آرین موتور لاماری ایما (LAMARI EAMA) را بصورت رسمی رونمایی کرد

آرین‌موتور از برند جدید خود، لاماری و اولین محصول این برند یعنی کراس‌اوور ایما که در کارخانه آرین پارس موتور تولید خواهد شد، رونمایی کرد.

جمعه - ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
مراسم رونمایی از لاماری دیما توسط آرین موتور

آرین موتور امروز بصورت رسمی اولین محصول مونتاژ داخل خود را تحت برند لاماری و با نام ایما رونمایی کرد. LAMARI EAMA که یک کراس‌اوور کامپکت با طراحی جسورانه، پیشرانه‌ای به نسبت قدرتمند و سطح خوبی از امکانات ایمنی و رفاهی است، در کارخانه آرین پارس موتور واقع در خمین مونتاژ خواهد شد. اصلی‌ترین رقبای آن از نظر ابعاد و سطح امکانات در بازار کشورمان، خودروهایی نظیر بهمن موتور دیگنیتی، فردا موتورز FMC T5 و فونیکس تیگو ۷ پرو هستند. آرین موتور هنوز از قیمت‌گذاری لاماری ایما اطلاعاتی ارائه نشده اما چنانچه همه چیز طبق برنامه‌ریزی پیش برود، اوایل سال آینده شاهد آغاز عرضه آن در بازار کشورمان خواهیم بود.

ویژگی‌ها و امکانات لاماری ایما

به عنوان اولین محصول تولید داخل توسط آرین موتور، خودرو لاماری ایما تاکید زیادی بر طراحی و استایل بدنه دارد و به همین جهت هم وقتی به طراحی ظاهری خودرو می‌نگرید، به ویژه نمای بیرونی، چیزی که بیشتر از هر نکته دیگری، بارز است، سبک طراحی و نحوه فرم پردازی بدنه این خودرو است. آنچه که بیش از هر چیز در طراحی ظاهری به چشم می‌آید، فرم عریض و کشیده جلوپنجره است که در طرفین، چراغ های اصلی خودرو در موقعیتی پایین تر از معمول جانمایی شده اند و بالاتر از آنها نیز دیلایت‌های باریکی خودنمایی می‌کنند که روی هم رفته، یک چهره تهاجمی و جذاب به لاماری ایما داده اند.

این تاکید بر فرم های عریض و خطی، در نمای عقب و فرم چراغ‌های عقب که به شکل یکپارچه طراحی شده اند نیز مشهود است. با این روش، طراحان توانسته اند حس پهن‌پیکرتری به خودرو بدهند، حسی که به واسطه نسبت به مراتب کمتر شیشه به سطوح فلزی در نمای جانبی، روی هم رفته ظاهر اسپرتی‌تری به LAMARI EAMA می‌دهد. البته در رسیدن به ظاهر اسپرتی‌تر، فرم های دینامیک نمای ظاهری و ژست کوپه‌مانندی که به واسطه قوس جذاب سقف پدید آمده نیز بی‌تاثیر نبوده اند. حال که بحث ظاهر اسپرتی و مهیج LAMARI EAMA مطرح است، بد نیست به خروجی های دوتایی سیستم اگزوز در دو طرف سپر عقب اشاره کنیم که برخلاف بسیاری از خودروهای هم‌رده بازار، فیک نبوده، خروجی اصلی سیستم اگزوز هستند.

این سیستم اگزوز، وظیفه تخلیه گازهای خروجی پییشرانه ای را عهده‌دار است که از نوع ۱.۵ لیتری توربو تحت لیسانس میتسوبیشی است. این موتور ۴ سیلندر با ۱۹۵ اسب‌بخار قدرت، توان تولید بیشینه گشتاوری معادل ۲۸۵ نیوتن‌متر را داشته، از مسیر یک گیربکس ۷ سرعته اتومات دوکلاچ (از نوع خیس) محرک محور جلو Lamari Eama است. با این پیکربندی و با توجه به وزن خالص ۱.۵۵۰ کیلوگرمی درج شده در کاتالوگ رسمی خودرو، انتظار می‌رود لاماری ایما صفر تا صد حدودا ۹.۵ ثانیه‌ای داشته باشد. متوسط مصرف سوخت آن نیز ۶.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

این مقادیر برای خودرویی که با طول بدنه ۴.۵۶۵ میلیمتر، همانطور که اشاره شد، در رده کراس‌اوورهای کامپکت قرار می‌گیرد، مقادیر مناسبی است. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که با وجود ابعادی که لاماری ایما را در رده کراس‌اوور های کامپکت قرار می‌دهد، به لطف فاصله ۲.۷۱۵ میلیمتری بین دو محور که نزدیک به این مولفه در کراس‌اوورهای میدسایز است، فضای بسیار خوبی مخصوصا برای سرنشینان عقب وجود دارد. و این فضای جادار، در ترکیب با طراحی و چیدمان مدرن و بالارده‌ای که حداقل از نظر طراحی، بسیار نزدیک به خودروهای روز اروپایی است، جذابیت حضور در کابین لاماری ایما را دوچندان می‌کند.

