اواسط ماه گذشته بود که تویوتا بعد از ۱۴ سال، بالاخره نسل جدیدی از لندکروزر معرفی کرد. اما در این نوشتار قرار نیست از پرچمدار جدید SUV های تویوتا بگوییم. در عوض میخواهیم به بررسی آخرین تغییرات در خودرویی بپردازیم که هرگاه سخن از تویوتا لندکروزر میآید، ناخودآگاه به یاد آن نیز میافتیم یعنی نیسان پاترول؛ ژاپنی سختجان و پرهیبتی که پیشینهاش به نیسان جیپ (۴W۶۰) معرفی شده در آخرین ماه های ۱۹۵۱ باز میگردد. نیسان از آن زمان تا به امروز، شش نسل از پاترول که در برخی بازار ها همچون آمریکای شمالی، با نام آرمادا نیز شناخته میشود، عرضه کرده. و آنچه که امروز در هیبت نیسان پاترول ۲۰۲۱ عرضه میشود، دومین فیسلیفت از نیسان پاترول نسل شش است که اولین بار، اواخر ۲۰۱۹ معرفی شد.
۱۱ سال با پاترول نسل شش!
همانطور که در ابتدای نوشتار نیز اشاره شد، تویوتا پس از قریب به ۱۴ سال، نسل جدید لندکروزر را در قالب لندکروزر ۳۰۰ معرفی کرده. با این حساب، تعجبی ندارد که نسل فعلی نیسان پاترول بیش از یازده سال است که تولید میشود. البته در این یازده سال بهروز رسانی هایی در قالب دو فیسلیفت در آن اعمال شده. و به خاطر همین است که با وجود استخوانبندی قدیمی، چهره پاترول ۲۰۲۱، مدرن و تازه احساس میشود. در واقع طراحان نیسان در بازطراحی فیسلیفت دوم پاترول سعی کرده اند با عناصر بصری اصلی تازهترین محصولات این برند همچون جلوپنجره V-شکل کرومی، چراغجلو هایی به شکل بومرنگ و ستون های مخفی جلو، تازگی را به چهره بزرگترین نیسان شاسیبلند بنشانند. و میتوان گفت حداقل در طراحی ظاهری خودرو تلاش موفقی هم داشته اند.
یک کابین قدیمی اما لوکس
در طراحی داخلی اما سالخورده بودن پاترول و استخوانبندی قدیمی آن، کاملا مشهود است، مخصوصا وقتی با طراحی مدرن نسل جدید SUV ها مقایسه شود. اما با این حال نیسان سلیقه خوبی در انتخاب متریال از نوع با کیفیت آنها بکار برده و همین باعث شده در عین قدیمی بودن پیکربندی و چیدمان کلی ادوات، کابین لوکس و خوشساخت جلوه کند. در کنار متریال، یک چیز هم در کابین نیسان پاترول ۲۰۲۱ در همان نگاه اول جلب نظر میکند و آن هم استفاده از دو نمایشگر در مرکز داشبورد است؛ یکی از نوع ۸ اینچ است و دیگری از نوع ۷ اینچ.
نمایشگر ۸ اینچ که بالاتر، بین خروجی های مرکزی سیستم تهویه قرار دارد، کاربری هایی نظیر نقشه سیستم ناوبری را نمایش میدهد. با نمایشگر ۷ اینچ هم که با دو ردیف عمودی از دکمههای فیزیکی محاط شده، با منو های ساده مبتنی بر آیکون سرنشین را قادر میسازد به راحتی کاربری هایی نظیر سیستم صوتی، دفتر تلفن، اتصال به گوشی تلفن همراه، مسیر دهی و … را کنترل کند. اینها همگی توسط کنترلگر گردی که بین اهرم تعویض دنده و کنترلگر حالت رانندگی بر روی کنسول میانی تعبیه شده، کنترل میشوند.
امکانات تازه ترین مدل پاترول
طبیعی است که با چنین ماهیت لوکس و بالاردهای، باید گستره کاملی از امکانات ایمنی و رفاهی در قالب پاترول ۲۰۲۱ عرضه شده باشد. و همینطور هم هست.
در بخش رفاهی شاهد عرضه مجهزترین نیسان پاترول ۲۰۲۱ با شارژ بیسیم گوشی های هوشمند، سیستم تشخیص و اجرای فرامین صوتی، سیستم سرگرمی سرنشینان عقب با دو نمایشگر و هدفون های وایرلس، سیستم صوتی پریمیوم Bose با ۱۳ بلندگو، رابط کاربری اندروید و iOS برای سیستم اطلاعات و سرگرمی، نمایشگر ۷ اینچ رنگی پشت فرمان، تهویه اتوماتیک با کنترل سه نقطهای، کولباکس تعبیه شده در محفظه کنسول میانی، سیستم سرمایش و گرمایش صندلی های جلو، ورود و استارت بدون کلید با قابلیت روشن کردن خودرو از راه دور (حداکثر از فاصله ۶۰ متری)، حافظه اختصاصی تنظیمات صندلی، آینه ها، غربیلک فرمان و سیستم تهویه برای دو راننده، قابلیت تنظیم برقی صندلی راننده در هشت جهت و پیکربندی ۳ ردیف سرنشین با تاشو برقی صندلی های ردیف سوم هستیم.
