خودرویی چینی که توسط یک ایرانی طراحی شده

کراس‌اوور تمام-الکتریکی جدید Avatr 11 که اولین محصول برندی نوپا از زیرمجموعه‌های چانگان به حساب می‌آید، تحت مدیریت نادر فقیه‌زاده طراحی شده.

سه شنبه - ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۷
阿维塔11

احتمالا طی ماه‌های گذشته از خودرو چینی جدید Avatr 11 بسیار شنیده‌اید. این کراس‌اوور خوش‌استیل و قدرتمند که از پیشرانه‌ای تمام-الکتریکی با ۵۷۸ اسب‌بخار قدرت بهره می‌برد، اولین محصول برندی نوپا از زیرمجموعه‌های چانگان با نام Avatr است که از شراکت بخش انرژی های نو این شرکت با CATL و هوآوی شکل گرفته. این خودرو قرار نیست در کشورمان عرضه شود اما نگاه‌های بسیاری را در کشورمان معطوف به خود ساخته. دلیل آن هم این است که پروسه طراحی آن تحت مدیریت نادر فقیه‌زاده به انجام رسیده؛ طراح ایرانی‌الاصلی که در دوران حضور در دپارتمان طراحی ب‌ام‌و، در فرم دادن به نسل آخر سری شش و نسل های پنجم و ششم سری هفت نقش پر رنگی را ایفا کرده است.

سال ۲۰۱۸ بود که Avatr به عنوان جوینت‌ونچری که از دل همکاری چانگان و NIO بیرون آمده بود، تاسیس شد اما خیلی زود NIO از این همکاری مشترک، کنار کشید تا CATL به عنوان دومین سهام‌دار عمده به این جوینت‌ونچر بپیوندد به این ترتیب که ۴۰.۹۹ درصد از کل سهام به چانگان و ۱۷.۱ درصد از آن متعلق به CATL می‌باشد. در ابتدای نوشتار به حضور هوآوی در جمع شرکا نیز اشاره شد اما این غول چینی دنیای تکنولوژی، سهام‌دار Avatr نبوده و تنها تامین‌کننده اجزایی نظیر سخت‌افزار و نرم‌افزار سیستم‌های همیار رانندگی، سیستم‌های ارتباطی، سیستم اطلاعات و سرگرمی و همچنین موتورهای الکتریکی و برخی دیگر از اجزای Avatr11 می‌باشد. در کنار این نام‌های بزرگ، بد نیست به حضور غول نفتی BP نیز اشاره کنیم؛ یک شرکت بریتانیایی که قرار است شبکه ایستگاه‌های شارژ پرسرعت را در چین ایجاد کند.

از نظر ابعادی، Avatr11 با طول بدنه ۴.۸۸۰ میلیمتر و فاصله ۲.۹۷۵ میلیمتری بین دو محور، در رده کراس‌اوور های میدسایز قرار می‌گیرد و رقیب خودروهایی نظیر Voyah Free و NIO EC6/ES6 قرار می‌گیرد. اما آنچه که این چینی جدید را از رقبای هم‌رده، متمایز می‌سازد، طراحی متفاوت و خیره‌کننده آن است که در ترکیب با تناسبات کوپه-مانند بدنه، به خوبی وزن بالای تیم طراحی تحت مدیریت نادر فقیه‌زاده را نشان می‌دهد. در واقع اغراق نیست اگر بگوییم از نظر طراحی، چه در ظاهر و چه در فضای داخلی، Avatr11 در لیگی متفاوت از چینی‌های هم‌رده قرار می‌گیرد؛ از حس و حال مرموزی که رُخ وحشی آن در در ترکیب با ژست پهن‌پیکر و تنه پُف‌دار ایجاد کرده، تا فرم عجیبی که سقف و قسمت عقب بدنه با عبور از ستون های C به خود می‌گیرند، و همچنین بالچه عقب فعالی که در دل درب صندوق بار مخفی شده.

این طراحی متفاوت و متمایز را در فضای داخلی نیز شاهد هستیم، جایی که شاید بیش از هر چیز، پیکربندی ۳ نمایشگر آن جلب نظر کند. یکی از این نمایشگرها ۱۵.۶ اینچ است و به شکل شناور روی داشبورد قرار گرفته تا رابطی باشد برای کنترل تقریبا تمامی عملگرهای قابل کنترل خودرو. از دو نمایشگر دیگر هم که ۱۰.۲۵ اینچ هستند و با هوشمندی و دقت تمام در باریکه موج‌داری که روی تاقچه داشبورد شکل گرفته، یکی مختص نشانگرهای پشت فرمان است و دیگری نمایشگری است برای سرنشین کناری جلو. غیر از این نمایشگرها، کنترلگر دیگری نه بر روی داشبورد، و نه بر روی کنسول میانی شبیه به پُشتبند های معلق، وجود ندارد.

در عوض، آنچه که در کنسول میانی بیشتر جلب نظر می‌کند، فضاسازی متعدد برای بار است، در دل و در زیر آن. همچنین یک پد شارژ بی‌سیم بزرگ بر روی آن تعبیه شده که دو گوشی هوشمند را بصورت همزمان می‌تواند شارژ کند. از کنار طرح جالب فرمان که از غربیلکی با فرم صاف در بخش فوقانی و تحتانی بهره می‌برد نیز نباید به سادگی گذشت.

