آمار تولید خودروسازان خصوصی در ۱۰ ماه نخست ۱۴۰۱

تولید ۱۱۴هزار و ۲۰۱ دستگاه خودرو سواری توسط خودروسازان بخش خصوصی در ۱۰ ماه نخست ۱۴۰۱ بیانگر رُشد ۷۸درصدی خصوصی ها به نسبت مدت مشابه ۱۴۰۰ است.

جمعه - ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۰
فونیکس تیگو ۸ پرومکس مدیران خودرو

طبق آمار انتشار یافته از سوی دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکت های خودروساز خصوصی طی ۱۰ ماه نخست ۱۴۰۱ موفق به تولید ۱۱۴هزار و ۲۰۱ دستگاه انواع خودرو سواری شده‌اند؛ عددی که بیانگر یک رُشد قابل توجه در مقایسه با آمار تولید مدت مشابه سال گذشته است. دقیق بخواهیم بگوییم، در بازه ۱۰ ماهه، خودروسازان بخش خصوصی امسال ۶۴هزار و ۲۱۱ دستگاه بیشتر از سال گذشته خودرو سواری تولید کرده‌اند. نکته جالب‌توجه این است که کماکان بخش قابل‌توجهی از تولید خودروسازان بخش خصوصی، به مدیران خودرو اختصاصی دارد و پس این شرکت، به ترتیب کرمان موتور و بهمن موتور در جایگاه‌های دوم و سوم از نظر تیراژ تولید قرار دارند.

مدیران خودرو

آمار حاکی از آن است که در ۱۰ ماه نخست ۱۴۰۱ تعداد ۷۴هزار خودرو سواری توسط مدیران خودرو به تولید رسیده، عددی که بیانگر رُشد ۱۶۹درصدی تولید این خودروساز کرمانی در مقایسه با مدت مشابه ۱۴۰۰ است. این رُشد چشمگیر در مقایسه ماهانه آمار تولید نیز کاملا مشهود است. برای مثال، مدیران خودرو در حالی دی ماه ۱۴۰۱ تعداد ۸هزار و ۸۹۲ دستگاه خودرو به تولید رسانده که عدد تولید ماهانه این شرکت برای دی ماه ۱۴۰۰، بیش از ۳هزار دستگاه کمتر بوده یعنی ۵هزار و ۸۳۶ دستگاه.

پرتیراژ ترین محصول مدیران خودرو در ۱۰ماه نخست ۱۴۰۱، خودرو MVM X22 بوده با نزدیک به ۲۱هزار دستگاه. جالب است بدانید بعد از این محصول اقتصادی، خودرو تیگو۷ با مجموع تولید ۱۸هزار و ۲۶۸ دستگاه، دومین محصول پرتیراژ مدیران خودرو بوده است. تولید ۱۰هزار و ۱۰۶ دستگاه آریزو ۵ این سدان چینی چری را در جایگاه سوم پرتیراژهای مدیران‌خودرو قرار می‌دهد. خودروهای تیگو۸ و X55 نیز با تیراژی نزدیک به هم، به ترتیب در جایگاه چهارم و پنجم پرتیراژترین خودروهای مدیران خودرو در ۱۰ ماه نخست ۱۴۰۱ قرار می‌گیرند. عدد دقیق تولید هر یک از خودروهای مدیران‌خودرو را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

