سرآغاز تغییرات بزرگ در لکسوس با کراس‌اوور تمام-الکتریکی RZ 450e

جدیدترین محصول لکسوس که با قیمتی در محدوده ۵۰ هزار دلار عرضه خواهد شد، کراس‌اووری است که از پیشرانه متشکل از دو موتور برقی نیرو می‌گیرد.

شنبه - ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۱
2023 Lexus RZ 450e

رنسانس تویوتا در مسیر برقی شدن، آغاز شده. بعد از معرفی کراس‌اوور تمام‌الکتریکی تویوتا bZ4X که تحت برند سوبارو و با نام سولترا نیز عرضه می‌شود، حال نوبت به لکسوس رسیده تا برداشت خود از معماری و پلتفرم این کراس‌اوور مدرن را در قالب RZ معرفی کند. و همانطور که انتظار هم می‌رفت، لکسوس RZ با وجود بهره‌مندی از ساختار و تکنولوژی مشترک با Toyota bZ4X، ژست و هویت بصری یک Lexux را دارد و پروسه رسیدن به آن، چیزی فراتر از یک ری‌بَج ساده بوده.

برخلاف bZ4X که سطوح بدنه اش، با رویکرد مینیمال و ساده‌ای فرم گرفته، لکسوس در طراحی RZ تا توانسته، پویایی بصری با خطوط و فرم های برآمده ایجاد کرده که در ترکیب با طرح دو رنگ بدذنه، بسیار به القاء حس اسپرتی بودن آن کمک می‌کند. همچنین باید به تغییر ماهیت جلوپنجره دوک-شکل RZ اشاره کرد که با توجه به عدم نیاز به داشتن دریچه برای خنک‌سازی، کاربرد کاملا ظاهری داشته، به هرچه عبوص‌تر و عصبانی تر جلوه دادن رُخ این کراس‌اوور تمام‌الکتریکی کمک کرده است. جالب این که دو رنگ بودن بدنه از همین جلوپنجره آغاز شده و همرنگ سقف و ستون‌ها، به رنگ سیاه درنظر گرفته شده است. در کنار اینها، باید به استفاده از نوشته LEXUS به جای نشان این برند روی چراغ‌های یکپارچه و باریک عقب اشاره کرد؛ مشخصه‌ای که این روزها حسابی در طراحی خودروهای جدید، باب شده است.

لکسوس RZ در فضای داخلی نیز ارائه‌دهنده محیطی است که با وجود ابعاد و تناسبات یکسان با bZ4X و سولترا، کاملا متفاوت از این همزادها جلوه می‌کند. و همچون طراحی ظاهری، تلاش طراحان لکسوس این بوده که کابین را هم با ماهیتی اسپرتی‌تر طراحی کنند. نمود این تلاش را در حسی که مجموعه اطراف فرمان به راننده القاء می‌کند می‌توان دید، گویی که همه‌چیز حول محور راننده طراحی شده باشد. نمایشگر ۱۴ اینچ تعبیه شده بر روی پانل سیاه براق وسط داشبورد نیز بزرگتر از نمایشگر ۱۲.۳ اینچی به‌کار رفته در bZ4X و سولتراست.

لکسوس فعلا RZ را در مدل 450e معرفی کرده. در این مدل، پیشرانه از یک موتور ۱۵۰ کیلووات بر روی محور جلو و یک موتور ۸۰ کیلووات بر روی محور عقب تشکیل یافته که روی هم رفته ۳۰۸ اسب‌بخار قدرت و ۴۳۵ نیوتن‌متر گشتاور در اختیار Lexus RZ450e قرار می‌دهد. پشتیبان این موتورهای برقی، پکیج ۷۱.۴ کیلووات-ساعت باتری‌ها بوده، طبق اطلاعات انتشار یافته توسط لکسوس، با هر بار شارژ کامل بُرد پیمایشی معادل ۳۶۲ کیلومتر به Lexus RZ450e می‌دهد. البته بُرد پیمایش به سطح تجهیزاتی نیز بستگی دارد چراکه باتوجه به امکانات بیشتر تیپ‌های مجهزتر، خودرو کمی سنگین‌تر می‌شود و در نتیجه، بُرد پیمایش کاهش خواهد یافت.

آغاز عرضه Lexus RZ450e در آمریکای شمالی برای اواخر سال جاری میلادی برنامه‌ریزی شده است. هنوز اطلاعاتی در مورد قیمت‌گذاری در دست نیست اما با توجه به قیمت ۴۴.۰۸۰ دلاری تیپ XLE مجهز به AWD تویوتا bZ4X و همچنین برچسب قیمت ۴۶.۷۰۰ دلاری تیپ Limited این خودرو با پیکربندی جفت‌موتور، بعید نیست شروع قیمت لکسوس RZ450e در آمریکا از حدود ۵۰ هزار دلار باشد. البته مشوق های دولتی نیز برای ایین خودرو برقی در نظر گرفته خواهد شد و این عدد، بدون در نظر گرفتن مشوق ها برآورد شده است.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