جزئیات قیمت‌گذاری کراس‌اوور الکتریکی نیسان آریا ۲۰۲۳

کراس‌اوور تمام‌الکتریکی جدیدی که نیسان با نام آریا به رقابت با خودرو هایی نظیر فولکس‌واگن ID.4 فرستاده، قیمتی بین ۴۴.۴۸۵ تا ۶۱.۴۸۵ دلار دارد.

جمعه - ۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۹
کراس‌اوور الکتریکی نیسان آریا ۲۰۲۳

نیسان به‌زودی عرضه آریا در آمریکا را آغاز خواهد کرد و همزمان، اطلاعاتی پیرامون قیمت‌گذاری آن در این بازار را منتشر کرده است. برای این کراس‌اوور پیشرو و متفاوت نیسان، قیمت پایه ۴۴هزار و ۴۸۵ دلاری در نظر گرفته شده که مختص تیپ دیفرانسیل-جلو Engage است. گران‌ترین نیسان آریا 2023 نیز تیپ پلتینوم چهار چرخ محرک آن است که ۶۱هزار و ۴۸۵ دلار قیمت‌گذاری شده. این مقادیر را نیسان برای کراس‌اوور کوپه-مانندی طلب می‌کند ابعادی نزدیک به قشقایی دارد اما با این تفاوت که رقبای اصلی آن، خودرو های فاقد آلایندگی و پاکی نظیر فولکس‌واگن ID.4، اشکودا انیاک و تسلا مدل Y هستند.

نیسان آریا با دو ظرفیت باتری ۶۳ و ۸۷ کیلووات ساعت عرضه می‌شود. و بسته به اینکه کدام یک از این ظرفیت ها انتخاب شده باشد، و یا اینکه خودرو تک‌موتور باشد یا جفت‌موتور، خانواده این محصول جدید نیسان به چهار + یک عضو تفکیک شده است. در نمونه تک‌موتور با پکیج باتری های ۶۳ کیلووات ساعت، قدرت پییشرانه ۲۱۵ و حداکثر گشتاور آن ۳۰۰ نیوتن‌متر اعلام شده که برای صفر تا صد ۷.۵ ثانیه کفایت می‌کند. حداکثر سرعت نیز در این مدل، برای جلوگیری از هدر رفتن ظرفیت باتری ها، به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت محدود شده. با این پیکربندی، نیسان آریا می‌تواند مسافتی بالغ بر ۳۶۰ کیلومتر را با هر بار شارژ کامل باتری ها بپیماید.

در صورت سفارش نیسان آریا تک‌موتور با پکیج ۸۷ کیلووات‌ساعت باتری های لیتیم یون، قدرت پیشرانه به ۲۳۹ اسب‌بخار افزایش می‌یابد. البته بیشینه گشتاور، همان ۳۰۰ نیوتن‌متر خواهد بود. با این پیکربندی، می‌توان انتظار بُرد پیمایشی معادل ۵۰۰ کیلومتر با هر بار شارژ کامل باتری ها را از این خودرو برقی داشت. اما به واسطه وزن بیشتر پکیج باتری ها، صفر تا صد ۰.۱ ثانیه کُند تر بوده، در ۷.۶ ثانیه به دست می‌آید. حداکثر سرعت اما همچون مدل تک‌موتور مجهز به باتری های ۶۳ کیلووات‌ساعت، همان ۱۶۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده.

برای آن دسته از خریدارانی که به دنبال خودرویی چالاک‌تر هستند، نیسان مدل جُفت‌موتور آریا را پیشنهاد می‌دهد. در این مدل، در کنار موتور تعبیه شده بر روی محور جلو، یک موتور برقی دیگر نیز بر روی محور عقب قرار دارد که در کنار اضافه کردن به قدرت و گشتاور کُلی پیشرانه، وضعیت انتقال قدرت را نیز به AWD تغییر می‌دهد. این پیشرانه در صورت سفارش با باتری های ۶۳ کیلووات‌ساعت، ۲۷۵ اسب‌بخار قدرت و ۵۶۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که برای صفر تا صد ۵.۹ ثانیه و دستیابی به حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت کفایت می‌کند. بُرد پیمایش با این پیکربندی نیز ۳۴۰ کیلومتر اعلام شده است.