آمار تولید خودروهای سواری شرکت مدیران خودرو در ۱۰ ماه نخست سال ۱۴۰۱

کرمان موتور

کرمان موتور در ۱۰ ماه نخست ۱۴۰۱ تعداد ۲۰هزار و ۴۸۲ دستگاه خودرو سواری شامل کراس‌اوور های S3 و S5 برند جک، سدان JAC J4، کراس‌اوور KMC K7 و سدان KMC J7 به تولید رسانده که بیانگر رُشد ۴۳درصدی تولید این خودروساز کرمانی در مقایسه با ۱۰ماه نخست ۱۴۰۰ است. پرتیراژترین محصول کرمان موتور در این بازه زمانی که اتفاقا بیشترین درصد داخلی‌سازی در بین تولیدات این شرکت با نزدیک به ۷۰درصد را نیز داراست، سدان اقتصادی JAC J4 است. در ۱۰ماه نخست ۱۴۰۱ تولید این سدان اقتصادی کرمان موتور به ۷هزار و ۲۰۳ دستگاه رسید و این در حالی است که در مدت مشابه ۱۴۰۰ تنها هزار و ۶۴ دستگاه از این خودرو به تولید رسیده بود.

کراس‌اوور محبوب و پرفروش JAC S5 با تیراژ ۶هزار و ۵۴۴ دستگاه، دومین خودرو پرتیراژ کرمان‌موتور در ۱۰ماه نخست ۱۴۰۱ بوده اما این عدد، نشان از افت ۱درصدی تولید آن به نسبت ۱۰ماه نخست ۱۴۰۰ دارد. کراس‌اوور کوچک JAC S3 هم که این روزها مونتاژش در کارخانه خودروسازان بم انجام می‌شود، با ۳.۶۳۸ دستگاه، اگرچه سومین خودرو پرتیراژ کرمام موتور لقب می‌گیرد، اما کاهش ۴۱درصدی در تولید را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تجربه کرده.

کراس‌اوور جدید KMC K7 اما برخلاف دو محصول قد بلند کرمان موتور رُشد چشمگیری در مقایسه با تولید ۴۷۹ دستگاهی ۱۰ماه نخست ۱۴۰۰ داشته و امسال، روی هم رفته هزار و ۸۰۳ دستگاه از آن تا پایان دی ماه به تولید رسیده. سدان جدید KMC J7 هم که نیمه دوم امسال روی خط تولید کرمان موتور رفته، در همین مدت کوتاه، هزار و ۲۹۴ دستگاه تولید داشته که نشان می‌دهد برنامه‌ریزی خوبی برای تولید آن صورت گرفته.

آمار تولید خودروهای سواری شرکت کرمان موتور در ۱۰ ماه نخست سال ۱۴۰۱

بهمن موتور

بهمن موتور که به خوبی توانسته به قطب سوم خودروسازان خصوصی کشورمان تبدیل شود، از سه خودرو سواری جدید خود یعنی دیگنیتی، فیدلیتی و ریسپکت، امسال و تا پایان دی‌ماه تعداد ۱۱هزار و ۹۱ دستگاه به تولید رسانده؛ عددی که نشان از رُشد ۱۱۰درصدی تولید خودروهای سواری در بهمن موتور در مقایسه با ۱۰ماه نخست ۱۴۰۰ دارد. فیدلیتی با ۷هزار و ۸۸۶ دستگاه، پرتیراژترین محصول بهمن موتور بوده، پس از آن، دیگنیتی با ۲هزار و ۸۲۰ دستگاه در جایگاه دوم قرار دارد. در مقایسه با آمار ۱۰ماه نخست ۱۴۰۰، تولید این دو محصول بهمن‌موتور به ترتیب ۱۰۹ و ۹۴ درصد افزایش یافته. سدان جدید ریسپکت هم که از نیمه دوم امسال روی خط تولید بهمن موتور رفته، در این مدت ۳۸۵ دستگاه تولید داشته.

فروش فوق العاده خودرو های بهمن موتور ویژه مادران

فردا موتورز

آمار ارائه شده از سوی دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد اتومبیل سازی فردا که دیگر خودروساز خصوصی بزرگ کشورمان به حساب می‌آید نیز از نظر رشد تولید، روند خوبی داشته. این شرکت در حالی در ۱۰ماه نخست ۱۴۰۱ موفق به تولید ۴هزار و ۷۶۵ دستگاه از سدان ۵۱۱ و کراس‌اوور های SX5 و T5 شده که این عدد، برای مدت مشابه سال گذشته، تنها هزار و ۲۴۸ دستگاه بوده و این یعنی رُشد ۲۸۲درصدی تولید.

