فورد اف-۱۵۰ SVT لایتنینگ رونمایی شد؛

پیکاپ برقی فورد یکی از سریع‌ترین پیکاپ‌های دنیاست!

پیکاپ برقی فورد بالاخره معرفی شد، با بُرد پیمایش حداکثر ۴۸۳ کیلومتر و پسوند SVT Lightning که یادآور میراث F-150 های سریع و تندوتیز است!

سه شنبه - ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵

فورد در دو نسل، برداشت‌های اسپرتی و عملکردمحور از سری F را با پسوند SVT Lightning به بازار عرضه کرد. همین باعث شد تا این مدل، خیلی زود به جایگاهی اساطیری در شجره‌نامه سری F دست یابد. پس از تقریبا ۱۷ سال غیبت، فورد بار دیگر این نام پرآوازه را احیاء کرده است. البته این بار خبری از موتور V8 نیست و SVT Lightning در هیبت پیکاپ برقی فورد بازگشته! به بیان بهتر یک پیشرانه تمام‌الکتریکی با باتری‌های تعبیه شده در کف خودرو محرک Ford F-150 SVT Lightning جدید است.

فورد سری F محبوبیت بسیار بالایی در آمریکا دارد و سال‌هاست عنوان پرفروش‌ترین خودرو بازار آمریکای شمالی را به خود اختصاص می‌دهد. با این حساب تعجبی ندارد که اولین نمایش عمومی مدل تمام‌الکتریکی این خودرو، در کنفرانس مطبوعاتی جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا رقم خورد.

پیکاپ برقی فورد یکی از سریع‌ترین پیکاپ‌های دنیاست!

تا ۴۸۳ کیلومتر با هر بار شارژ کامل باتری‌ها

مدل تمام‌الکتریکی فورد سری F از دو موتور برقی (یکی بر روی محور جلو و یکی بر روی محور عقب) نیرو می‌گیرد. منبع تغذیه نیز پکیج باتری‌های لیتیم-یون تعبیه شده در کف خودرو با دو ظرفیت متفاوت است. این پکیج در مدل استاندارد یعنی مدل SR بُرد پیمایش ۳۷۰ کیلومتر به خودرو می‌دهد. در مدل ER که دارای ظرفیت بیشتر باتری‌ها است اما این عدد به ۴۸۳ کیلومتر می‌رسد. قدرت ترکیبی موتورهای برقی نیز در این مدل‌ها، متفاوت است. مدل SR در مجموع ۴۲۶ اسب‌بخار قدرت دریافت می‌کند و قدرت مدل ER معادل ۵۶۳ اسب‌بخار اعلام شده است. البته بیشینه گشتاور در هر دو مدل یکسان بوده، معادل ۱.۰۵۱ نیوتن‌متر است.

بصورت استاندارد، F-150 SVT Lightning با شارژر همراه ۳۲ آمپری که بصورت مستقیم به پریز برقی شهری قابل اتصال است، عرضه می‌شود. با این شارژر، باتری مدل SR در ۱۴ و مدل ER در ۱۹ ساعت بطور کامل شارژ می‌شود. فورد شارژ دیوار ۴۸ آمپر را نیز برای این محصول ارائه می‌کند. در صورت استفاده از آن، مدت زمان شارژ کامل باتری به‌ترتیب به ۱۰ و ۱۳ ساعت برای مدل‌های SR و ER کاهش می‌یابد. یک شارژر دیواری ۸۰ آمپر نیز برای پیکاپ برقی فورد ارائه خواهد شد که با آن، مدت زمان شارژ مدل ER به ۸ ساعت می‌رسد. اما جذاب‌تر این است که با ایستگاه‌های شارژ سریع، امکان شارژ ۱۵ تا ۸۰ درصدی باتری‌ها در ۴۱ تا ۴۴ دقیقه وجود دارد. با ۱۰ دقیقه شارژر این ایستگاه‌های ۱۵۰ کیلووات، F-150 SVT Lightning می‌تواند تا ۶۶ کیلومتر را بپیماید.