آواتار ۱۱ در دو پیکربندی چهار و پنج نفره عرضه می‌شود که در پیکربندی لوکس‌تر چهار نفره، دو صندلی عقب با یک کنسول میانی بزرگ که شارژر بی‌سیم گوشی‌های هوشمند، محفظه‌های متعدد و یک نمایشگر برای تنظیمات مربوطه را در خود جای داده، از هم تفکیک شده‌اند. این صندلی‌ها هم قابلیت تنظیم زاویه پشتی را دارند، و هم می‌توان فاصله طولی آنها از صندلی‌های جلو را تنظیم کرد. سطح امکانات قابل عرضه در آن نیز بسیار خوب است؛ از صندلی‌های برقی دارای سیستم گرمایش و سرمایش، تشخیص فرامین صوتی و اشاره‌ای نمایشگر اصلی، فناوری تضعیف صدای نفوذی به کابین و سیستم صوتی متشکل از ۱۴ بلندگو و آمپلیفایر ۱۲-کاناله بگیرید تا ۳۴ حسگر رانندگی هوشمند شامل ۳ رادار لیزری، ۶ رادار با امواج میلیمتری، ۱۳ دوربین با وضوح بالا و ۱۲ رادار فراصوت. این حسگرها به کمک سیستم نیمه‌خودرانی می‌آیند که با اتکا به کروزکنترل هوشمند، سامانه حفظ خودرو در بین خطوط، ترمز اضطراری اتوماتیک با قابلیت تشخیص عابر پیاده، تشخیص علایم جاده و چراغ‌های راهنمایی و …، می‌تواند بصورت خودکار کنترل آواتار۱۱ را در دست گیرد.

در کنار اینها، متریال بسیار باکیفیتی که در فرم دادن به کابین به‌کار رفته را نیز نباید از قلم انداخت. چرم این محیط در چهار رنگ شرابی، خاکستری روشن، خاکستری تیره و سیاه قابل سفارش خواهد بود که آخری، مختص نسخه خاص Avatr 011 MMW به تولید محدود به تنها ۵۰۰دستگاه می‌باشد.

همه اینها را گفتیم تا برسیم به مجموعه پیشرفته‌ای که محرک آواتار۱۱ است. پیشرانه این چینی جدید، همانطور که اشاره شد از نوع تمام-الکتریکی است و از دو موتور برقی با مجموع قدرت ۵۷۸ اسب‌بخار و توان تولید بیشینه گشتاوری معادل ۶۵۰ نیوتن‌متر تشکیل یافته است. در این پیکربندی جفت-موتور چهار چرخ محرک، موتور تعبیه شده بر روی محور جلو ۲۶۵ اسب‌بخار و موتور تعبیه شده بر روی محور عقب، ۳۱۳ اسب‌بخار قدرت دارد. این پیشرانه، صفر تا صد ۴ ثانیه به Avatr11 می‌دهد که برای خودرویی با این ابعاد و کلاس خودرویی، عدد چشمگیری است. اما حداکثر سرعت آن، بصورت الکترونیکی محدود به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت شده است.

منبع تغذیه پیشرانه در این خودرو، پکیج باتری های لیتیم-یون است که در مدل پایه، ظرفیت ۹۰.۳۸ کیلووات ساعت داشته، با هر بار شارژ کامل، بُرد پیمایشی معادل ۵۰۰ کیلومتر به آواتار ۱۱ می‌دهد. در تیپ‌های مجهزتر، ظرفیت مجموعه باتری‌ها به ۱۱۶.۷۹ کیلووات‌ساعت افزایش می‌یابد و همین کافی است تا بُرد پیمایش، به ۶۸۰ کیلومتر در چرخه CLTC برسد. و با توجه به اینکه مجموعه باتری‌ها قابلیت شارژ با منبع برق ۲۴۰ کیلووات را دارد، در ایستگاه های شارژ سریع می‌توان ظرفیت کافی برای پیمایش مسافتی بالغ بر ۲۰۰ کیلومتر را تنها در ۱۰ دقیقه برای آن تامین کرد.

با این ویژگی‌ها، تعجبی ندارد اگر آواتار۱۱ خودرویی بسیار گران‌قیمت باشد. و همینطور نیز هست. برای این خودرو چینی پیشرو، قیمت پایه ۳۴۹ هزار و ۹۰۰ یوانی در نظر گرفته شده یعنی نزدیک به ۵۱ هزار و ۸۰۰ دلار. قیمت تیپ میان‌رده آن، با امکانات بیشتر نظیر پوشش چرم صندلی‌ها و باز و بست نرم و اتوماتیک درب‌ها، ۲۰ هزار یوان بیشتر از تیپ پایه است. در مجهزترین سطح تجهیزاتی که باتری‌های بزرگتری نیز دارد، ۴۰۹ هزار و ۹۰۰ یوان اعلام شده یعنی نزدیک به ۶۰ هزار و ۷۰۰ دلار. آغاز عرضه اولین سری Avatr 11 مجهز به پکیج باتری‌های ۹۰.۳۸ کیلووات ساعت به مشتریان، اواخر پاییز امسال اعلام شده. سری مجهز به باتری‌های بزرگتر نیز از ۲۰۲۳ به بازار چین راه می‌یابند.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟

دیگر نظرات