هاوال H9 با تغییراتی در طراحی و امکانات، به‌روز شد

هفت سال از آغاز تولید H9 می‌گذرد اما هاوال نه تنها جایگزینی برای این SUV لوکس خود معرفی نکرده، بلکه آماده عرضه فیس‌لیفت ۲۰۲۲ آن به بازار است.

پنجشنبه - ۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۳
معرفی مدل 2022 هاوال H9

هاوال H9 برای ما ایرانی ها، خودرو ناآشنایی نیست. این خودرو قرار بود در قالب شراکت جدید گریت‌وال موتورز با ایرانی ها، توسط گروه خودروسازی بهمن در ایران عرضه شود. اما بازگشت هاوال به ایران، مصادف شد با بازگشت تحریم ها. همین باعث شد تا غیر از یک تعداد محدود هاوال H9 که آن هم بصورت کاملا وارداتی به کشورمان راه یافتند، ایران جایی برای پرچمدار شاسی بلند‌‌‌های هاوال در ایران نداشته باشد. اما برخلاف ایران، حضور Haval H9 در بازار‌‌‌های جهانی کماکان تداوم خواهد داشت. با وجود این که هفت سال از آغاز تولید H9 در سایت تولید گریت وال موتورز واقع در بائودینگ چین می‌گذرد و یک بار هم در سال ۲۰۱۹ شاهد بازنگری هایی در آن بودیم، هاوال دوباره دستی به سر و گوش پرچمدار خود کشیده. این یعنی در نمایشگاه خودرو شنگ‌دو شاهد رونمایی از فیس‌لیفت ۲۰۲۲ هاوال H9 خواهیم بود.

یک ظاهر نسبتا به‌روز تر برای هاوال H9

در قالب فیس لیفت ۲۰۲۲، هاوال سعی کرده تا با تغییراتی، حس سالخورده بودن را از ظاهر H9 دور کند. البته تغییرات بنیادین در طراحی ظاهری اتفاق نیافتاده. دقیق تر بخواهیم بگوییم، تغییرات در ظاهر خودرو محدود شده به بزرگتر شدن جلوپنجره با طرح نوار‌‌‌های آبشار-مانند و متناسب با آن، تغییر طرح سپر جلو. این تغییرات، کمی‌به طول خودرو اضافه کرده اما عرض و ارتفاع، تغییری نکرده. شاید بتوان گفت هاوال صرفا دنبال بهانه ای بوده تا چهره H9 را تا زمان معرفی جایگزین آن، کمی‌تازه تر نگه دارد.

اما این تلاش، مخصوصا با توجه به اینکه H9 امروز بزرگترین و گران قیمت ترین ساخته هاوال به حساب می‌آید، کافی نیست و مخصوصا در مقایسه با رقبای تازه نفسی همچون GAC Trumpchi GS8 جدید، H9 دیگر نمی‌تواند سن و سال خود را پنهان کند؛ حتی با رنگ بدنه جذاب سبز جنگلی که یکی از چهار گزینه قابل سفارش برای Haval H9 جدید است.

کمی‌مدرنیته بیشتر در فضای داخلی

در فضای داخلی، شاید در نگاه اول تغییری در مقایسه با مدل ۲۰۲۱ هاوال H9 احساس نکنید. اما با نگاهی دقیق تر متوجه استفاده از یک نمایشگر جدید و بزرگتر در مرکز داشبورد خواهید شد. با جانمایی این نمایشگر ۱۲.۳ اینچ لمسی، هواکش‌‌‌های مرکزی سیستم تهویه نیز به جای طرفین نمایشگر، به زیر آن انتقال یافته اند و دیگر خبری از کنترلگر‌‌‌های فیزیکی سیستم صوتی که پیش‌تر، زیر نمایشگر قرار داشتند، نیست. با همین تغییر جزئی می‌توان گفت که فضای داخلی حس و حال مدرن تری را القاء می‌کند.

این محیط با چرم دو رنگ در ترکیب‌‌‌های خاکستری-سیاه، شکلاتی–سیاه و مارون-سیاه قابل سفارش است. امکانات قابل توجهی نیز در قالب آن عرضه می‌شود مثل وای‌فای داخل خودرو، کنترل کاربری‌‌‌های خودرو از راه دور، پارک اتوماتیک، سیستم نیمه‌خودران L2، چراغ‌‌‌های ماتریکس LED، پادری‌‌‌های برقی، ایربگ‌‌‌های جلو، جانبی جلو و پرده‌ای، نمایشگر دیجیتال پشت فرمان به جای نشانگرهای مرسوم، ABS+EBD، کنترل هرزگردی، سیستم کنترل پایداری الکترونیک، هشدار انحراف از مسیر، دوربین دنده عقب، دید ۳۶۰ درجه از اطراف، کروزکنترل، اتوهُلد، همیار حرکت در سرازیری و سربالایی، ورود و استارت بدون کلید، سانروف پانورامیک و …. به اینها سیستم ثبت وقایع، سنسور نور و باران، چراغ‌‌‌های خوشامدگویی و مشایعت، آینه‌‌‌های برقی تاشو مجهز به گرمکن و گرمکن غربیلک فرمان را نیز اضافه کنید.

پیشرانه و امکانات مدل ۲۰۲۲ هاوال H9

محرک 2022 Haval H9 کماکان همان موتور ۲.۰ لیتری توربو ۲۲۱ اسب‌بخاری است که با ۳۸۵ نیوتن‌متر گشتاور، به گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک متصل است و صدی ۹.۸ لیتر بنزین می‌سوزاند. البته میل لنگ و محور‌ها مورد بازنگری قرار گرفته اند. و حال امکان انتخاب حالت رانندگی از بین شش گزینه وجود دارد. سیستم چهار چرخ محرک هوشمند با سه قفل دیفرانسیل جلو، مرکزی و عقب، حالت خزیدن و قابیلت چرخش با شعاع کمتر در فضا‌‌‌های تنگ نیز از دیگر امکانات و قابلیت‌‌‌های عملکردی هاوال H9 جدید هستند.

همانطور که اشاره شد، Haval H9 گران قیمت ترین محصول هاوال به حساب می‌آید. این خودرو در چین قیمت پایه ۲۰۹.۸۰۰ یوانی دارد، رقمی‌که در مجهزترین مدل به ۲۷۲.۸۰۰ یوان می‌رسد. به عبارت بهتر، در چین قیمتی در محدوده ۳۲.۵۰۰ تا ۴۲.۵۰۰ دلار دارد. در ادامه می‌توانید گالری تصاویر 2022 Haval H9 را مشاهده کنید. در پایان پیشنهاد می‌کنیم برای آگاهی از تازه‌‌‌های صنعت خودرو چین، اینستاگرام ChinaCarsIran را دنبال کنید.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