه ۶۰۰ جدید بصورت AWD ندارد.
انتهای پیام
نظر شما چیست؟