چنانچه پیکربندی جُفت‌موتور با پکیج ۸۷ کیلووات‌ساعت باتری های لیتیم-یون همراه شود، بُرد پیمایش این خودرو برقی نیسان با هر بار شارژ کامل باتری ها به ۴۶۰ کیلومتر خواهد رسید. و این در حالی است که به لطف رسیدن قدرت و گشتاور پیشرانه به ۳۰۲ اسب‌بخار و ۶۰۰ نیوتن‌متر، آریا می‌تواند در ۵.۷ ثانیه از صفر تا صد کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. حداکثر سرعت اما در این مدل نیز همان ۲۰۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

سریع تر از این مدل، تیپ AWD Performance نیسان آریاست که از پیکربندی جفت‌موتور، ۳۸۹ اسب‌بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن‌متر گشتاور بیشینه می‌گیرد. با این مقادیر، Nissan Ariya AWD Performance در ۵.۱ ثانیه از صفر تا صد کیلومتر در ساعت سرعت می‌گیرد. این تیپ نیز توسط پکیج باتری های ۸۷ کیلووات‌ساعت پشتیبانی می‌شود اما به واسطه ماهیت عملکردمحور تر، هر بار شارژ کامل باتری ها پاسخگوی حداکثر ۴۰۰ کیلومتر رانندگی بی‌وقفه خواهد بود.

نیسان آریا از همان ابتدا با هدف خلق یک خودرو برقی طراحی و مهندسی شده و این، دست طراحان نیسان را باز گذاشت تا بهترین و کاربردی ترین تناسبات ممکن را بر روی آن پیاده کنند. این آزادی عمل طراحان را هم در طراحی ظاهری خودرو به خوبی می‌توان مشاهده کرد، جایی که ترکیب هدفمند بودن و مبانی زیبایی‌شناسی باعث شده تا خروجی کار، تناسبات و فرم هایی باشد که در عین جذابیت بصری، در بهبود راندمان خودرو نیز تاثیر دارند.

در واقع بدنه از جلو تا قسمت های میانی به گونه ای فرم گرفته که کمترین مقاومت را در برابر جریان هوای مقابل داشته باشد. و از قسمت های میانی تا انتهای بدنه، وظیفه سطوح در وهله اول کمترین مقاومت در برابر جریان هوا و در وهله دوم، هدایت و دفع بهینه جریان هوا از اطراف و انتهای خودرو است. حتی رینگ ها در این شاسی بلند برقی به گونه ای طراحی شده اند اغتشاش جریان هوا در اطراف فضای چرخ ها نیز به حداقل برسد.

در فضای داخلی نیز مدرنیته توام با سادگی، فاکتور اصلی در طراحی بوده. و مینیمالیسم به قدری مورد توجه طراحان بوده که سعی کرده اند تا حدامکان از استفاده از دکمه های فیزیکی در کابین بپرهیزند! به جای دکمه های فیزیکی، از سطوح حساس به لمس استفاده شده. نتیجه آن هم سطوح یک دست در بخش هایی است که عادت داریم گستره ای از دکمه های کوچک و بزرگ را بر روی آنها ببینیم. کنترل مجموعه کاربری های خودرو نیز از طریق نمایشگر ۱۲ اینچ لمسی سیستم اطلاعات و سرگرمی و نمایشگر ۱۲ اینچ دیجیتال پشت فرمان صورت می‌پذیرد.

با این طراحی مینیمال و مدرن فضای داخلی، و همینطور طراحی ظاهری نیسان آریا، طبیعی است اگر انتظار داشته باشید از گستره قابل قبولی از امکانات ایمنی و رفاهی بهره ببرد. که همینطور هم هست. همچون مرسدس، فولکس واگن و BMW، نیسان نیز در آریا از دستیار مجازی بهره گرفته که با گفتن عبارت Hey Nissan فعال می‌شود و قابلیت تشخیص و اجرای فرامین صوتی را دارد. دریافت آپدیت های آنی بصورت اینترنتی نیز یکی دیگر از مشخصه های این خودرو برقی نیسان است. این یعنی به‌روز رسانی های نرم‌افزاری مهم به لطف اتصال 4G اینترنت داخل خودرو، بصورت لحظه ای و بدون نیاز به مراجعه حضوری به نمایندگی های نیسان انجام خواهد شد.

شاسی بلند برقی نیسان آریا با تازه‌ترین نسل سیستم های ایمنی فعال نیسان عرضه می‌شود. از جمله این امکانات در آریا باید به همیار حفظ خودرو در بین خطوط مسیر، کروزکنترل تطبیق‌پذیر با قابلیت کاهش و افزایش سرعت با توجه به ترافیک پیش رو، نویگیشن ماهواره ای، ترمز اضطراری اتوماتیک با قابلیت تشخیص عابر پیاده، سیستم تشخیص علایم جاده، هشدار ترافیک عبوری از پُشت خودرو با قابلیت ترمزگیری اتوماتیک و هشدار نقاط کور راننده اشاره کرد.

دوربین دنده عقب، دید ۳۶۰ درجه، سیستم گرمایش و سرمایش صندلی های جلو، تنظیم برقی صندلی های جلو با حافظه تنظیمات برای صندلی راننده، آینه های جانبی تاشو برقی با گرمکن، پارک اتوماتیک هوشمند،  پروژکتور اطلاعات ضروری بر روی شیشه جلو (هدزآپ‌دیسپلی) تهویه اتوماتیک با کنترل دو نقطه ای و … نیز بخش دیگری از مجموعه امکانات ایمنی و رفاهی نیسان آریا را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