پیکاپ جدید Ford Maverick اولین پیکاپ بازار آمریکاست که بصورت استاندارد با پیشرانه هایبرید عرضه میشود. و با انتشار اطلاعات رسمی از میزان مصرف سوخت آن باید بگوییم کممصرف ترین پیکاپ بازار آمریکا نیز لقب میگیرد. چهار ماه پیش که فورد بصورت رسمی از Maverick رونمایی کرد، متوسط مصرف سوخت آن در شهر را حدود ۵.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر تخمین زده بود. اما حال که اطلاعات رسمی میزان مصرف سوخت آن توسط آژانس حافظت از محیط زیست آمریکا (EPA) منتشر شده، مشخص میشود پیکاپ جدید Ford Maverick از آنچه انتظار میرفت، کممصرف تر نیز هست.
بنا به اطلاعات انتشار یافته از سوی EPA، متوسط مصرف سوخت Ford Maverick در شهر و جاده به ترتیب ۵.۶ و ۷.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. متوسط مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی نیز صدی ۶.۳ لیتر اعلام شده است. با این حساب، میتوان انتظار بُرد پیمایشی بالغ بر ۸۰۵ کیلومتر در فاصله سوختگیری ها را داشت که برای پیکاپی با قیمت پایه ۱۹.۹۹۵ دلار عدد قابلتوجهی است. فورد در کنار پیشرانه هایبرید، موریک را با موتور ۲.۰ لیتری توربو اکوبوست نیز عرضه میکند که مقایسه مصرف سوخت صدی ۱۰.۲ لیتر در شهر و ۷.۸ لیتر در جاده آن با اعداد اعلام شده برای مدل هایبرید، کاملا نشان میدهد که موریک هایبرید تا حد کممصرف و اقتصادی است.
فورد موریک تنها یک رقیب مستقیم در بازار آمریکا دارد و آن هم هیوندای سانتاکروز است که در کممصرفترین حالت، اندکی بهتر از فورد موریک اکوبوست است اما متوسط مصرف سوخت ۱۰.۲ لیتر آن در سیکل ترکیبی، فاصله بسیار زیادی با موریک هایبرید دارد. البته فورد موریک هایبرید یک نقطه ضعف بزرگ دارد و آن هم این است که تنها بصورت دیفرانسیل جلو عرضه میشود و امکان سفارش آن بصورت AWD وجود ندارد. فورد تنها مدل اکوبوست موریک را بصورت AWD عرضه میکند. بد نیست بدانید فورد موریک اکوبوست AWD در شهر و جاده به ترتیب صدی ۱۰.۷ و ۸.۱ لیتر بنزین میسوزاند.
با ذکر این توضیحات، بد نیست به مشخصات فنی پیشرانه های پیکاپ جدید Ford Maverick نیز بپردازیم. برای مدل هایبرید، فورد پیشرانه متشکل از موتور ۲.۵ لیتری بنزینی متصل به گیربکس CVT است، ۱۹۱ اسببخار قدرت و ۲۱۰ نیوتنمتر گشتاور است را در نظر گرفته. این پیشرانه از نظر قدرت، همرده با موتور پایه هیوندای سانتاکروز یعنی واحد ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی بنزینی است اما ۳۵ نیوتنمتر گشتاور کمتر در اختیار موریک قرار میدهد. در مقایسه پیشرانه های توربو این دو پیکاپ جدید بازار آمریکا نیز این سنگینی کفه توان پیشرانه به سمت پیکاپ کُرهای کاملا مشهود است. موتور ۲.۰ لیتری توربو فورد موریک اکوبوست در حالی ۲۵۰ اسببخار قدرت ۳۷۵ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند که این مقادیر برای موتور ۲.۵ لیتری توربو هیوندای سانتاکروز به ترتیب ۲۸۱ اسببخار و ۴۲۲ نیوتنمتر اعلام شده است.
حال که فورد خودرو های فییِستا، فوکوس و فیوژن را از سبد محصولات خود در بازار آمریکا کنار گذاشته، موریک نزدیکترین گزینه فورد به یک خودرو خانوادگی اقتصادی برای خریداران آمریکایی نیز به حساب میآید. البته بسیاری از خریداران بالقوه آمریکایی ترجیح میدهند خودرویی نظیر فییِستا به سبد تولیدات فورد در آمریکا باز گردد، مخصوصا حالا که فورد هم فییِستا و هم فوکوس را برای بازار های اروپایی، بهروز کرده. در مورد فیوژن اما خریداران آمریکایی چندان از خداحافظی آن از بازار آمریکا ناراحت نیستند چراکه فورد قرار است یک کراساوور کوپه جذاب را جایگزین این سدان میدسایز کند که پیشتر آن را با نام Evos در چین عرضه کرده است.
در پایان پیشنهاد میکنیم برای آگاهی از تازه های دنیای خودرو و اخبار خودرویی کشورمان، حتما اینستاگرام فارسیکار را دنبال کنید.
انتهای پیام
نظر شما چیست؟