برخلاف مرسدس-بنز که فعالیت های خود در بخش خودرو های پاک را کاملا معطوف به خودرو های برقی مبتنی بر باتری کرده، BMW کماکان معتقد است خودرو های برقی مبتنی بر پیل سوختی هیدروژنی میتوانند سهم بهسزایی در آینده حمل و نقل پاک داشته باشند. و از این رو، کماکان به سرمایهگذاری در توسعه خودروهایی با این تکنولوژی پیشرانه ادامه میدهد. جدید ترین آنها هم که اتفاقا امروز در موتورشو مونیخ ۲۰۲۱ به نمایش عموم درآمده، BMW iX5 Hydrogen است. و جالب است بدانید ب ام و در IAA Mobility امسال از همین خودرو جدید هیدروژنی به عنوان خودرو حمل بازدیدکنندگان بهره گرفته است.
از نظر ظاهری، iX5 Hydrogen بسیار شبیه به BMW X5 M است اما زیر کاپوت آن، خبری از نیروگاه ۴.۴ لیتری V۸ توئینتوربو X5 M که ۶۱۷ اسببخار قدرت دارد، نیست. در عوض، یک موتور الکتریکی زیر درپوش موتور قرار دارد که در شرایط عادی، تنها ۱۶۸ اسببخار قدرت دارد. البته ب ام و میگوید در شرایط که نیاز به قدرت بیشتری باشد، قدرت iX5 Hydrogen تا ۳۶۹ اسببخار قدرت نیز میتواند در اختیار راننده قرار دهد. اما اینجا اولویت اول، راندمان بهینه است نه توان عملکردی بالا.
ب ام و معتقد است پیشرانه های پیل سوختی مبتنی بر هیدروژن مخصوصا در مناطقی از دنیا که امکان شارژ سریع در آنها وجود ندارد، جای رُشد بسیار دارند. در واقع ب ام و آینده ای را برای حمل و نقل پاک متصور است که هم خودرو های برقی مبتنی بر باتری (BEV) از آن سهم دارند و هم خودرو های برقی مبتنی بر هیدروژن. درست مثل امروز که هم خودرو های بنزینی از حمل و نقل سهم دارند و هم خودرو های دیزل.
البته یک نکته در آینده خودرو های هیدروژنی بسیار تاثیرگذار خواهد بود و آن هم فراهم آمدن زیرساخت های لازم برای سوخترسانی است، موردی که حداقل امروز در بسیاری از مناطق دنیا وجود خارجی ندارد. اما در صورتی که جایگاه هیدروژن وجود داشته باشد، ب ام و میگوید هر بار پُر کردن مخازن هیدروژن BMW iX5 Hydrogen حدود چهار دقیقه زمان میبرد که در مقایسه با مدت زمان لازم برای شارژ خودرو های برقی مبتنی بر باتری، مثل یک چشم بر هم زدن است! لازم به ذکر است دو مخزن فیرکربنی هیدروژن در این ب ام و هیدروژنی به کار رفته که روی هم رفته نزدیک به ۶ کیلوگرم ظرفیت دارند.
در پایان پیشنهاد میکنیم برای آگاهی از تازههای جهان خودرو، اینستاگرام فارسیکار را حتما دنبال کنید.
نظر شما چیست؟