در میزگردی در شبکه خبر به بررسی ابعاد مختلف تصادف زنجیرهای بهبهان پرداخته شد. در این میزگرد، مجید صباغ زاده، مدیرکل توسعه امینی راه و حریم سازمان راهداری، اظهار داشت: خطاهای انسانی، نابسامانی محیط یا جاده و نقص فنی وسیله نقلیه سه عامل تصادف است و جادهها باید به علائم مجهز باشد و نقاط مهگیر مجهز به روشنایی بوده و حفاظهای میانی نیز رعایت شود.
مدیرکل توسعه امینی راه و حریم سازمان راهداری افزود: در محور بهبهان – رامهرز جاده کوهستانی نیست و پرتگاه ندارد و دو طرف جاده توسط حفاظهای میانی از یکدیگر جدا شده و حتی سیستم روشنایی نیز موجود است و به عبارتی استانداردهای مورد نیاز در محور بوده است و ضمن اینکه این نوع مهگرفتگی در این محور سابقه نداشته است.
وی در پاسخ به این سوال که با وجود گفته شما این محور به لحاظ مهگرفتگی مسبوق به سابق است، اما شما میفرمایید که سابقه نداشته است، گفت: غلظت مه متفاوت است و شرایطی مهگرفتگی اخیر در این جاده واقعا بیسابقه بود کما اینکه پلیس و مقامات استانی نیز به این نکته اشاره کردهاند که چنین وضعیتی سابقه نداشته و شدت مه به اندازهای بالا بوده است که میدان دید راننده حتی به حدود ۱۵ متر کاهش یافته است. صباغ زاده اظهار داشت: محور بهبهان-رامهرز از استانداردهای لازم و تجهیزات کافی برخوردار بوده است.
در ادامه، محمد علی زارع، معاون فنی و مهندسی پلیس راهور، با تاکید بر اینکه ایجاد مه در محور بهبهان-رامهرز مقطعی، لحظهای و ناگهانی بوده است، گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی در تمام شبانه روز در محورهای مواصلاتی کشور از جمله محور بهبهان – رامهرز حضور داشته است.
معاون فنی و مهندسی پلیس راهور افزود: در چنین مواقعی که مه غلیظ جاده را فرا میگیرد فصلالخطاب ما قانون است و قانون این موارد را پیشبینی کرده است و رانندگان را مکلف کرده است تا در چنین وضعیتی که مه مانع دید راننده حتی در فاصله ۵۰ متری است، سرعت مطمئنه را رعایت کنند و یا اینکه در کنار جاده متوقف شوند تا مه برطرف شود. وی در رابطه با وظیفه پلیس در این شرایط، بیان داشت: پلیس حضور داشته است و در زمان مهگرفتگی لحظهای محدودیت تردد اعلام میشود اما خودروهای سانحه دیده در آن لحظه در مسیر در حال تردد بودهاند.
در ادامه محمد حسن جبلی، معاون کیفیت گروه خودروسازی سایپا در ارتباط با این حادثه بیان داشت: در تصادف زنجیرهای محور بهبان – رامهرز، ۲۳ خودرو متعلق به شرکت سایپا بود و از این تعداد ۱۶ خودرو تولید قبل از سال ۹۱ و فاقد ایربگ بودند و ۷ خودرو هم ایربگهایشان عمل نکرد. معاون کیفیت گروه خودروسازی سایپا اظهار داشت: طبق بررسیهای به عمل آمده هیچ کدام از ۷ خودرو تصادف شدید از جلو نداشتهاند. وی بیان داشت: متاسفانه به علت برخی از محدودیتها نتوانستیم از برخی از این خودروها عکس تهیه کنیم.
در ادامه استاد رحیمی، معاون کیفیت ایران خودرو نیز بیان داشت: در سیستمهای کیفیت در خودروسازهای ایران، همه استانداردهای لازم برای قطعات خودرو را چک میکنیم و به صورت ۱۰۰ درصد اطمینان حاصل میکنیم که این استانداردها رعایت شده و بعد خودرو را تحویل مشتری میدهیم.
معاون کیفیت ایران خودرو بیان داشت: هر سازنده بر اساس طرح کیفیتی تعریف شده، موظف است به ازای هر یکهزار دستگاهی که تولید میکند، یک تست مخرب روی مجموعه کامل داشبورد انجام دهد که هیچ گونه گزارشی مبنی بر عمل نکردن ایربگ نداشتیم.
وی اظهار داشت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون، بیش از ۲۵۰۰ عدد ایربگ به دلیل تصادف و بازشدن ایربگ تعویض کردیم. در ادامه همچنین پیمان پیرایش، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان استاندارد، گفت: با توجه به اینکه سالیانه صدها هزار خودرو تولید میشود به هیچ وجه نظارت بر تک تک آنها مقدور نیست. در این جلسه، سید هادی هاشمی، کارشناس تصادفات و حمل و نقل نیز اظهار کرد: دوربین محل حادثه باید شبانه روز رصد بشود تا امکان رصد حوادث و اقدام به موقع پلیس فراهم باشد. وی افزود: ضرورت دارد پلیس جلوی شمارهگذاری خودروهای بیکیفیت را بگیرد.
انتهای پیام
نظر شما چیست؟