البته امسال شاهد کاهش چشمگیر سدان ۵۱۱ در مدل اتوماتیک و صفر شدن تولید آن در مدل دنده‌ای بوده‌ایم که نشان می‌دهد انتخاب آن برای بازار کشورمان، انتخاب صحیحی نبوده. طی هفته‌های آتی خودرو، جدید سوبا M4 نیز به عنوان اولین محصول از برند لوکس خودروسازی فردا با نام تجاری سوبا روی خط تولید این خودروساز نوپای بخش خصوصی خواهد رفت و این می‌تواند در حذف تدریجی سدان ۵۱۱، کمی تنوع بیشتر به سبد تولیدات فردا موتورز بدهد.

آموزش خرید خودرو FMC T5 فردا موتورز از بورس کالا

آرین پارس موتور

در بین خودروسازان خصوصی کشورمان، آمار تولید آرین پارس موتور هم که چند ماهی می‌شود خودرو لاماری ایما را در کارخانه خود واقع در خمین، روی خط تولید برده، جلب نظر می‌کند. این خودروساز بخش خصوصی در همین مدت کوتاه، توانسته هزار و ۹۶۷ دستگاه لاماری ایما به تولید برساند که ۶۴۸ دستگاه آن، سهم تولید دی ماه ۱۴۰۱ بوده. باید دید در سه ماه باقی مانده در دو ماه باقی مانده از ۱۴۰۱، آرین پارس موتور خواهد توانست به هدف گذاری جدید تولید ۵هزار دستگاه تا پایان سال دست یابد یا این که همان هدف‌گذاری اولیه یعنی ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ هزار دستگاه را محقق خواهد کرد، عددی که سال آینده با معرفی دومین محصول برند لاماری، قطعا افزایش چشمگیری خواهد داشت.

شرایط خرید خودرو لاماری ایما از بورس کالا - چهارم بهمن ماه ۱۴۰۱

مکث موتور

مکث موتور که سال گذشته به عنوان بال آسیایی ماموت خودرو و با هدف تولید و عرضه خودرو در کشور، فعالیت های خود را آغاز کرد، پس از پیکاپ کلوت، دومین محصول خود را با نام تیارا روی خط تولید برده؛ یک کراس‌اوور خانوادگی سه ردیف سرنشین که اولین مرحله فروش آن نیز پیش‌تر ویژه متقاضیان عادی، طرح حمایت از جوانی جمعیت و همچنین دارندگان خودروهای فرسوده غیرتاکسی به اجرا درآمده. طبق آمار وزارت صمت، در مدت زمان کوتاهی که از آغاز تولید این کراس‌اوور جدید می‌گذرد، مکث موتور توانسته ۵۲۰ دستگاه از آن به تولید برساند، عددی که این شرکت را در جایگاه ششم خودروسازان خصوصی از نظر تیراژ تولید خودروهای سواری قرار می‌دهد. از این تعداد، ۱۴۰دستگاه در دی‌ماه ۱۴۰۱ به تولید رسیده است.

فروش تیارا، محصول جدید مکث موتور در ثبت نام خودرو مادران

آمار تجمیعی تولید خودروسازان خصوصی

در ادامه و در جدول زیر که بخشی از گزارش دفتر صنایع خودرو وزارت صمت برای وضعیت تولید ۱۰ ماه نخست ۱۴۰۱ انواع خودرو در کشور می‌باشد، می‌توانید به آمار تفکیکی تولید خودروهای سواری توسط خودروسازان بخش خصوصی تا پایان دی ماه ۱۴۰۱ را مشاهده کنید.

آمار تولید خودروهای سواری خودروسازان خصوصی در ۱۰ ماه نخست سال ۱۴۰۱

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