آرین موتور در بخش رفاهی، لاماری ایما را با صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در شش جهت و تنظیم گودی کمر، نمایشگر باریک دوتایی بر روی داشبورد به عنوان نمایشگر سیستم اطلاعات و سرگرمی و نشانگرهای پشت فرمان، دوربین دنده عقب، سانروف پانورامیک دو حالته به همراه پرده برقی، دوربین ثبت وقایع، ورود و استارت بدون کلید، سیستم صوتی با شش عدد بلندگو، کروزکنترل، تهویه اتوماتیک با خروجی مجزا برای سرنشینان عقب، کول‌باکس، پوشش چرم داخلی، سنسور نور و دی‌لایت، غربیلک فرمان خوش‌دست به شکل D و کنسول میانی ردیف جلو و عقب عرضه می‌کند.

ایربگ‌های جلو، جانبی جلو و پرده‌ای، ترمز پارک برقی، ABS+EBD، اتوهُلد، کنترل پایداری الکترونیک، سیستم فرمان برقی چند حالته، کنترل فشار باد تایرها، کنترل هرزگردی و کنترل حرکت خودرو در سربالایی و سرپایینی نیز از جمله امکانات LAMARI EAMA در بخش ایمنی هستند. البته طبق اعلام مدیران ارشد آرین موتور، اینها امکانات سری اول لاماری ایما مونتاژی هستند و سری های بعدی با لیست کامل‌تری از امکانات ایمنی و رفاهی عرضه خواهند شد.

از میتسوبیشی تا لاماری ایما

آرین موتور از سال ۱۳۹۰ به عنوان نماینده رسمی میتسوبیشی در ایران فعالیت های خود را آغاز کرد. این شرکت با افزایش سهم خود از بازار خودروهای سواری وارداتی ایران، نمایندگی DS فرانسه در ایران را نیز کسب کرد و برای مدتی محدود، تولیدات این زیرمجموعه پژو-سیتروئن را نیز در ایران عرضه کرد. با محدودیت هایی که بر سر واردات خودرو به کشور به وجود آمد، آرین موتور مذاکراتی را با میتسوبیشی داشت تا مونتاژ تولیدات این شرکت در ایران را آغاز کند. و به همین منظور، کارخانه نیمه‌کاره‌ای را سال ۱۳۹۶ در شهرک صنعتی خمین خریداری کرد که از سال ۱۳۸۳ توسط سایپا و با هدف محرومیت‌زدایی در این منطقه از کشورمان تاسیس شده بود.

در این کارخانه که پس از تغییر مالکیت، به آرین پارس موتور تغییر نام داده، قرار بود یکی از جدیدترین تولیدات میتسوبیشی یعنی اکلیپس کراس با هدف عرضه در ایران، مونتاژ شود. اما با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها، شریک ژاپنی آرین موتور نیز راه دیگر خودروسازان بزرگ حاضر در بازار ایران را پیش گرفت و ترک ایران را به تداوم حضور و عواقب مالی و تجاری ناشی از آن، ترجیح داد. و در نتیجه، پروژه ناتمام ماند. اما این پایان کار هلدینگ آرین سرمایه در جهت تبدیل شدن به یک خودروساز نبود و در عوض، تصمیم مجموعه بر آن شد تا با راه‌اندازی خط تولید خودروهای تجاری سبک و نیمه‌سنگین JAC متشکل از کامیونت های شش، ۸.۵ و ۹ تن و مینی‌بوس و ون سان‌ری از ظرفیت های کارخانه آرین پارس موتور بهره‌برداری شود؛ اتفاقی که اواخر سال ۱۳۹۹ بالاخره عملیاتی شد.

حال آرین موتور آماده است تا ظرفیت‌های حقیقی این کارخانه را با آغاز تولید خودرو سواری خود به چالش بکشد. محمدرضا سیفی، مدیرعامل آرین موتور با گریزی به این موضوعات در آیین رونمایی از خودرو جدید لاماری ایما، ظرفیت اسمی خط تولید خودرو در کارخانه آرین پارس موتور را ۶۰ هزار دستگاه عنوان کرد که تا ۲۰۰ هزار دستگاه در سال نیز قابل ارتقاء است.

