آمار تولید ۱۰ ماهه انواع کامیونت، کامیون و کشنده در سال ۱۴۰۱

در ۱۰ ماه نخست سال ۱۴۰۱ تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده در کشور ۲۶.۰۹۰ دستگاه اعلام شده یعنی ۱۵۱درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۱۴۰۰.

شنبه - ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸
آمار تولید ۱۰ ماهه انواع کامیونت، کامیون و کشنده در سال ۱۴۰۱

بعد از یک دوره تحریمی سنگین که رکورد محسوسی را به تولید انواع خودروهای تجاری و کار، به‌ویژه کامیونت، کامیون و کشنده تحمیل کرد، رونق به این بخش از صنعت خودروسازی کشورمان دوباره بازگشته. طبق آماری که توسط دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت انتشار یافته، در ۱۰ ماه نخست سال ۱۴۰۱ تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده در کشور از مرز ۲۶هزار دستگاه عبور کرده که در مقایسه با ۱۰.۳۸۲ دستگاه تولید شده در مدت مشابه سال ۱۴۰۰، رُشد ۱۵۱درصدی تولید را نشان می‌دهد. در میان نام‌های پرتعدادی که در حال حاضر در زمینه تولید و عرضه انواع کامیونت، کامیون و کشنده در کشور فعال، شرکت های ایران خودرو دیزل، بهمن دیزل و سایپا دیزل پرتیراژ ترین شرکت‌ها در ۱۰ ماه ۱۴۰۱ بوده‌اند.

ایران خودرو دیزل

وزن اصلی تولید این بخش در مدت مذکور روی دوش ایران خودرو دیزل بوده؛ این شرکت در یک خیز بزرگ توانسته ۱۰هزار و ۷۶۱ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده به تولید برساند که در مقایسه با مجموع تولید ۴هزار و ۲۲۲ دستگاهی مدت مشابه ۱۴۰۰، رُشد ۱۵۵درصدی را نشان می‌دهد. پرتیراژترین محصول ایران خودرو دیزل در این مدت نیز کامیون کشنده فوتون H4 بوده که به تنهایی حدود یک سوم از تیراژ تولید را شرکت را به خود اختصاص داده. مدل های مختلف کامیون باری و کمپرسی بنز واگن‌هود (۱۹۲۴ و ۲۶۲۴) دیگر تولیدات پرتیراژ شرکت بوده‌اند و پس از آنها نیز کامیون کشنده فوتون H5 با تولید ۱.۱۴۰ دستگاهی، در آمار تولید ۱۰ماه نخست ۱۴۰۱ ایران خودرو دیزل خودنمایی می‌کند.

تا پایان سال بعید است از نظر جایگاه محصولات، تغییری در آمار تولید ایران‌خودرودیزل به وجود بیاید اما سال آینده با سرعت گرفتن تولید کامیونت جدید این شرکت با نام آرنا پلاس و همچنین کامیون کشنده اقتصادی آتامان، احتمالا سال آینده تغییراتی در روند تولید شرکت شاهد خواهیم بود به ویژه این که قرار است به مرور بنز های واگن‌هود نیز از چرخه تولید، خارج شوند.

آمار تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده در ۱۰ ماه نخست سال ۱۴۰۱ - ایران خودرو دیزل

گروه بهمن

گروه بهمن طی سال های گذشته با یک حرکت شتابنده و محسوس توانسته سهم قابل‌توجهی از بازار خودروهای تجاری و کار را در بخش های مختلف به خود اختصاص دهد. در این بین، هم بهمن دیزل به وزنه ای قابل اتکا در بازار تبدیل شده و هم سیبا موتور به خوبی توانسته خود را در جمع سنگین‌ساز ها، جا بیاندازد.

طبق آمار وزارت صمت، بهمن دیزل در ۱۰ ماه نخست ۱۴۰۱ موفق به تولید ۳هزار و ۵۵۹ دستگاه کامیونت و کامیون کشنده شده که نشان از یک رُشد ۱۲۰درصدی در تولید نسبت به مدت مشابه ۱۴۰۰ دارد. این رُشد قابل‌توجه، به لطف اضافه شدن دو محصول استراتژیک به جمع تولیدات این شرکت میسر شده یعنی کامیونت فورس و کامیون کشنده امپاور BD500. در دستیابی به این تیراژ تولید، حضور کامیونت شیلر را نیز نمی‌توان نادیده گرفت اما طی مدت مذکور، تولید این محصول اُفت محسوسی داشته و از ۱.۳۵۲ دستگاه ۱۴۰۰ به ۷۸۳ دستگاه کاهش یافته که نشان می‌دهد بازار به تازه‌وارد خانواده یعنی شیلر ۶تُن روی خوش‌تری نشان داده تا شیلر ۶تُن.