ایربگ های جلو، جانبی جلو و پردهای، توزیع الکترونیک نیروی ترمز، کنترل پایداری الکترونیک، کنترل هرزگردی، سیستم بررسی فشار باد تایرها، سیستم تشخیص عادت های رانندگی برای بهبود تجربه سواری، تشخیص خوابآلودگی راننده، دوربین دنده عقب، ترمز اضطراری اتوماتیک با قابلیت تشخیص عابر پیاده، هشدار نقاط کور راننده با ترمزگیری اتوماتیک و دید ۳۶۰ درجه از اطراف نیز از جمله امکانات ایمنی پرچمدار SUV های نیسان هستند.
پیشرانه های نیسان پاترول ۲۰۲۱
پاترول ۲۰۲۱ بصورت استاندارد با موتور ۴.۰ لیتری V6 که ۲۷۵ اسببخار قدرت و ۳۹۴ نیوتنمتر گشتاور دارد، عرضه میشود. اما در سطوح تجهیزاتی بالاتر، موتور ۵.۶ لیتری V8 زیر کاپوت قرار میگیرد. این نیروگاه با ۴۰۰ اسببخار قدرت توان تولید ۵۶۰ نیوتنمتر گشتاور بیشینه را دارد. هر دو این پیشرانه، به گیربکس ۷ سرعته اتومات متصل هستند و در تمامی تریمها، پاترول به سیستم 4WD مجهز است. ترکیب این سیستم با امکاناتی نظیر همیار استارت در سربالایی، کنترل حرکت در سرازیری، دیفرانسیل عقب قفل شونده، دیفرانسیل لغزش محدود و امکان تنظیم حالت رانندگی در گزینه های شن، جاده، سنگلاخ و برف، توان حرکتی بسیار بالایی در شرایط مختلف آب و هوایی و مسیر به پاترول میدهد.
مدل های V8 یک مزیت دیگر نیز دارند که آن هم امکان سفارش با فنربندی تطبیقپذیر Hydraulic Body Motion Control نیسان است. این سیستم در عین اینکه هنگام سواری در جاده، راحتی سواری را به شکل قابل توجهی افزایش میدهد، در آفرود نیز با افزایش کورس فنربندی، به توان حرکتی خودرو در مسیرهای سخت میافزاید.
قیمت نیسان پاترول ۲۰۲۱
نیسان تازه ترین مدل پاترول را برای سلیقه های مختلف، در تریم های متنوعی عرضه کرده. همین باعث شده تا بسته به پیشرانه و سطح تجهیزات، قیمت نیسان پاترول ۲۰۲۱ بین ۱۹۹.۹۰۰ درهم (۵۵ هزار دلار) تا ۳۲۹ هزار درهم (۹۰ هزار دلار) متغیر است. البته این، قیمت مدل استاندارد پاترول ۲۰۲۱ است.
نیسان به تازگی مدل اسپرتیتر پاترول جدید را نیز با پسوند نیسمو عرضه کرده که به واسطه قدرت بالاتر و ماهیت اسپرتیتر (هم در ظاهر و هم در توان حرکتی)، قیمت به مراتب بالاتری نیز دارد. در این مدل، توان موتور V8 پاترول به ۴۲۸ اسببخار و بیشینه گشتاور آن به ۵۶۰ نیوتنمتر رسیده. کیت بدنه ای تهاجمی متناسب با همین توان بیشتر پیشرانه نیز برای نیسان پاترول نیسمو طراحی شده که در ترکیب با عناصر بصری سُرخ رنگ، ژستی قدرتی تر به آن میدهند. کابین هم برای هماهنگی هرچه بیشتر با این طراحی اسپرتی، از پوشش چرم و آلکانتارا دو رنگ سیاه و سُرخ با خطوط دوخت سُرخ رنگ در بخش های مختلف بهره میبرد.
در ضمن، به جای تریم چوب، در جای جای فضای داخلی نیسان پاترول نیسمو ۲۰۲۱ شاهد استفاده از تزئینات فیبرکربنی هستیم. برای این پاترول اسپرت، نیسان قیمت پایه ۳۸۵ هزار درهمی در نظر گرفته یعنی چیزی نزدیک به ۱۰۵ هزار دلار. در ادامه میتوانید گالری تصاویر تازه ترین مدل نیسان پاترول را مشاهده کنید.
نظر شما چیست؟