قیمت خودرو های کارکرده ۲۰۱۸ به بالا در عمان

قیمت خودرو در عمان به‌قدری نسبت به کارکرده های بازار کشورمان، پایین است که واردات آنها، حتی با تعرفه بسیار بالا هم به کاهش قیمت‌ها کمک می‌کند.

چهارشنبه - ۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۳:۵۸
قیمت خودرو های کارکرده ۲۰۱۸ به بالا در عمان

بعد از بحث های بسیار زیادی که طی ماه های گذشته پیرامون واردات خودرو های کارکرده به کشور صورت گرفت و در نهایت، به تصویب آزادسازی واردات خودرو های کارکرده به کشور در قالب طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو کشورمان انجامید، جسته و گریخته صحبت هایی می‌شنویم از کارشناس-نما هایی که واردات خودرو های کارکرده به کشور را غیرکارشناسی، و حتی هزینه‌ساز برای کشور و خریدار عنوان می‌کنند.

این در حالی است که به نظر بسیاری از کارشناسان، واردات خودرو های کاکرده از کشورهای منطقه به کشور، به واسطه اختلاف قیمت بسیار چشمگیری که با نمونه های مشابه کارکرده در کشورمان دارند، می‌تواند به کاهش التهابات بازار بیانجامد.

منطقی که این دست کارشناسان به آن تکیه می‌کنند این است که خودروهای کارکرده در کشورهای منطقه به قدری ارزان قیمت هستند که حتی با وضع تعرفه های سنگین برای واردات آنها، باز هم به مراتب ارزان‌تر از نمونه های موجود در بازار کشورمان برای مصرف‌کننده داخلی تمام خواهند شد. که البته این منطق کارشناسان موافق آزادسازی واردات خودرو های کارکرده به کشورمان، دور از واقعیت نیست.

برعکس، طبق بررسی های که ما داشته‌ایم، حتی با محدود ساختن انتخاب ها به نمونه های ساخت ۲۰۱۸ به بالا (با توجه به محدودیت عمر حداکثر ۵ سال) و کارکرد پایین، باز هم قیمت ها در مقایسه با آنچه که ما امروز در بازار خودرو کشورمان می‌بینیم و می‌شنویم، تفاوت بسیار چشمگیری دارند. برای این که با میزان تفاوت ها، بیشتر آشنا شوید، سری زده‌ایم به یکی از مراکز فروش خودروی کارکرده در کشور عمان و می‌خواهیم تعدادی از خودروهای کم‌کارکرد ۲۰۱۸ به بالایی که معادل آنها، در بازار کشورمان نیز موجود می‌باشد را به شما معرفی کنیم.

ذکر این نکته ضروری است که قیمت‌هایی که در این نوشتار برای خودروهای موجود در مرکز فروش مذکور ذکر می‌شود، جهت معادل‌سازی ساده‌تر، با احتساب بهای این روزها حدودا ۱۳۰هزار تومانی هر ریال عمان در بازار آزاد ارز کشورمان، به تومان تبدیل شده. البته تاکید می‎‌شود این قیمت‌ها، مربوط به بازار عمان می‌باشد و جهت درک هرچه بهتر اوضاع، قیمت فعلی نمونه های مشابه در بازار خودروهای کارکرده کشورمان را نیز آورده‌ایم.

تویوتا کرولا ۲۰۲۰
۱۱۶ هزار کیلومتر کارکرد
قیمت در عمان: ۵.۵۰۰ ریال معادل ۷۱۵میلیون تومان

این نمونه از تویوتا کرولا که تیپ LE با موتور ۲.۰ لیتری ۱۶۸ اسب‌بخاری مجهز به گیربکس اتوماتیک CVT می‌باشد، صدی ۵.۵ لیتر بنزین می‌سوزاند و صفر تا صد ۹.۲ ثانیه دارد. از جمله امکانات آن نیز باید به تهویه اتوماتیک، سیستم اطلاعات و سرگرمی با نمایشگر لمسی، پوشش چرم صندلی‌ها، دوربین دنده عقب، تهویه اتوماتیک، TPMS، ایربگ‌های جلو، جانبی جلو و پرده‌ای، سیستم صوتی با شش بلندگو، آینه های جانبی دارای گرمکن، ترمز اضطراری اتوماتیک و کروزکنترل اشاره کرد. در حال حاضر کرولا های GLI با حدود ۱۰۰هزار کیلومتر کارکرد (که ممکن هم هست دستکاری شده باشند) در بازار خودروهای کارکرده کشورمان قیمت ۲.۵ تا ۲.۷ میلیارد تومانی دارند!