آمار تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده در ۱۰ ماه نخست سال ۱۴۰۱ - بهمن دیزل

در سوی دیگر، سیبا موتور که در حال حاضر کامیونت ها، کامیون باری و کامیون های کشنده FAW را به تولید می‌رساند، امسال توانسته با ثبت رُشد ۷۴درصدی، عدد تولید خود در ۱۰ماه نخست ۱۴۰۱ را به هزار و ۷۳دستگاه برساند. پرتیراژ ترین محصول سیبا موتور در مدت مذکور، کامیون کشنده تک‌محور ۴۲۰ اسب‌بخاری این شرکت بوده و پس از آن نیز کامیون باری ۲۶ تُن و کامیونت ۶ تُن شرکت در جمع پرتیراژ ها قرار دارند.

آمار تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده در ۱۰ ماه نخست سال ۱۴۰۱ - سیبا موتور

آرین دیزل

آرین دیزل که در کنار کامیونت های JAC، تولید یک کامیون کشنده قدرتمند و مجهز از تولیدات شاکمان را با برند Shacmoto در کارخانه آرین پارس موتور واقع در خمین روی خط تولید برده، طبق آمار ۱۰ ماهه وزارت صمت، توانسته تا پایان دی ماه ۱۴۰۱ تعداد ۱.۷۰۰ دستگاه کامیونت در انواع ۶ تن، ۸.۵ تن و ۹ تن به تولید برساند. این تعداد تولید بیانگر رُشد ۳۸۹درصدی تولید کامیونت های JAC آرین دیزل در مدت مذکور است و این در حالی است که فعلا محصول کامیون کشنده Shacmoto در آمار های تولیدی نیامده.

با سرعت گرفتن تولید کامیون کشنده و همینطور تولیدات جدیدی که قرار است سال آینده در رده خودروهای باری به جمع محصولات تولیدی آرین دیزل در کارخانه آرین پارس موتور اضافه شوند، احتمالا می‌توان جایگاه بالاتری را از نظر تیراژ تولید برای این شرکت متصور بود. هرچند با توجه به اختلافی که بین این شرکت و بهمن دیزل از نظر تیراژ تولید وجود دارد، و همچنین برنامه‌های توسعه‌ای بهمن دیزل برای سال آینده، بعید به نظر می‌آید حالا حالا ها تغییری در رتبه‌بندی پر تیراژ ترین های تولید کامیونت، کامیون و کشنده کشور، ایجاد شود.

آمار تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده در ۱۰ ماه نخست سال ۱۴۰۱ - آرین دیزل

مایان

مایان که پیش‌تر به عنوان شریک تجاری فوسو، کامیونت های این شرکت ژاپنی را در کشور مونتاژ و عرضه می‌گرد، پس از شدت گرفتن تحریم‌ها، یک چرخش استراتژیک به سمت چین داشته و با همین چرخش، حال در جمع بزرگترین تولیدکنندگان انواع کامیونت، کامیون و کشنده کشور قرار گرفته. حداقل از نگاه آمار، در حال حاضر با احتساب تولیدات گروه خودروسازی مایان و دیما دیزل، این شرکت پس از ایران خودرو دیزل، بهمن دیزل و آرین دیزل بزرگترین تولید کننده خودرو در این بخش از بازار به حساب می‌آید به شکلی که توانسته در ۱۰ ماه نخست ۱۴۰۱ تعداد هزار و ۵۸۶ دستگاهکامیونت، کامیون باری و کشنده به تولید برساند.

وزن اصلی تولید، روی دوش کامیون کشنده دیما بوده که در مدت مذکور، هزار و ۱۰۴ دستگاه از آن به تولید رسیده. کامیون باری دیما هم که سال گذشته رونمایی شد، رفته رفته روی ریل تولید، جا افتاده. حال باید دید با اضافه شدن کامیونت های جدید DIMA به سبد تولیدات این شرکت، روند تولید در سال آینده به چه شکل خواهد بود.

