همه چیز در مورد محصول جدید کارمانیا / بی وای دی تانگ با چه مشخصاتی به ایران آمده؟

به نظر می‌آید کارمانیا آماده عرضه بی وای دی تانگ در ایران است، به همین بهانه به بررسی خصوصیات فنی و ویژگی های این محصول BYD پرداخته ایم.

دوشنبه - ۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸
معرفی کارمانیا بی وای دی تانگ

پس از ماه ها گمانه زنی مبنی بر احتمال عرضه بی وای دی تانگ در ایران توسط کارمانیا، این شرکت بالاخره کاتالوگ رسمی محصول آتی خود برای بازار کشورمان را منتشر کرد. هنوز بصورت رسمی برنامه ای برای عرضه بی وای دی تانگ در ایران اعلام نشده. اما به نظر می آید به زودی شاهد این اتفاق باشیم. البته بعید نیست بخشی از ظرفیت اولیه مونتاژ BYD Tang در ایران به تعهدات معوق کارمانیا که عمدتا مربوط به خودرو BYD S7 است، تعلق یابد.

کوتاه از بی وای دی تانگ

بی وای دی بدون شک بخش اعظمی از شهرت امروز خود را مدیون کراس‌اوور پلاگین هایبرید قدرتمند و سریعی است که سال ۲۰۱۵ با نام تانگ روی خط تولید بُرد. این همان خودرویی است که در نسخه بنزینی، با نام BYD S7 به بازار کشورمان نیز راه یافت و احتمالا از حاشیه های آن برای شریک تجاری BYD در ایران با خبر هستید. روند بسیار سریع پیشرفت خودروسازی چین اما BYD را بر آن داشت تا به فاصله تنها سه سال از عرضه نسل اول تانگ، یعنی در نمایشگاه خودرو پکن ۲۰۱۸، نسل تازه ای از این کراس اوور میدسایز را به بازار معرفی کند.

نسل دوم تانگ از نظر ابعاد، کمی بزرگتر از نسلی است که با نام S7 در ایران شناخته می‌شود. اما آنچه که بیشتر از این ابعاد بزرگتر جلب نظر می کند، استایل تهاجمی و مدرنی است که تحت سرپرستی ولفگانگ اِگِر، سرطراح سابق آئودی طراحی شده و کاملا متناسب با توان حرکتی بالای تانگ جدید و همینطور، جایگاه آن در بازار است. برخلاف طراحی ظاهری تهاجمی BYD Tang، آنچه که در بدو ورود به کابین جلب نظر می‌کند، مینیمالیسم مشهودی است که در طراحی داخلی چیدمان این محیط دارد. در واقع این فضا به ساده‌ترین نحو ممکن و به‌دور از هرگونه اغراق بصری، طراحی و چیدمان شده و همه کاربری ها در نمایشگر بزرگی خلاصه شده که مثل یک مانیتور بر روی داشبورد قرار گرفته و حتی قابلیت چرخش ۹۰ درجه نیز دارد!

با وجود این طراحی ساده و به دور از اغراق اما فضای داخلی در تانگ، بسیار خوش‌ساخت و با کیفیت بوده، بسته به سطح تجهیزاتی، با پوشش متنوع چرم، تریم سیاه براق و جزئیات طرح فلز قابل سفارش است. سطح امکاناتی هم که باز هم به به مدل در قالب آن عرضه می‌شود، قابل توجه است. از جمله این امکانات می‌توان به صفحه دیجیتال نشانگر های پشت فرمان، کروزکنترل تطبیق‌پذیر، ترمز اضطراری اتوماتیک، هشدار انحراف از مسیر، دید ۳۶۰ درجه از اطراف (با قابلیت ضبط بی‌وقفه در هنگام روشن بودن خودرو)، اینترنت 4G دائمی کابین، ورود و استارت بدون کلید، ترمز پارک برقی و همیار حرکت در شیب نیز از جمله امکانات ایمنی و رفاهی تانگ جدید هستند. در ضمن، یک نکته دیگر نیز در مورد فضای داخلی BYD Tang حایز اهمیت است و آن، فضای بسیار زیادی است که در اختیار سرنشینان، مخصوصا در ردیف عقب قرار می‌دهد.

سر و صدایی که پیرامون خودرو تانگ برپاست، بیشتر متوجه مدل پلاگین هایبرید آن است که البته قرار نیست در ایران عرضه شود. در نسل جدید، پیشرانه پلاگین هایبرید BYD Tang متشکل از یک موتور ۲.۰ لیتری توربو ۲۰۵ اسب‌بخاری محرک محور جلو و دو موتور الکتریکی ۱۵۰ اسب‌بخاری تعبیه شده در محور عقب است. با این پیکربندی، بی وای دی تانگ تنها ۴.۳ ثانیه تا تندی یکصد کیلومتر در ساعت فاصله دارد. و این در حالی است که متوسط مصرف سوخت ترکیبی آن، بین ۱.۵ تا ۱.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است. حداکثر مسافت قابل پیمایش در حالت تمام‌الکتریکی نیز با بی وای دی تانگ پلاگین هایبرید معادل ۸۰ کیلومتر است. اما قرار نیست زیاد در مورد تانگ پلاگین هایبرید (یا همان Tang DM) هیجان زده شویم زیرا همانطور که اشاره شد، کارمانیا قرار است مدل بنزینی BYD Tang را در ایران عرضه کند.

