یک SUV لوکس و پیشرو چینی با معماری سوئدی

یکی از جدیدترین خودروهای عرضه شده در بازار چین، یک SUV لوکس از برند نوپای جیلی با نام Lynk & Co 09 است که برپایه ولوو XC90 توسعه یافته است.

سه شنبه - ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
2023 LynkCo 09 SUV

سال ۲۰۱۰ بود که ولوو تحت تملک گروه هلدینگ ژی‌ژیانگ جیلی درآمد، گروهی که سال ۱۹۹۷ به بیزینس خودروسازی ورود کرد و در حال حاضر بیش از ۱۵ خودروساز را تحت تملک خود دارد. این اتفاق باعث شده جیلی و برندهای زیرمجموعه‌‎اش، دسترسی به تکنولوژی، پلتفرم‌ها و پیشرانه‌های ولوو داشته باشند و طی سال‌های گذشته نیز خودروهای متعددی از این غول خودروسازی چین برپایه پلتفرم های تولیدات ولوو یا با پیشرانه های این خودروساز سوئدی عرضه شده‌اند. این بهره‌مندی از مهندسی پیشرو سوئدی به‌ویژه در تولیدات برند Lynk&Co مشهودتر است، زیرمجموعه نوپای جیلی که تمامی تولیداتش برپایه پلتفرم و با پیشرانه‌های ولوو توسعه یافته‌اند.

یکی از جدیدترین تولیدات این برند که Lynk&Co 09 نام دارد و یک SUV لوکس است، برپایه ساختار و پلتفرم مشترک با Volvo XC90 طراحی و مهندسی شده. این خودرو در حالی با قیمتی در محدوده ۲۶۵.۹۰۰ تا ۳۷۴.۹۰۰ یوان (۳۸ تا ۵۳ هزار دلار) در چین عرضه شده که همزاد سوئدی‌اش، Volvo XC90 در چین تقریبا دو برابر آن قیمت دارد. برای مقایسه هم که شده بد نیست بدانید شروع قیمت ولوو XC90 در چین از ۶۳۸هزار و ۹۰۰ یوان (۹۱.۲۰۰ دلار) است و قیمت مجهزترین نمونه آن نیز به ۷۸۱هزار و ۹۰۰ یوان معادل ۱۱۱.۶۰۰ دلار می‌رسد.

درست است که Lynk&Co 09 برپایه یک معماری و ساختار مشترک با ولوو XC90 توسعه یافته، اما از نظر ظاهری، کاملا متفاوت از این خودرو سوئدی است و حتی می‌توانیم بگوییم به لطف بهره‌مندی از زبان طراحی پیشرو و متمایز Lynk&Co، ظاهر مدرن‌تری نیز به نسبت XC90 دارد. همین را در فضای داخلی نیز می‌توان دید، جایی که سطوح چرم و تزئینات فلزی و سطوح حساس به لمس با دو نمایشگر نسبتا بزرگ، یکی به عنوان رابط اصلی سیستم اطلاعات و سرگرمی و دیگری به عنوان نمایشگر پشت فرمان ترکیب شده‌اند تا محیطی را پدید آورند که هم لوکس باشد و هم ماهیت تکنولوژی-محور و مدرن تولیدات Lynk&Co را به خوبی به تصویر بکشد. حتی بر روی داشبورد و رودری‌ها یک سری سطوح تزئینی کار شده که به زیبایی با طرح‌های گرافیکی مدرن، خودنمایی می‌کنند.

این ماهیت لوکس و تکنولوژی-محور را بگذارید در کنار لیست تقریبا کاملی از امکانات ایمنی و رفاهی، از تهویه اتوماتیک با کنترل چند نقطه‌ای و سانروف برقی پانورامیک بگیرید تا صندلی‌های برقی مجهز به گرمکن و سردکن، سیستم صوتی پریمیوم و نورپردازی قابل تنظیم در رنگ‌های مختلف در بخش رفاهی و سیستم نیمه‌خودران، ترمز اضطراری اتوماتیک، ۱۰ ایربگ و کروزکنترل تطبیق‌پذیر در بخش ایمنی.

دو گزینه پیشرانه نیز برای آن در نظر گرفته شده که عبارتند از ۲.۰ لیتری هایبرید ۲۵۴ اسب‌بخاری با ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور و پلاگین‌هایبرید (بنزینی-برقی) ۳۱۷ اسب‌‎بخاری با ۶۵۹ نیوتن‌متر گشتاور. اولی صفر تا صد ۸ ثانیه دارد و صدی ۹ لیتر در سیکل ترکیبی بنزین می‌سوزاند. دومی اما با وجود داشتن صفر تا صد ۵.۶ ثانیه، در سیکل ترکیبی صدی تنها ۲.۸ لیتر بنزین می‌سوزاند! البته مد نظر داشته باشید که قیمت مدل پلاگین‌هایبرید از ۳۱۵هزار و ۹۰۰ یوان آغاز می‌شود.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