ب‌ام‌و 330i xDrive مدل ۲۰۱۸
۶۸هزار کیلومتر کارکرد
قیمت در عمان: ۸.۵۰۰ریال معادل ۱میلیارد و ۱۰۵میلیون تومان

با توجه به این که نمونه های وارداتی ب‌ام‌و سری ۳ اتاق F30 به کشورمان از نوع 320i هستند که هم سطح امکانات به نسبت پایین‌تری در مقایسه با 330i دارند و هم موتور ضعیف‌تر (۱۸۰ اسبی در مقابل موتور ۲۴۸ اسبی 330i)، شاید این مقایسه، کمی نادرست باشد. اما با وجود این که نمونه مذکور از بازار عمان، موتور قوی‌تر و سطح امکانات بالاتری داشته، چهار چرخ محرک (xDrive) نیز می‌باشد، قیمت آن در عمان دقیقا یکچهارم 320i هایی با کارکرد مشابه در بازار خودروهای کارکرده کشورمان می‌باشد! امروز BMW 320i حدودا ۶۰هزار کیلومتر کارکرد را در بهترین و سلامت‌ترین حالت، با حدود ۴.۵ میلیارد تومان می‌توان در کشورمان خریداری کرد.

لکسوس ES350 مدل ۲۰۲۱
۱۲هزار کیلومتر کارکرد
قیمت در عمان: ۱۳.۹۵۰ریال معادل ۱میلیارد و ۸۱۳میلون و ۵۰۰هزار تومان

امروز نمونه های ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار کیلومتر کارکرد ES250 در کشورمان که در بهترین حالت هم مدل ۲۰۱۵ هستند، حدود ۵میلیارد تومان و حتی بالاتر قیمت دارند. اما این نمونه Lexus ES350 (با موتور قدرتمندتر و سطح بالاتر امکانات) که اتفاقا یک نسل بالاتر از نمونه های بازار کشورمان است یعنی مدل ۲۰۲۱، با تنها ۱۲هزار کیلومتر کارکرد، در عمان قیمت حدود ۱.۸میلیارد تومانی دارد. البته این مدل، با توجه به V6 بودن پیشرانه، اگر هم امکان واردات داشته باشد، تعرفه سنگینی برای آن وضع خواهد شد اما محض مقایسه قیمت هم که شده، نمونه بدی نیست.

نیسان آلتیما ۲۰۲۰
۱۴۹هزار کیلومتر کارکرد
قیمت در عمان: ۵.۹۵۰ریال معادل ۷۷۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان

امروز نمونه های کم‌کارکرد خودرویی مثل رنو تالیسمان که در بهترین حالت، مدل ۲۰۱۸ می‌باشد، در بازار کشورمان، بسته به کارکرد، حدود ۳ میلیارد تومان به بالا قیمت دارد و حتی برخی، آن را تا ۳.۸ و ۳.۹ میلیارد نیز آگهی می‌کنند که البته بعید است با این قیمت، معامله‌ای صورت بپذیرد. حال اگر به شما بگوییم این نیسان آلتیما ۲۰۲۰ که از نظر ساختاری و اتاق، هم‌کلاس و هم‌رده رنو تالیسمان است، با حدود ۱۵۰هزار کیلومتر کارکرد، قیمت ۷۷۳میلیون و ۵۰۰هزار تومانی در عمان دارد، چه واکنشی نشان خواهد داد؟ در واقع حتی اگر با عرفه ۱۰۰درصدی عرضه به ایران بیاید و در کنار آن، ۵۰۰میلیون تومان هم وارد کننده به جیب بزند، باز هم قیمتش به ۲میلیارد تومان می‌رسد و یعنی حدود ۱میلیارد تومان ارزان‌تر از ارزان‌ترین تالیسمان های کم‌کارکرد بازار خودروی کشورمان خواهد بود!

