یک پیش‌نمایش جذاب از کراس‌اوور جدید میتسوبیشی

میتسوبیشی با معرفی خودرو مفهومی جدید XFC، پیش‌نمایش ارائه می‌کند از کراس‌اوور کامپکتی که قرار است از ۲۰۲۳ در بازارهای هدف خود عرضه کند.

چهارشنبه - ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۹
کراس‌اوو مفهومی جدید میتسوبیشی XFC

نسل جدید کراس‌اوور های میتسوبیشی پارادوکس عجیبی را ایجاد کرده‌اند. از یک سو، سال اواخر سال گذشته، شاهد رونمایی از نسل جدید اوتلندر با یک پییکربندی و ساختار مشترک با نیسان ایکس‌تریل، اما هویت بصری مشخص میتسسوبیشی بودیم و از سوی دیگر، نسل جدید ASX را دیده‌ایم که ماه گذشته معرفی شد و چیزی نیست جز رنو کپچر ری‌بج شده با کمتری تغییرات ظاهری ممکن! اما محصول جدیدی که قرار است جای خالی بین دو این رده‌ابعادی از کراس‌اوور ها در سبد تولیدات میتسوبیشی را پُر کند، با رویکردی متفاوت، و مشابه آنچه که در طراحی و ساخت نسل جدید اوتلندر اتخاذ شد، توسعه یافته است. پیش‌نمایش آن نیز کانسپت جدیدی با نام Mitsubishi XFC است.

آنچه که بیش از هر چیز در طراحی میتسوبیشی ایکس‌اف‌سی جلب نظر می‌کند، فاصله گرفتن از عنصر X-شکل در شکل دادن به نمای جلو است؛ عنصری که طی سال‌های گذشته به خلق یک چهره خشمگین و مهیج برای تولیدات این خودروساز ژاپنی کمک کرده. در عوض، مییتسوبیشی چهره این مفهومی جدید خود را با نگاهی به گذشته و طرح جلوپنجره آشنایی که از نزدیکی های ۲۰۱۰ در تولیدات مختلف خود نظیر لنسر و ASX استفاده کرد، طراحی کرده. البته به سبک اکثر خودروهای جدید این رده، جلوپنجره در سطحی پایین‌تر از چراغ‌های جلو قرار گرفته تا حس و حال مدرن‌تر و جسورتری به طراحی نمای جلو بدهد. البته در رسیدن به این حس، شبکه پارامتریک با الگوی شش ضلعی نیز بی‌تاثیر نبوده؛ الگویی که در دیلایت‌های تعبیه شده در بخش شبیه به پوزه-بند زیر سپر، رکاب‌های جانبی و دیلایت زیر سپر عقب نیز تکرار شده.

در این بین، طرح Y-شکل چراغ‌ها که از یک فرم اصلی به شکل بومرنگ و پنج خط باریک در زیر آن تشکیل یافته را نیز نباید از قلم بیاندازیم. با این طرح چراغ‌ها، طراحان میتسوبیشی هم در نمای جلو و هم در نمای عقب، عنصری شبیه به هواکش را در دل چراغ‌ها ایجاد کرده‌اند که به هیجان انگیز تر شدن طراحی ظاهری، کمک می‌کند. نمود واضح استفاده از طرح بومرنگ را در رینگ‌های ۲۰ اینچ و پره‌های بومرنگ-شکل در هم تنیده آن شاهد هستیم. البته این رینگ‌ها که بسیار یادآور رینگ‌های خودروهای لامبورگینی هستند، در نمونه تولیدی، هم کوچکتر خواهند شد، و هم از پیچییدگی فرمی آنها کاسته خواهد شد.

حال که نمای جانبی را زیر ذره‌بین قرار داده‌ایم، بد نیست اشاره‌ای داشته باشیم به خط کمر و همچنین شات‌لاین ها و موقعیت ستون‌ها که باعث شده با وجود اغراق فراوان در فرم‌ها و سطوح بدنه، بتوان ساختار مشترک با نیسان قشقایی را در میتسوبیشی XFC مشاهده کرد. و این یعنی محصول آتی میتسوبیشی که ایکس‌اف‌سی پیش‌نمایش آن است، برپایه پلتفرم مشترک با نیسان قشقایی توسعه یافته. یک مورد دیگر در نمای جانبی بسیار جلب نظر می‌کند و آن، چیزی نیست جز دوربین‌هایی که در دو طرف، به جای آینه‌های جانبی مرسوم، بر روی درب‌های جلو تعبیه شده‌اند. تصویر این دوربین‌ها در نمایشگرهای کوچکی که در دوطرف داشبورد ساده و در عین حال، مدرن قرار دارند، به نمایش درمی‌آید. اما اینها، تنها عناصر مدرن فضای داخلی Mitsubishi XFC نیستند.

در این فضا نیز همچون طراحی بدنه، شاهد تکرار عناصر شش-ضلعی های قرار گرفته در کنار یکدیگر، به شکل پارامتریک هستیم، البته با این تفاوت که در فضای داخلی، دکمه‌های کنترلی در قالب این فرم‌های شش-ضلعی تعریف شده‌اند؛ از پانل حساس به لمس روی کنسول میانی بگیرید تا کنترلگرهای روی رودری‌ها و غربیلک فرمان. دو نمایشگر چسبیده به یکدیگر نیز روی داشبورد قرار گرفته، عنصری که احتمالا در مدل تولیدی نیز به کار خواهد رفت، البته در ابعادی کوچکتر. در کنار اینها باید به سلیقه خوبی که طراحان میتسوبیشی در انتخاب متریال فضای داخلی داشته اند، اشاره کنیم، به‌ویژه پوشش پارچه‌ای خوش رنگ و طرح به‌کار رفته در داشبورد و رودری‌ها که بیشتر ولوو به استفاده از آن، شهرت دارد.

از آنجایی که XFC یک خودرو مفهومی و صرفا نمایشی است، اشاره به موضوعات فنی در آن، چندان لازم نیست اما بد نیست بدانید مدل تولیدی آن، اولین محصول در بین تولیدات میتسوبیشی خواهد بود که با یک حالت اختصاصی رانندگی برای باران‌های فصلی شدید جنوب شرقی آسیا می‌شود. در کنار این حالت رانندگی موسوم به خیس، حالت‌های عادی، سنگفرش و گل‌ولای نیز برای تنظیمات گاز، ترمز و فرمان ارائه خواهد شد.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