2022 Ford F-150 Lightning

یک پیکاپ برقی سریع و توانمند

سال ۲۰۰۳ یک دستگاه SVT Lightning توانست با ثبت سرعت ۲۳۷ کیلومتر در ساعت، سریع‌ترین پیکاپ دنیا لقب بگیرد. مدل ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ این خودرو نیز شتاب چهارصد متر ۱۴.۶ ثانیه داشت! SVT Lightning جدید نیز به این میراث سرعت، پایبند است. بد نیست بدانید F-150 SVT Lightning می‌تواند در حدود ۵ ثانیه از صفر تا صد سرعت بگیرد.

این در حالی است که ظرفیت حمل بار و توان یدک‌کشی نیز در این پیکاپ برقی فورد، مقادیر قابل‌توجهی را نشان می‌دهند. ظرفیت حمل بار فورد سری F برقی ۹۰۷ کیلوگرم است. توان یدک‌کشی آن نیز بین ۲.۲۶۸ کیلوگرم در حالت استاندارد و ۳.۴۹۳ کیلوگرم در بیشترین حالت، متغیر است. در مدل دارای باتری‌هایی با ظرفیت بالاتر، یعنی ER، حداکثر توان یدک‌کشی نزدیک به ۴.۵ تُن اعلام شده است. اما به واسطه بزرگتر بودن پکیج باتری‌ها، ظرفیت بار به ۸۴۰ کیلوگرم کاهش یافته. از این مقدار، ۱۸۰ کیلوگرم در محفظه بار جلو (زیر کاپوت) قابل حمل است.

2022 Ford F-150 Lightning

ظاهری مدرن‌تر از سری F های عادی

F-150 SVT Lightning جدید تنها در پیکربندی دوکابین چهار درب (SuperCrew) با کفی بار ۱.۷ متری عرضه خواهد شد. از نظر ظاهری، F-150 SVT Lightning بسیار شبیه به F-150 های عادی فورد است البته با یک سری تفاوت تاثیرگذار. برای مثال یک پانل فاقد منفغذ با پوسته‌ای سه‌بعدی جای جلوپنجره را گرفته. در برخی تریم‌ها، این پانل دارای یک باریک‌نور در بخش فوقانی برای اتصال دیلایت‌ها به یکدیگر نیز هست. در نمای عقب نیز همسو با این طراحی جدید چهره، یک باریکه نور چراغ‌ها را بصورت بصری به یکدیگر متصل کرده. همین باعث شده تا SVT Lihgtning متناسب با پیشرانه تمام‌الکتریکی خود، کمی مدرن‌تر از F-150 های عادی جلوه کند.

اما شاید نمود بصری این ماهیت مدرن‌تر، در فضای داخلی پیکاپ برقی فورد بیشتر مشهود باشد. در کابین، نمایشگر دیجیتال پُشت فرمان و یک نمایشگر ۱۵.۵ اینچ هوشمند ایستاده در مرکز داشبورد، جای تمامی نشانگرهای آنالوگ و کنترلگرهای دکمه‌ای مرسوم را گرفته اند. سیستم نیمه‌خودران BlueCruise، وای‌فای داخل خودرو، خروجی‌های برقی ۲۴۰ و ۱۲۰ ولت در کفی بار، اپلیکیشن هوشمند FordPass (به عنوان رابطی بین خودرو و تلفن همراه) در کنار گستره امکانات ایمنی و رفاهی سری F های عادی نیز برای Ford F-150 SVT Lightning در نظر گرفته شده. این یعنی F-150 در مدل برقی هم می‌تواند مناسب هر سلیقه و نیازی باشد.

پیکاپ برقی فورد یکی از سریع‌ترین پیکاپ‌های دنیاست!

قیمت پیکاپ برقی فورد چقدر است؟

شروع قیمت Ford F-150 SVT Lightning برای مدل پایه، ۳۹.۹۷۴ دلار اعلام شده. البته در مجهزترین مدل، با پیشرانه قدرتمندتر و ظرفیت بالاتر باتری‌ها، قیمت تمام‌شده نزدیک به ۹۰ هزار دلار خواهد بود.

2022 Ford F-150 Lightning
5 از 1 رای

نظر شما چیست؟

دیگر نظرات