زیکر ایکس؛ خودرویی متفاوت از جیلی

خودرو جدیدی که Geely با نام Zeeker X معرفی کرده، در کنار یک پیشرانه قدرتمند، دارای نمایشگری است که قابلیت حرکت ریلی در عرض داشبورد را دارد!

پنجشنبه - ۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۹
خودرو الکتریکی جدید جیلی زیکر ایکس

جیلی قرار است اواخر فروردین ماه از یک خودرو لوکس تحت برند جدید خود، Zeeker رونمایی کند که یک کراس‌اوور کوچک الکتریکی است با ابعاد و تناسباتی نزدیک به اسمارت هشتگ‌وان و زبان طراحی نزدیک به تولیدات Lynk&Co. این خودرو جدید پس از کراس‌اوور کوپه Zeeker001 و ام‌پی‌وی Zeeker009، سومین محصول این برند نوپای جیلی است و با اتکا به آن، قرار است فروش خودروهای این برند از ۷۰هزار دستگاه سال ۲۰۲۲ به ۱۴۰هزار دستگاه در سال ۲۰۲۳ برسد!

خودرو الکتریکی جدید جیلی زیکر ایکس

زیکر ایکس از نظر ابعادی، با طول بدنه ۴.۴۵۰ میلیمتر و عرض ۱.۸۳۶ میلیمتر، جاپای خودروهایی نظیر BMW X1 دارد اما به لطف فاصله دو محور ۲.۷۵۰ میلیمتری، ارائه دهنده فضایی بیشتر برای سرنشینان است. و مهمتر از آن، پیشرانه به‌مراتب قدرتمندتری نیز دارد. این خودرو قرار است در دو پیکربندی تک و جفت موتور که مشترک با اسمارت هشتگ‌وان است، عرضه شود. در پیکربندی تک‌موتور که محرک محور عقب است، زیکر ایکس ۲۷۲ اسب‌بخار قدرت دارد.

این عدد در پیکربندی جفت‌موتور (AWD) به عدد قابل توجه ۴۲۸ اسب‌بخار می‌رسد. و از آنجایی که پکیج باتری‌هایی با ظرفیت ۶۶ کیلووات ساعت برای آن در نظر گرفته شده، هر بار شارژ کامل باتری‌ها، بسته به نوع رانندگی، می‌تواند جوابگوی پیمایش مسافت ۵۰۰ تا ۵۶۰ کیلومتر باشد.

خودرو الکتریکی جدید جیلی زیکر ایکس

حال که نام اسمارت هشتگ‌وان به میان آمده، بد نیست به این هم اشاره داشته باشیم که پس از انتقال مالکیت برند اسمارت از دایملر به جیلی، ماهیت این برند کاملا تغییر یافته. اولین محصول اسمارت تحت مالکیت جیلی، یک کراس‌اوور کوچک با نام Smart #1 می‌باشد که هم از نظر طراحی، و هم از نظر ساختار، کاملا متفاوت از اسمارت‌های پیش از خود است. نزدیک‌ترین خودرو به Smart #1 از نظر ساختار و ماهیت کلی، همین Geely Zeeker X است، البته همانطور که اشاره شد، با ظاهر کاملا متفاوتی که بیشتر به تولیدات Lynk&Co نزدیک است.

خودرو الکتریکی جدید جیلی زیکر ایکس

این ها اطلاعاتی بود که پیش‌تر و در زمان انتشار اولین تصاویر واضح از طراحی ظاهری Zeeker X نیز ارائه شده بود اما حال، تصاویری انتشار یافته از فضای داخلی این خودرو جدید جیلی که جذابیت آن را دو چندان می‌کند. در این فضای خوش‌‍ساخت که به شکلی مینیمال طراحی شده، یک نمایشگر شناور ۱۴.۶ اینچی بر روی داشبورد خودنمایی می‌کند. این نمایشگر، قابلیت تغییر موقعیت را داشته، می‌تواند بصورت ریلی به منتهی‌الیه راست داشبورد، روبروی سرنشین کناری جلو، جابجا شود. با این قابلیت، و با توجه به این که اتصال دسته بازی نیز برای این نمایشگر در نظر گرفته شده، سرنشین کناری جلو هر زمان که بخواهد، می‌تواند نمایشگر را به سمت خود جابجا کرده، بازی کند!

خودرو الکتریکی جدید جیلی زیکر ایکس

یک نکته جالب‌توجه دیگر در مورد طراحی داخلی Zeeker X، فرم غربیلک فرمان است که شکل مدرن و بدیعی دارد. پشت این غربیلک فرمان، یک نمایشگر به عنوان نشانگرهای پشت فرمان تعبیه شده که شاید کمی کوچک باشد، اما از آنجایی که یک هدزآپ‌دیسپلی (نمایش اطلاعات ضروری بر روی شیشه جلو) نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده، از این نظر جای نگرانی برای راننده وجود نخواهد داشت.

خودرو الکتریکی جدید جیلی زیکر ایکس

در کنار اینها باید به طرح درب‌های فریم‌لس و شیشه‌بالابرهایی به سبک سوئیچ های کنترلی هواپیما به رنگ طلایی، پوشش میکروفیبر سقف و آویز لباس روی ستون‌های B به رنگ طلایی اشاره کرد. حتی یک قاب عینک بالای شیشه جانبی جلو سمت راننده به سبکی شیک، جانمایی شده که نشان می‌دهد طراحان Geely در خلق Zeeker X توجه ویژه‌ای به جزئیات داشته‌اند.

همه اینها را گفتیم، این را هم بد نیست بدانید که جیلی مدعی است زیکر ایکس می‌تواند در کمتر از ۴ ثانیه (در محدوده ۳ ثانیه) از حالت سکون تا تندی یکصد کیلومتر در ساعت، سرعت بگیرد که برای خودرویی در این کلاس و ابعاد، عدد هیجان‌انگیزی است. البته اینطور که از تصاویر پیداست، فرم صندلی‌ها به هیچ عنوان مناسب برای چنین خوی اسپرتی و تندوتیزی نیست.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