امروز دومین ماه از تابستان داغ ۱۴۰۰ آغاز میشود، در محدوده قیمتی ۳۵۰ میلیون تومان گزینه های متعددی پیش روی خریدار خودرو صفر کیلومتر مونتاژ داخل در بازار ایران قرار دارد؛ از دانگ فنگ H30 Cross اتوماتیک مدل ۱۳۹۸ و شاهین ۱۴۰۰ بگیرید تا ۲۰۷ صندوقدار اتوماتیک، پژو پارس اتومات و دنا پلاس توربو دنده ای. هر یک از این خودرو ها خصوصیات مختص خود را دارند و مشتری متناسب با سلیقه خود ممکن است یکی از این خودرو ها را با بودجه ای در محدوده ۳۵۰ میلیون تومان (۱۰ میلیون کمتر یا بیشتر) انتخاب کند. در این بین یک مشتری را تصور کنید که با این بودجه به دنبال یک خودرو مناسب برای خانواده است که به اصطلاح رُند بازار باشد و از خدمات پس از فروش و فراوانی قطعات مناسبی هم برخوردار باشد.
به این مشتری، هم میتوان پژو پارس اتومات را پیشنهاد داد که خودرویی جادار و کمدردسر، با ظاهری سنگین و یک سواری راحت است و هم میتوان دنا پلاس توربو را پیشنهاد داد که شاید راحتی سواری پارس اتوماتیک را به واسطه دنده ای بودن، ندارد اما در عوض، قدرتمندتر و چالاکتر بوده، ژست بهروز تری نیز دارد. با این مقدمه میخواهیم به مقایسه خصوصیات فنی و امکانات پژو پارس اتومات و دنا پلاس توربو دنده ای بپردازیم، مقایسه ای که تقابل راحتی و چالاکی در مرز ۳۵۰ میلیون تومان است. البته توجه داشته باشید که به واسطه مدل ۱۳۹۹ و یا ۱۳۹۸ بودن نمونه های صفر کیلومتر پارس اتوماتیک در بازار، و همینطور قیمت بالاتر دنا پلاس توربو دنده ای مدل ۱۴۰۰، مبنای این مقایسه را بر روی مدل ۱۳۹۹ بودن هر دو خودرو گذاشته ایم.
دنا پلاس توربو دنده ای
سال ۱۳۹۵ بود که ایران خودرو نسخه جدیدتری از دنا را با پسوند پلاس معرفی کرد. در این مدل، در مقایسه با خودرو پایه یعنی دنا معمولی، در طراحی ظاهری تفاوت هایی نظیر تغییر استایل نمای جانبی خودرو، طرح جدید آینه های جانبی، گرافیک جدید و متفاوت چراغ های جلو و عقب و بهره گیری از آنتن کوسه ای بجای آنتن اکتیو را شاهد بودیم. همچنین دنا پلاس به یک سری تجهیزات رفاهی و ایمنی بیشتر نظیر سانروف و ایربگ های جانبی مجهز شده بود.
در بخش فنی اما دنا پلاس همانند دنا از پیشرانه ۱.۷ لیتری EF7 با ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۷ نیوتن متر گشتاور بهره میگرفت. دنا خودرویی است که کیفیت سواری آن مطلوب بوده و از این حیث یک سروگردن بالاتر از محصولات خانواده پارس قرار میگیرد. همچنین دنا از پایداری و هندلینگ مناسبی بهرمند است. اما این قوای فنی، کشش خیلی خوب و شتابگیری قابل توجهی را برای آن رقم نمیزند. برای برطرف کردن این ضعف و حضوری مقتدرانهتر در بین رقبا (بخصوص رقبای چینی)، ایران خودرو اقدام به عرضه دنا پلاس با پیشرانه EF7 توربو کرد. این پیشرانه قادر به تولید ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور است و کشش و شتابگیری مطلوب تری را برای دنا پلاس توربو به ارمغان خواهد آورد.
