عصر جدید ابرخودروهای گیدون را ببینید؛

مکلارن آرتورا، سوپراسپرتی که هم برقی است، هم بنزینی

مکلارن آرتورا سوپراسپرت جدیدی است که دارای پیشرانه بنزینی-برقی با ۶۷۱ اسب‌بخار قدرت و ۸۰۴ نیوتن‌متر بیشینه بوده، صفر تا صد ۳ ثانیه دارد.

سه شنبه - ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱
مکلارن آرتورا، سوپراسپرتی که هم برقی است، هم بنزینی

اولین سوپراسپرت هایبرید مکلارن سال ۲۰۱۲ و در قالب P1 معرفی شد. مکلارن P1 یک سوپراسپرت با قدرت ترکیبی ۹۰۳ اسب‌بخار بود که صفر تا صد ۲.۸ ثانیه داشت و می‌توانست تا ۳۱ کیلومتر را بصورت تمام‌الکتریکی بپیماید. اما با برچسب قیمت بالاتر از ۱ میلیون دلار، P1 در زمان عرضه یک هایبرید فوق‌العاده گران‌قیمت بود. به فاصله کمتر از یک دهه از معرفی P1، مکلارن توانسته سطح مشابهی از توان عملکردی هایبرید را در سوپراسپرتی با قیمتی به مراتب منطقی‌تر ارائه کند. این محصول جدید، مکلارن آرتورا نام دارد.

مکلارن آرتورا، سوپراسپرت پلاگین هایبرید

آرتورا اولین سوپراسپرت سری تولیدی مکلارن با پیشرانه پلاگین هایبرید بشمار می‌آید. محرک آن، یک موتور ۳.۰ لیتری V6 توئین‌توربو است که با ۵۷۷ اسب‌بخار قدرت و ۵۸۴ نیوتن‌متر گشتاور بیشینه، توسط یک موتور برقی ۹۴ اسب‌بخاری تعبیه شده در دل گیربکس ۸ سرعته اتومات دوکلاچ پشتیبانی می‌شود. منبع تغذیه بخش برقی نیز پکیج باتری‌های لیتیم-یون با ظرفیت ۷.۴ کیلووات‌ساعت است. طبق اعلام مکلارن، شارژ ۸۰ درصدی این پکیج، ۲ ساعت و نیم زمان می‌برد.

این پیکربندی، روی هم رفته ۶۷۱ اسب‌بخار قدرت و ۸۰۴ نیوتن‌متر گشتاور بیشینه به آرتورا می‌دهد. چنین مقادیری برای صفرتاصد ۳.۰ ثانیه کفایت می‌کند. البته بیشینه سرعت در آرتورا بصورت الکترونیکی به ۳۳۰ کیلومتر در ساعت محدود شده.

McLaren Artura

یک ساختار اختصاصی

مکلارن آرتورا در کنار پیشرانه متفاوت، اولین محصول با ساختار کربنی سبک‌وزن مکلارن (به اختصار، MCLA) نیز به حساب می‌آید. مهندسین مکلارن این پلتفرم را بصورت اختصاصی برای پیشرانه‌های هایبریدی نظیر نمونه بکار رفته در آرتورا طراحی کرده اند. این ساختار نه‌تنها سبک‌وزن است بلکه امکان استفاده از امکانات ایمنی فعال جدیدی را نیز برای اولین بار فراهم آورده.

مکلارن آرتورا بصورت استاندارد به کروزکنترل تطبیق‌پذیر، هشدار انحراف از مسیر، همیار نوربالا و تشخیص علایم جاده مجهز است. اینها همگی قابلیت به‌روز رسانی از راه دور را دارند. آرتورا همچنین اولین ساخته مکلارن است که به نسل دوم سیستم اطلاعات و سرگرمی مک‌لارن مجهز می‌شود. این سیستم در ترکیب با یک نمایشگر لمسی با وضوح بسیار بالا، رابط کاربری اندروید و iOS، و یک نرم‌افزار سنجش جدید برای پیست کار می‌کند. مورد آخر، کاربری کنترل دریفت متغیر را نیز در دل خود جای داده است.

McLaren Artura

قیمت مکلارن آرتورا

مکلارن برای مدل پایه آرتورا قیمت ۲۲۵ هزار دلاری در نظر گرفته. امکانات استاندارد شاخص مدل پایه نیز عبارتند از تنظیم برقی صندلی‌ها، رابط گوشی هوشمند، سیستم لیفت محور جلو، آینه‌بغل های برقی تاشو مجهز به گرمکن، مکانیزم بسته شدن نرم درب‌ها و ریموت کنترل درب گاراژ. در کنار مدل پایه، سه تریم پرفورمنس، تِک‌لوکس و ویژن نیز برای آرتورا در نظر گرفته شده که هریک، امکانات و ویژگی‌های مختص خود را دارند.

مکلارن آرتورا، سوپراسپرتی که هم برقی است، هم بنزینی
5 از 1 رای

نظر شما چیست؟