لکسوس IS300 مدل ۲۰۲۱
۳۱هزار کیلومتر کارکرد
قیمت در عمان: ۱۳.۸۰۰ریال معادل ۱میلیارد و ۷۹۴میلیون تومان

احتمالا در جریان هستید که امروز در بازار خودروهای کارکرده کشورمان، لکسوس IS300 های مدل ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲، با کارکرد نامعلوم و قطعا دستکاری شده، بین ۲.۵ تا ۳.۵ میلیارد تومان قیمت دارند. IS های جدیدتر بازار خودروهای کارکرده کشورمان هم که از مدل IS250 هستند (۲۰۱۴ یا ۲۰۱۵)، امروز در نمونه های کم‌کارکرد حدود ۴میلیارد تومان قیمت دارند. این را گفتیم تا در ادامه بگوییم نسل جدید لکسوس IS300، در مدل ۲۰۲۱ و با تنها ۳۱هزار کیلومتر کارکرد، در عمان قیمت حدودا ۱.۸میلیارد تومانی دارد!

مرسدس-بنز E300 مدل ۲۰۱۹
۵۳هزار کیلومتر کارکرد
قیمت در عمان: ۱۵.۸۰۰ریال معادل ۲میلیارد و ۵۴میلیون تومان

امروز با ۲میلیارد تومان در بازار خودروهای کارکرده کشورمان حتی اپتیما یا سوناتا کم‌کارکرد ۲۰۱۶ یا ۲۰۱۷ هم نمی‌توان خرید، چه برسد به مرسدس-بنز E200 که در مدل ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، بسته به سطح تجهیزات، قیمتی در محدوده ۱۱ تا ۱۴.۵ میلیارد تومان دارد! اما در عمان، همین E300 مدل ۲۰۱۹ که موتور قدرتمندتر و سطح تجهیزات بالاتری دارد، با تنها ۵۳هزار کیلومتر کارکرد و البته پکیج آ.ام.گ، ۱۵.۸۰۰ ریال قیمت‌گذاری شده یعنی معادل ۲میلیارد و ۵۴میلیون تومان!

نیسان پاترول ۲۰۱۹
۱۲۰هزار کیلومتر کارکرد
قیمت در عمان: ۱۴.۵۰۰ریال معادل ۱میلیارد و ۸۸۵میلیون تومان

تویوتا لندکروزر امروز در بازار کشورمان در حالی با قیمت های آنچنانی (بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان) آگهی می‌شود که اکثرا در بهترین حالت مدل ۲۰۱۳ هستند. حال آن قیمت‌ها را مقایسه کنید با قیمت کمتر از ۱.۹میلیارد تومانی این نیسان پاترول مدل ۲۰۱۹ در عمان که تیپ پلتینوم نیز می‌باشد یعنی بالاترین تیپ تجهیزاتی این خودرو. به نظر شما، اگر خودروهایی از این دست، در تعداد بالا به کشور وارد شوند، قیمت لندکروزر در بازار کشورمان به شکل چشمگیری کاهش نخواهد یافت؟

تویوتا RAV4 مدل ۲۰۱۸
۹۸هزار کیلومتر کارکرد
قیمت در عمان: ۷.۵۰۰ریال معادل ۹۷۵میلیون تومان

قیمت ۹۷۵میلیون تومانی این تیپ XLE چهار چرخ محرک تویوتا RAV4 را مقایسه کنید با حدود قیمت ۴ تا ۵ میلیارد تومانی RAV4 های ۲۰۱۶ با همین حدود کارکرد در بازار خودروهای کارکرده کشورمان! در واقع کمتر از یک‌چهارم نمونه های موجود در کشورمان قیمت دارد و در صورت واردات، حتی با تعرفه ۱۰۰درصدی و سود بازرگانی ۱۷درصد وارد کننده هم قیمتش بسیار پایین‌تر از هیوندای توسان دو دیفرانسیل (ix35) مدل ۲۰۱۷ خواهد بود که امروز، در بازار خودروهای کارکرده کشورمان تا ۳میلیارد تومان هم قیمت‌گذاری می‎شود.

