Dongfeng Fengon 580 یک کراساوور جمع و جور از زیرمجموعه های دانگفنگ است که در برخی بازار های صادراتی، با نام DFSK Glory 580 نیز شناخته میشود. این خودرو که آغاز عرضه اش در چین به ۲۰۱۶ باز میگردد را شاید نشناسید. اما یک همزاد خوشاستیلتر بنام Glory ix5 دارد که قطعا با آن آشنا هستید چراکه با نام دیگنیتی در کشورمان نیز عرضه شده. دقیق تر اگر بخواهیم بگوییم، معماری Dongfeng Fengon 580 مبنایی بوده برای طراحی و توسعه دیگنیتی. البته به واسطه تناسبات اسپرتی تر دیگنیتی، و همچنین سادگی بیش از حد طراحی فنگون ۵۸۰، سخت میشود در نگاه اول به این نزدیکی پی برد.
در قالب فیسلیفت سال ۲۰۱۸، مدل Pro سال ۲۰۱۹ و همچنین مدل DFSK Glory i-Auto، این طراحی قدیمی تا حدودی دستخوش تغییر و بهینهسازی قرار گرفت. اما تغییر اصلی را در نسل دوم Dongfeng Fengon 580 که به تازگی برای بازار چین معرفی شده، شاهد هستیم؛ تغییر نسلی که بالاخره یک ماهیت مدرن و جوانپسند به فنگون ۵۸۰ میدهد.
تزریق جذابیت در ژن Dongfeng Fengon 580
با نگاهی به شمایل کُلی Dongfeng Fengon 580 جدید، کاملا مشخص است که معماری و تناسبات، همان چیزی است که در نسل اول هم دیده بودیم. اما به لطف بازنگری جامع در سطوح بدئه که به دور از اغراق آنچنانی، با بازی هوشمندانه خطوط پویا و فرم های حجیم شکل گرفته، این مورد در نگاه اول به هیچ عنوان به چشم نمیآید. همچنین به لطف بازنگری در فرم شیشه های جانبی، خودرو به نظر کشیدهتر جلوه میکند و القاء کننده یک حس جادار تر از قبل است. و این در حالی است که تغییری در ابعاد ایجاد نشده. دیگر عنصر بصری مهم در نمای جانبی نسل جدید فنگون ۵۸۰، طاق بلندتر چرخ هاست که فرمی زاویهدار دارد و کمی هم از بدنه بیرون زده. این خصوصیات یک ژست تنومندتر به فنگون ۵۸۰ میدهد.
بیشتر از اینها اما طرح چهره Dongfeng Fengon 580 جلب نظر میکند؛ جایی که در همان نگاه اول، ذهن را به سمت چهره ساخته های لکسوس میبرد. البته این الگوبرداری از طراحی محصولات خودروسازان بزرگ، مورد تازه ای در خودروسازی چین نیست. و می توان گفت خروجی کار، آنقدر در عین سادگی، جذاب هست که بتوان از این کُپیبرداری، چشمپوشی کرد. در نهایت به یک عنصر بصری تازه در فنگون ۵۸۰ جدید نیز باید اشاره کرد و آن، استفاده از نوشته FENGON به جای لوگو دانگ فنگ در نمای جلو و عقب است؛ موردی که طی یکی دو سال گذشته حسابی بین خودروسازان چینی باب شده.
باز هم یک موتور توربو ۱.۵ لیتری!
فعلا نه تصویری از فضای داخلی نسل جدید دانگ فنگ فنگون ۵۸۰ منتشر شده، و نه اطلاعات فنی موثق از آن در دست است. اما گفته میشود برای پیشرانه، از موتور ۱.۵ لیتری توربو ۱۸۴ اسببخاری بهره گرفته شده است. قیمت نیز احتمالا تفاوت آنچنانی با نسل اول که امروز قیمت ۷۳.۹۰۰ تا ۱۱۵.۹۰۰ یوانی در چین دارد، نخواهد داشت. البته برای اطلاعات تکمیلی باید تا زمان رونمایی رسمی منتظر بمانیم. در انتها پیشنهاد میکنیم برای آگاهی از تازه های صنعت خودرو چین، اینستاگرام ChinaCarsIran را حتما دنبال کنید.
نظر شما چیست؟