تویوتا ونزا ۲۰۲۲، یک کراس‌اوور لوکس و کم‌مصرف

ونزا خودرو لوکسی است که تویوتا برپایه پلتفرم RAV4 توسعه داده، با پیشرانه‌ای هایبرید که از ۳ موتور تشکیل یافته و صدی ۶ لیتر بنزین می‌سوزاند.

شنبه - ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۵
تویوتا ونزا ۲۰۲۲

تویوتا تقریبا دو سال پیش بود که پس از یک غیبت پنج ساله، نام ونزا را دوباره احیاء کرد؛ البته این بار برای خودرویی که در بازار ژاپن، با نام هریر تولید و عرضه می‌شود. این خودرو به عنوان یک آلترناتیو لوکس‌تر برای تویوتا RAV4 شناخته می‌شود که به لطف بهره‌مندی از پیشرانه هایبرید، کم‌مصرف‌تر و کاربردی‌تر برای رانندگی های روزمره نیز هست.

در تویوتا ونزا، پیشرانه ۲۱۹ اسب‌بخاری از یک موتور بنزینی ۲.۵ لیتری به همراه موتور برقی بر روی محور جلو و یک موتور برقی تعبیه شده بر روی محور عقب تشکیل یافته و همین، آن را به یک خودرو سه‌موتور AWD تبدیل می‌کند. این سیستم AWD با وجود این که موتور بنزینی در آن، محرک محور جلو است، در زمان نیاز درگیر می‌شود و می‌تواند تا ۸۰ درصد نیروی محرکه را به محور عقب منتقل کند. در این پیکربندی، همانطور که اشاره شد، موتور برقی محرک محور عقب است و همین باعث می‌شود در هنگام آغاز حرکت، خودرو شتاب‌گیری آنی و خوبی داشته باشد. این موتور در سر پیچ ها نیز می‌تواند با درگیر شدن و اعمال نیروی محرکه به محور عقب، از کم‌فرمانی جلوگیری کند. در کنار ارتقاء قابلیت های حرکتی، مجموعه به کار رفته در پیشرانه کمک می‌کند تویوتا ونزا در سیکل ترکیبی متوسط مصرف سوختی معادل ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر داشته باشد.

با توجه به ماهیت لوکس‌تر و تکنولوژی‌-محور تری که ونزا در مقایسه با دیگر تویوتای هم‌رده، یعنی RAV4 دارد، قیمت آن نیز کمی بالاتر است. برای مثال، مدل پایه با امکانات استانداردی نظیر ورود و استارت بدون کلید، تهویه اتوماتیک، سیستم اطلاعات و سرگرمی با نمایشگر ۸ اینچ لمسی، سیستم صوتی با شش بلندگو، شارژر بی‌سیم گوشی‌های هوشمند، چهار درگاه USB، کامپییوتر سفری ۴.۲ اینچ، دوربین دنده عقب، ترمز پارک برقی، هشدار انحراف از مسیر، ترمز اضطراری اتوماتیک با قابلیت تشخیص عابر پیاده، کروزکنترل، نوربالای اتوماتیک، تشخیص علایم جاده، کنترل پایداری الکترونیک، کنترل هرزگردی، ABS+EBD، هشت ایربگ (جلو، جانبی جلو، زانویی جلو و پرده‌ای)، کنترل فشار باد تایرها و همیار آغاز حرکت در سربالایی، قیمت ۳۳.۲۴۰ دلاری دارد.

در مجهزترین تیپ تجهیزاتی یعنی لیمیتد هم که قیمت ۴۰هزار و ۷۳۰ دلاری دارد، امکانات بیشتری نظیر آینه وسط دیجیتال متصل به دوربین عقب، سیستم دید ۳۶۰درجه، مکانیزم شست‌وشوی دوربین دنده عقب، گرمکن غربیلک فرمان، تهویه مطبوع با کنترل اتوماتیک دو نقطه‌ای، صندلی‌های برقی جلو با تنظیم ۸جهته برای راننده و ۴جهته برای سرنشین کناری به همراه سیستم سرمایش و گرمایش، نمایشگر ۱۲.۳ اینچ سیستم اطلاعات و سرگرمی، کامپیوتر سفری ۷ اینچ، هدزآپ دیسپلی، سیستم صوتی JBL با ۹بلندگو، هشدار نقاط کور با سنسورهای پارک جلو و عقب به همراه ترمز اضطراری اتوماتیک، نورپردازی پادری های جلو و … در قالب تویوتا ونزا ارائه می‌شود.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