در لیست تجهیزات دنا پلاس توربو همانند دنا پلاس مواردی نظیر صفحه نمایش لمسی و رهیاب، بلوتوث و هندزفری، کنترلگرهای سیستم صوتی روی فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم برقی و ۸ حرکته صندلی راننده و سرنشین، چراغ روشنایی روز (DRL)، سنسور پارک عقب و دوربین دنده عقب، کروز کنترل، سانروف، آینه های جانبی برقی راهنمادار و تاشونده اتوماتیک، سامانه های کمکی ترمز ABS و EBD و ۴ ایربگ (جلو و جانبی) به چشم میخورد. البته در دنا پلاس توربو و به تعبیت از ماهیت اسپرت تر آن، شاهد مواردی مثل پوشش چرمی غربیلک فرمان با دوخت قرمز، زیرپایی موکتی با نشان توربو و نوار قرمزرنگ و تغییر طرح سردنده و گردگیر آن با دوخت قرمز نیز هستیم.
پژو پارس اتومات
در دهه قبل همواره صحبت هایی مبنی بر اینکه سمند، پژو ۴۰۵ و پژو پارس به گیربکس اتوماتیک مجهز خواهند شد، شنیده میشد اما در نهایت تنها پژو پارس بود که با گیربکس اتوماتیک و البته در تیراژی نه چندان گسترده به خیابان های کشورمان راه یافت. ایران خودرو پس از یک وقفه، اواخر ۱۳۹۶ دوباره پارس اتوماتیک روی خط تولید برد تا یک مدعی جدید در بازار خودروهای اتوماتیک زیر ۵۰ میلیون تومان عرضه کرده باشد. البته امروز، به فاصله کمتر از چهار سال، قیمت بازار پارس اتوماتیک تقریبا هفت برابر قیمتی است که آن روز ها برای این خودرو تخمین زده میشد!
پژو پارس اتومات به پیشرانه ۱.۶ لیتری TU5 با ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور مجهز است و این موتور با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک AL4 جفت و جور شده. این خودرو همچنین از تجهیزاتی تقریبا مشابه با نسخه دستی پارس LX نظیر پوشش چرمی غربیلک فرمان، کنترلگرهای سیستم صوتی روی فرمان، آینه های جانبی برقی راهنمادار و تاشونده اتوماتیک، تهویه مطبوع اتوماتیک، هندزفری، تنظیم برقی پشتی صندلی های جلو، سنسور پارک عقب، سامانه های کمکی ترمز ABS و EBD و دو ایربگ بهره می برد.
جدول مشخصات فنی دنا پلاس توربو دنده ای و پژو پارس اتومات
دنا پلاس توربوشارژر | پژو پارس اتوماتیک | |
---|---|---|
نوع موتور | ۴ سیلندر خطی توربو | ۴ سیلندر خطی تنفس طبیعی |
حجم موتور (cc) | ۱۶۵۰ | ۱۵۸۷ |
تعداد سیلندر/ سوپاپ | ۴ / ۱۶ | ۴ / ۱۶ |
حداکثر قدرت (hp) @ دور در دقیقه | ۱۵۰ @ ۵۵۰۰ | ۱۰۵ @ ۵۸۰۰ |
حداکثر گشتاور (Nm) @ دور در دقیقه | ۲۱۵ @ ۴۸۰۰-۲۲۰۰ | ۱۴۲ @ ۴۰۰۰ |
گیربکس | پنج سرعته دستی | چهارسرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو (FWD) | جلو (FWD) |
وزن خالص (Kg) | ۱۲۶۲ | ۱۲۱۴ |
شتاب صفر تا صد (s) | ۱۰ | ۱۵ |
ظرفیت مخزن سوخت (L) | ۶۰ | ۶۶ |
مصرف سوخت ترکیبی (L/100Km) | ۷.۳ | ۸.۲ |
حداکثر سرعت (Km/h) | ۲۰۵ | ۱۸۰ |
طول×عرض×ارتفاع (mm) | ۴۵۵۹×۱۷۲۰×۱۴۶۰ | ۴۴۹۸×۱۷۰۴×۱۴۱۰ |
فاصله بین دو محور (mm) | ۲۶۷۱ | ۲۶۶۹ |
آخرین قیمت شرکتی (میلیون تومان) | حدود ۱۸۸ | حدود ۲۸۵ |
حدود قیمت بازار (میلیون تومان) | ۳۴۰ تا ۳۵۰ (مدل ۱۳۹۹) | ۳۵۰ تا ۳۶۰ (مدل ۱۳۹۹) |
نظر شما چیست؟