آمار تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده در ۱۰ ماه نخست سال ۱۴۰۱ - گروه مایان

سایپا دیزل

شرکت سایپا دیزل که به نظر می‌آید هنوز از دردسرهای خروج ولوو از بازار، رهایی نیافته، نسبت به آمار تولید سال گذشته عملکرد خوبی را به ثبت رسانده. این شرکت که عرضه کامیون باری، کامیون کشنده و کامیونت جدید از شرکای چینی را در دستور کار قرار داده و برنامه های ویژه برای سهم‌خواهی بیشتر از بازار سنگین‌ها دارد، ۱۰ ماه نخست ۱۴۰۱ تولید خود را با افزایش ۷۱درصدی، به هزار و ۴۹۹ دستگاه رسانده. از این تعداد، ۶۴۱ دستگاه سهم کامیون کشنده دانگ‌فنگ KX و ۸۱۰ دستگاه سهم کامیونت فوتون بوده.

آمار تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده در ۱۰ ماه نخست سال ۱۴۰۱ - سایپا دیزل

آریا اورست ماشین

یکی دیگر از شرکت هایی که در جدول ارائه شده از سوی دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت برای آمار تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده در ۱۰ماه نخست ۱۴۰۱ جلب نظر می‌کند، شرکت آریا اورست ماشین است. این شرکت که در اصل شرکت مادر کرمان دیزل و ثمین خودرو دیزل می‌باشد، تولید کامیونت ها و همینطور کامیون کشنده دایون را بر عهده دارد. در ۱۰ماه نخست ۱۴۰۱، تعداد ۱.۳۵۸دستگاه از خودروهای تجاری و کار مذکور توسط آریا اورست ماشین (یا همان کرمان دیزل) به تولید رسیده که ۱۴۶ درصد رُشد را به نسبت مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. البته از این تعداد، ۱.۰۰۸دستگاه سهم تولید کامیون کشنده دایون بوده و مجموع تولید کامیونت‌های دایون این شرکت نیز از ۱۰۰دستگاه ۱۰ ماه نخست سال گذشته به ۳۵۰دستگاه تا پایان دی‌ماه ۱۴۰۱ رسیده.

آمار تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده در ۱۰ ماه نخست سال ۱۴۰۱ - آریا اورست ماشین و شایان دیزل صنعت پارس

شایان دیزل صنعت پارس

در بین شرکت‌هاییکه ۱۰ ماه نخست ۱۴۰۱ را با تولید بیش از ۱۰۰۰دستگاه انواع خودرو در رده کامیونت، کامیون و کشنده پشت سر گذاشتند، نام شایان دیزل صنعت پارس نیز در لیست ارائه شده توسط وزارت صمت جلب نظر می‌کند. این شرکت که از سال ۱۳۹۹ با تولید کامیون کشنده دافران H7 وارد عرصه تجاری‌سازی شده، در ۱۰ ماه تخست ۱۴۰۱ تعداد هزار و ۹۷ دستگاه از این خودرو مجهز و پرقدرت را به تولید رسانده که تقریبا ۵برابر تعداد تولید شده از این محصول در مدت مشابه سال ۱۴۰۰ می‌باشد. لازم به ذکر است شایان دیزل در حال افزایش فضای کارخانه تولیدی این شرکت واقع در منطقه ویژه اقتصادی شیراز بوده و برای عرضه محصولات جدید در آینده نزدیک، برنامه‌ریزی کرده که عبارتند کامیون باری، کامیون کمپرسی، کشنده‌های دیگر و کامیونت هایی در تُناژ ۶.۵ تن، ۸ تن و ۱۰.۵ تن.

آمار تجمیعی تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده

روی هم رفته،در ۱۰ ماه نخست ۱۴۰۱ تعداد ۲۶هزار و ۹۰ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده در کشور به تولید رسیده که در کنار شرکت هایی که به آمار آنها اشاره شد، ۱۳ شرکت دیگر نیز در دستیابی به این تولید، سهیم بوده‌اند. در ادامه می‌توانید ریز تولیدات این شرکت‌ها در مدت مذکور را در قالب جداولی که توسط دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده، مشاهده کنید.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