بی وای دی تانگ در ایران

همانطور که در ابتدای نوشتار نیز اشاره شد، کارمانیا هنوز زمان عرضه بی وای دی تانگ را اعلام نکرده. اما طبق بخشنامه ای که ۲۲ تیر ماه تنظیم و توسط کارمانیا انتشار یافته، حواله داران BYD S7 از امروز می توانند با مراجعه به نمایندگی های فروش این شرکت در سراسر کشور نسبت به تمدید قرارداد با انتخاب خودرو جدید که احتمالا همین BYD Tang خواهد بود، اقدام کرده و یا انصراف خود را اعلام نمایند. همزمان کاتالوگ محصول نیز انتشار یافته که مشخصات فنی و امکانات ایمنی و رفاهی خودرو برای بازار ایران را بطور کامل شرح می‌دهد.

طبق این کاتالوگ، بی وای دی تانگ با موتور ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری توربو ۲۰۲ اسب‌بخاری در ایران عرضه خواهد شد. این موتور با ۳۲۰ نیوتن‌متر گشتاور بیشینه، از مسیر گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک محرک چرخ های جلو Tang است. با این مقادیر، حداقل در مقابل رقبای هم‌رده که همگی مجهز به موتور ۱.۵ لیتری توربو هستند، BYD Tang خودرویی به مراتب قدرتمندتر بوده، از توان حرکتی مناسب‌تری برخوردار است.

امکانات ایمنی و رفاهی BYD Tang

در بخش ایمنی شاهد ارائه امکاناتی نظیر ۶ ایربگ (جلو، جانبی جلو و پرده‌ای)، دوربین دنده عقب، دید ۳۶۰ درجه از اطراف، هشدار احتمال تصادف، سیستم بررسی فشار باد تایرها، هشدار انحراف از مسیر و سیستم تشخیص علایم جاده در قالب BYD Tang هستیم. همچنین فرمان برقی، کنترل پایداری الکترونیک، ترمز پارک برقی، ترمز اضطراری اتوماتیک، کنترل حرکت در سرازیری، اتوهُلد و سنسور نور و باران در در این کراس اوور میدسایز چینی ارائه شده که روی هم رفته و با توجه به ساختار مستحکم اتاق، سطح ایمنی بسیار بالایی به آن می‌دهد. اما قابل‌توجه تر، سطح امکانات رفاهی BYD Tang است که بدون اغراق آن را به یکی از مجهزترین خودرو های جدید بازار ایران تبدیل می‌کند.

در بخش رفاهی کارمانیا بی وای دی تانگ را با امکاناتی نظیر پیکربندی هفت سرنشین (۲+۳+۲ نفره)، ورود و استارت بدون کلید، قابلیت استارت خودرو از راه دور، پوشش چرم صندلی ها، تنظیم برقی صندلی راننده در ۸ جهت، تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو در ۴ جهت، ۳ حافظه مجزا برای تنظیمات صندلی راننده، سیستم گرمایش و سرمایش صندلی راننده و سرنشین جلو، صندلی های جداگانه ردیف سوم با تنظیم دستی، زیرآرنجی ردیف دوم صندلی ها با جالیوانی، تنظیم ارتفاع پشت سری در صندلی های جلو و سیستم تهویه اتوماتیک با کنترل دو نقطه ای و دریچه مجزای سرنشینان عقب عرضه می‌کند. علاوه بر اینها BYD Tang دارای صفحه نمایش دیجیتال ۱۲.۳ اینچ نشانگر های پشت فرمان، دوربین ثبت وقایع با ۸ گیگابایت حافظه (قابل ارتقاء)، مودلایتینگ، آینه های جانبی برقی دارای گرمکن چراغ های LED جلو و عقب و سانروف پانورامیک نیز هست.

به این موارد، سیستم اطلاعات و سرگرمی با نمایشگر چرخان ۱۲.۸ اینچ، سیستم صوتی پریمیوم با ۹ بلندگو، چهار درگاه USB، نویگیشن، اینترنت 4G داخل خودرو، برف پاک کن های مخفی عقب و کروزکنترل را نیز اضافه کنید.

کارمانیا چه قیمتی برای BYD Tang در نظر گرفته؟

BYD Tang به واقع تمام آن چیزی که از یک خودرو خانوادگی مجهز و به روز انتظار دارید را در اختیار شما قرار می‌دهد. البته این در صورتی خوشایند خواهد بود که قیمت گذاری معقولی از سوی کارمانیا برای آن صورت گرفته باشد. فعلا که اطلاعاتی در دست نیست، اما قیمت بی وای دی تانگ در چین ۱۶۵.۸۰۰ یوان است و این یعنی با یوان ۳.۸۵۰ تومانی، قیمتی نزدیک به ۶۴۰ میلیون تومان در چین دارد. و با توجه به اینکه اخلاق خودروسازان وطنی، مخصوصا چینی‌ساز ها در سال های اخیر دستمان آمده، قیمت فراتر از ۱ میلیارد تومان بی وای دی تانگ در ایران چندان دور از ذهن نیست. با این حساب اصلی ترین رقیب BYD Tang در بازار ایران، چری تیگو ۸ مدیران خودرو خواهد بود که البته هنوز به بازار نیامده.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