دبلیو موتورز غیاث خودرو پلیس جدید دبی است

دبلیو موتورز که سازنده خودروهای خاص با تیراژ محدود است، SUV جدیدی برای پلیس دبی ساخته که غیاث نام دارد و برپایه نیسان پاترول توسعه یافته.

یکشنبه - ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
دبلیو موتورز غیاث - خودرو پلیس دبی

پلیس دبی یکی از ارزشمندترین و گران‌قیمت‌ترین ناوگان های خودرویی دنیا را در اختیار دارد؛ از انواع SUV گرفته تا سوپراسپرت‌ های خاص، هرآنچه بخواهید در این ناوگان یافت می‌شود. اما شاید خاص‌ترین این خودروهای پلیس دبی، SUV جدید غیاث باشد که به زودی در اختیار پلیس های این شیخ‌نشین ثروتمند حاشیه خلیج فارس قرار خواهد گرفت. این خودرو که نمونه آماده برای تحویلش، با نام کامل Ghiath Smart Patrol معرفی شده، محصول دبلیو موتورز است، یعنی همان شرکتی که سوپراسپرت تولید محدود لایکان هایپراسپرت را خلق کرده.

اگر نام خودرو پلیس غیاث برایتان آشناست، بد نیست بدانید پیش‌تر خودرویی هوشمند با همین نام برای ناوگان پلیس دبی رونمایی شده بود که البته برپایه شورولت تاهو توسعه یافته بود. اما آنچه که امروز تحت عنوان نسل دوم غیاث توسط دبلیو موتورز معرفی شده، خودرویی است توسعه یافته برپایه نیسان پاترول.

این خودرو با گستره‌ای از امکانات سفارشی‌سازی شده در اختیار نیروی پلیس دبی قرار خواهد گرفت مثل دوربین پیروسکوپی ۳۶۰ درجه بر روی سقف که در ترکیب با هشت دوربین دیگر، اشراف کاملی از محیط پیرامون به اپراتور می‌دهد. سیستم تشخیص چهره و تشخیص پلاک این خودرو عملیات گشت‌زنی را برای مامورین سهولت می‌بخشد. یک پهپاد نیز به عنوان چشمان حاضر در آسمان برای هر دستگاه غیاث اسمارت پاترول در نظر گرفته که می‌تواند در تعقیب و مراقبت ها و یا موارد اضطراری به کمک مامورین پلیس بیاید. کنترل این موارد توسط نمایشگری صورت می‌پذیرد که با قُطر ۱۶ اینچ بصورت ایستاده در دل داشبورد جا شده است.

فضای داخلی برای مامورینی که روی صندلی راننده و یا سرنشین کناری جلو نشسته اند، غیر از نمایشگری که اشاره شد، و همچنین ادوات مخصوص پلیس، تفاوتی با کابین نیسان پاترول جدید ندارد. اما بعد از دیواره دارای شیشه پشت صندلی‌های جلو است که تفاوت‌ها نمایان می‌شود. دلیل آن هم این است که ردیف عقب به عنوان فضایی کاملا ایزوله با قفس ایمنی و صندلی اختصاصی برای حمل مجرمین طراحی و ساخته شده. پشت این فضا هم تجهیزات لازم برای عملیات مختلف در فضای بار جانمایی شده است.

در مورد قوای محرکه غیاث هنوز اطلاعاتی توسط دبلیو موتورز منتشر نشده اما از آنجایی که خودرو برپایه نیسان پاترول طراحی و ساخته شده، احتمالا محرک آن نیز همان موتور V8 نیسان است که دست‌کم ۴۰۰ اسب‌بخار قدرت و ۵۶۰ نیوتن‌متر گش گشتاور تولید می‌کند و بصورت استاندراد، محرک چهار چرخ است.

انتظار می‌رود به زودی اولین سری غیاث های تحویلی به پلیس دبی در خیابان های این به گشت زنی بپردازند. و خبر خوب برای مردم عادی این است که تولید این خودرو خاص دبلیو موتورز مختص پلیس نخواهد بود و قرار است نمونه عادی W Motors Ghiath نیز به بازار عرضه شود. هنوز اطلاعاتی در مورد این نمونه منتشر نشده اما از نظر ظاهری، بسیار مشابه نمونه مخصوص ناوگان پلیس خواهد بود البته با حذف عناصری نظیر پروژکتورها، آژیر، دوربین‌های و تجهیزات اختصاصی پلیس. در مورد قیمت نیز با توجه به قیمت پایه ۲۰۰ هزار درهمی نیسان پاترول در دبی (تقریبا معادل ۵۵ هزار دلار) و ماهیت به مراتب خاص‌تری که دبلیو موتورز غیاث دارد، بعید است قیمتی کمتر از ۹۰ تا ۱۰۰ هزار دلار برای نمونه عادی آن در نظر گرفته شود.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