لاماری ایما عضو جدید خانواده آرین

محمدرضا سیفی در ادامه به مسیری اشاره کرد که تولد برند LAMARI با محصول EAMA را به همراه داشت. وی گفت: در جستجوی خودرو سواری ما سعی کردیم ذهنتیمان همان ذهنیتی باشد که از مدیران میتسوبیشی دریافت کردیم یعنی تمام تلاشمان این بود که برخلاف اغلب تولیدکنندگان داخل، خودرویی به‌روز منطبق با استاندارد های جهانی و در شان مشتری ایرانی بیاوریم.

وی افزود: پیرامون چندین و چند گزینه مذاکره داشتیم، اما به دلایلی از جمله قدیمی بودن تکنولوژی خودروهای پیشنهادی و موجود بودن محصول مشابه در بازار کشور، راجع به آن خودرو ها به نتیجه نرسیدیم و نهایتا عقد قراردادی انجام دادیم با یک شریک معتبر چینی و ماحصل آن، مراسم امروز است بابت رونمایی از اولین خودرو سواری از مجموعه صنعتی آرین پارس موتور.

مدیرعامل آرین موتور ضمن ابراز امیدواری برای افزایش محصولات خودرو سواری در مجموعه صنعتی آرین پارس موتور هم از نظر تنوع و هم از نظر گستردگی به لحاظ انواع خودرو (سدان، SUV و کراس‌اوور) در آینده ای نزدیک، گفت: تمام تلاشمان این است که برند لاماری، فرزند تازه متولد شده مجموعه آرین، کیفیت و خدمات متمایز از بقیه برند ها به مشتریان ایرانی ارائه دهد. درخصوص آینده برند لاماری نیز سیفی خاطرنشان کرد این برند به جزئی از خانواده آرین تبدیل شده و چه با تحریم و چه بدون تحریم ها، در کنار خانواده آرین باقی خواهد ماند و حضوری بسیار قدرتمند خواهد داشت.

آرین موتور، یک خودروساز پیشرو

در ادامه مراسم، نوبت به ابراهیم حجت‌زاده، مدیر بازاریابی آرین موتور رسید تا مختصری در مورد برند لاماری صحبت کند. حجت‌زاده با معرفی لاماری به عنوان نام تجاری گروه آرین برای خودرو های سواری تولید داخل گفت: لاماری میراث‌دار خوشنامی آرین و ارزش های اساسی آرین موتور است، ما چهار ارزش اصلی در آرین داریم که عبارتند از اعتماد، مشتری‌مداری، بهبود مسمتر کیفیت و مسئولیت پذیری.

وی افزود: علاوه بر اینها امروز که آرین موتور با برند لاماری وارد عرصه تولید شده، می‌خواهد خودروهایی به‌روز تر و جذاب تر از خودروهای موجود در بازار هم‌رده را عرضه کند. مدیر بازاریابی آرین موتور ضمن اشاره به این که در سبد محصولات لاماری، خودروهایی قرار خواهد گرفت که می‌توانند یک انتخاب هیجان انگیز برای خریداران بالقوه باشند عنوان کرد: این مفهوم انتخاب یا بهتر بگویم، قدرت انتخاب برای لاماری خیلی مهم است، در شرایط فعلی کشور و با این تنوع محدود در عرضه و عطشی که برای تقاضا وجود دارد، انتخاب بهتر به معنای قیمت رقبابتی، جذابیت بصری بالا، قدرت و کیفیت متناسب این سطح جذابیت بصری است.

حجت‌زاده همچنین گفت: چشم انداز لاماری تبدیل شدن به یک خودروساز پیشرو در داخل کشور است، بخشی از ماموریت لاماری این است که یک توجه ویژه به مفاهیم و واقعیت های موجود روز بازار داشته باشد و یک راه حل برای برون رفت و همگام و هم‌مسیر شدن با آینده روشن صنعت خودرو در دنیا.

مفهوم نام و نشان لاماری

مدیر بازاریابی آرین موتور در مورد سوالاتی که پیرامون نام لاماری مطرح است و همچنین لوگو این برند گفت: چشم‌انداز ما این است که تبدیل شویم به خودروساز پیشرو در کشور به خصوص در عرصه تولید خودروهای پریمیوم، واژه Leading Auto Maker بازتاب دهنده همین چشم‌انداز ماست و سه حرف بعدی (در نام لاماری) یعنی ARI نیز قسمتی از نام آرین است.