نیسان ورسا ۲۰۱۸
۷۲هزار کیلومتر کارکرد
قیمت در عمان: ۳.۵۰۰ریال معادل ۴۵۵میلیون تومان

نیسان ورسا (یا همان سانی) در حال حاضر در نسل جدید و با یک استایل دگرگون شده در بازارهای منطقه عرضه شده و همین باعث می‌شود بتوان نمونه های کم‌کارکرد نسل قبل آن را با قیمت های بسیار پایینی خریداری کرد. برای مثال، این نمونه ۷۲هزار کیلومتر کارکرد نیسان ورسا ۲۰۱۸، که تیپ میان‌رده SV است با موتور ۱.۶ لیتری و گیربکس CVT اتوماتیک، ۳.۵۰۰ ریال در عمان قیمت‌گذاری شده یعنی معادل ۴۵۵میلیون تومان.

با این تفاسیر، شما نظر مخالفین واردات خودروهای کارکرده به کشور را تصدیق می‌کنید یا نظر موافقین آن را؟ در بخش کامنت ها نظر خود را با ما در میان بگذارید.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟

دیگر نظرات

  • ایمان | 7 تیر 1402 - 04:06

    ما اینجا تیگو۷ پرو میخریم به قیمت نیسان پاترول هشت سیلندر!

  • احمدرضا | 7 تیر 1402 - 04:08

    لعنت بهتون! بنز e300 عمان یک‌هفتم بنز e200 ما قیمت داره؟

  • SINA | 7 تیر 1402 - 04:13

    vali ma CAMRY mikharim 4 TOMAN

  • سياوش | 7 تیر 1402 - 10:15

    خاك بر سر مسولين مملكت كه بعد از ٤٤ سال مرگ بر اين و اون، و با ١٢٥ هزار پير و پيغمبر ، نميتونن قيمت يه ماشين كه هيچ ، قيمت يه افتابه هم كنترل كنن
    خااااك…

    • سیاوش | 17 مرداد 1402 - 13:13

      من فعلا پشمام ریخته حرفی واسم نمیاد

    • محسن | 4 آذر 1402 - 09:46

      دمت گرم

    • ناشناس | 18 آذر 1402 - 08:57

      یه موقع هست یکی خوابه … یه موقعی خودش رو به خواب زده!!! باید دید که از این به خواب زدنه کی منفعت میبره دوست عزیز

  • ناشناس | 12 مرداد 1402 - 21:38

    ماشین را بیخیال خرید خوراک ومرغ وگوشت وبرنج دارد میشه آرزو

  • بهنام | 16 شهریور 1402 - 19:17

    از قدیم گفتن از ماست که بر ماست اگه مردم همت میکردند و شش ماه خود و ثبت نام نمیکردند و خرید خودرو نو را در کشور تحریم میکردند این بلاها سرمون نمی اومد .

    • ضیغم | 24 آذر 1402 - 13:51

      دقیقا تا خم(خر)نشوی کسی سوارت نشود

    • عسل | 8 اسفند 1402 - 20:00

      دقیقا مردم مقصرن آقا جان نخرید نمیرسد ک

  • ناشناس | 17 مهر 1402 - 14:12

    کی از دست این گدازادهها آزاد و راحت میشویم

  • محمد | 2 آبان 1402 - 14:34

    اینا رو باید مسولین ما بخونن و از خجالت آب بشن برن زیر زمین تا ما نفس راحتی بکشیم

  • جفففر | 8 آبان 1402 - 13:17

    واردات آزاد میشه هر نغر یکی میاره

  • حسن | 13 آبان 1402 - 12:52

    ضمن سپاس. همین ماشین ها در حالت تصادف محدود فکر کنم خیلی ارزونتر قلیل خرید باشند

  • ناشناس | 15 آذر 1402 - 11:26

    اما واگرهای زندگی ایرانی ها،،، دست تو کون موندیم با بلاهایی ک سرمون اوردن این بی خداها…

  • محمد حسین | 3 دی 1402 - 12:10

    خود کرده را تدبیر نیست
    ملتی که دنبال آب و برق مجانی بودن
    ملتی که پول میگیرن رای میدن
    ملتی که از ترس مهر تو شناسنامه رای مید
    ملتی که گذشته فرد رو تحقیق نمیکنن
    ملتی که،،!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    تازه از اینم خیلی بدتر میشه

  • علی | 17 دی 1402 - 21:12

    بله گمگرگ نمیگیرن ودزدی منوعه

  • علی | 17 دی 1402 - 21:15

    فانوس دورسته و دزد نداره،،