ایشان در ادامه توضیحاتی نیز در مورد نشان اختصاصی برند LAMARI که الهام شده از طرح سر گوزن است، ارائه کردند. از نظر تیم بازاریابی آرین موتور، گوزن در طبیعت علاوه بر این که نماد حرکت و زیبایی است، به نوعی نماد فراست و آگاهی نسبت به محیط پیرامون نیز هست. در هویت بصری این برند نیز از شِید های سبز تیره استفاده شده که نماد قدرت طبیعت است. البته به گفته مدیر بازاریابی آرین موتور، این رنگ سبز بخش دیگری از نگاه سبز لاماری به آینده خودروسازی را هم منعکس می‌کند و اشاره دارد به ماموریت لاماری و نقش‌آفرینی آن در این آینده. حجت‌زاده به اشاره به این موضوع گفت: خودرو های الکتریکی و خودروهای خودران آینده این صنعت هستند و ما هم دوست داریم حتما در این صنعت نقش‌آفرینی کنیم.

آرین موتور با لاماری و ایما چه ماموریتی دارد؟

مدیر بازاریابی آرین‌موتور معتقد است لاماری می‌خواهد با آگاهی از شرایط پیرامون وضعیت بازار، با انتخاب های بهتر، یک راه حل بهتر برای حرکت در جهت چشم‌اندازی که برای خود ترسیم کرده، ایجاد کند. وی گفت: طی جلسات مختلفی که در قالب فوکوس گروپ ها با دارندگان و خریداران بالقوه خودروها و همچنین خبرگان بازار داشتیم، متوجه شدیم فارغ از قیمت بالا و کاهش قدرت خرید مردم، مشکلات دیگری مثل محدودیت در انتخاب، کیفیت پایین خدمات، کمبود و بعضا حتی نبود قطعات و این که خودروهایی که تولید می‌‎شوند، خودروهای تکراری هستند، از جمله مشکلاتی بشمار می‌روند که امروز وجود دارند.

حجت‌زاده ادامه داد: ما تصمیم گرفتیم در برنامه ریزی های خود از روز اول به این موارد توجه کنیم و برای تمام این موارد راه حل های مناسبی داشته باشیم و در نحوه فروش و خدمات پس از فروش با ایجاد زیرساخت های جدید و متنوع بتوانیم راه‌کار هایی برای افزایش مشتری‌مداری خود داشته باشیم.

مدیر بازاریابی آرین‌موتور ضمن تاکید بر این که مشتری‌مداری یکی از ارزش های چهارگانه این شرکت است، افزود: به این ترتیب می‌توانیم احساس تعلق ایجاد کنیم هم نسبت به نام برند و هم نسبت به خودرو جدیدمان، هم در مشتریان فعلی و هم در خریداران بالقوه‌ای که بعدا محصولات ما را خریدارای خواهند کرد. وی همچنین افزود: ما از طرف دیگر سعی کردیم چشم اندازمان را به وضعیت داخلی محدود نکنیم، سعی کردیم که کمی دور تر را ببینیم، جاهای دیگر را ببینیم.

وی ادامه داد: اگر نیم‌نگاهی به وسعت تغییرات در دنیای امروز داشته باشیم، در همین چند دهه اخیر می بینیم تحولات بسیاری با سرعت فزاینده گسترش علم در صنایع مختلف رخ داده و مرز های تکنولوژی را جابجا کرده و یکی از این صنایع، قطعا صنعت خودروسازی است. حجت‌زاده ضمن تاکید بر این که نگاه لاماری حضور موثر همگام با تکنولوژی روز است و این یک مساله طولانی است، گفت: امروز ما در گام اول خود هستیم اما همین خودرو لاماری ایما را هم که ببینید، ما در مسیر صحیح و در جهت درست گام برداشته ایم.

حجت‌زاده در پایان ضمن اشاره به این که در مورد سبد محصولات لاماری نیز پرسش های بسیاری مطرح شده گفت: امیدواریم بتوانیم در سال آتی دو محصول دیگر رونمایی کنیم، یک محصول سدان C سگمنت و یک محصول کراس اوور در سگمنت B.

پیشنهاد می‌کنیم جهت آگاهی از تازه های جهان خودرو، اخبار روز صنعت خودرو ایران و تازه‌ترین شرایط فروش شرکت های خودروساز داخلی، حتما اینستاگرام فارسی‌کار را دنبال کنید.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟

دیگر نظرات