فونیکس تیگو ۸ پرو قیمت‌گذاری شد؛ قیمت نجومی پرچم‌دار جدید مدیران خودرو

فونیکس تیگو ۸ پرو، پرچم‌دار جدید مدیران خودرو امروز طی مراسمی با یک رقم نجومی، قیمت‌گذاری شد؛ ۱ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان برای یک خودرو چینی!

شنبه - ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۴
اعلام قیمت فونیکس تیگو ۸ پرو

مدیران‌خودرو ساعتی پیش پرچمدار جدید خود، تیگو ۸ پرو را تحت برند فونیکس رونمایی کرد. در این مراسم، قیمت نهایی تیگو ۸ پرو اعلام شد و از آغاز فروش آن از روز آینده خبر داده شد. در کمال تعجب، و در حالی که پیش‌تر گمانه‌زنی ها بر حدود قیمت ۱.۳ تا ۱.۴ میلیارد تومانی این محصول جدید مدیران‌خودرو بود، قیمت نهایی آن ۱ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان اعلام شد. این در حالی است که در چین، گران‌قیمت‌ترین و مجهزترین نمونه این خودرو (چری تیگو ۸ پلاس)، قیمتی نزدیک به ۱۶۰ هزار یوان دارد. یعنی حتی با احتساب نرخ ۴۴۰۰ تومانی یوان در بازار آزاد ارز کشورمان نیز قیمت مجهزترین و گران‌قیمت‌ترین چری تیگو ۸ پلاس در چین به ۷۰۵ میلیون تومان نمی‌رسد!

کوتاه از فونیکس تیگو ۸ پرو

فونیکس تیگو ۸ پرو یک کراس‌اوور میدسایز چینی است. مدیران خودرو معتقد است به لطف سطح بالای امکانات ایمنی و رفاهی، و همچنین طراحی جذاب و به‌روز، می‌تواند آلترناتیو جذابی باشد برای کراس‌اوور های میدسایز وارداتی نظیر هیوندای سانتافه و نیسان ایکس‌تریل. کروز کنترل تطبیقی، سیستم ترمز اضطراری خودکار، هشدار نقاط نقطه کور، همیار حفظ خودرو در بین خطوط، ترمز اضطراری اتوماتیک، هشدار باز شدن درها، کنترل فشار باد تایرها، سیستم کمکی حرکت در ترافیک، نور بالا اتوماتیک و شش ایربگ بخشی از امکانات ایمنی فعالی هستند که در قالب فونیکس تیگو ۸ پرو عرضه می‌شود. در بخش رفاهی نیز می‌توان به بهره‌مندی فونیکس تیگو ۸ پرو از موارد زیر اشاره کرد:

– سیستم ورود و استارت بدون کلید
– سیستم دید ۳۶۰ درجه از اطراف
– تنظیم برقی صندلی‌ها
– پد شارژ بی‌سیم گوشی‌های هوشمند
– کول‌باکس
– سیستم تهویه اتوماتیک با کنترل چند نقطه‌ای
– فیلتر هوای N95 کابین
– کنترل فرامین صوتی
– نمایشگرهای باریک دوتایی به عنوان نمایشگر اصلی سیستم اطلاعات و سرگرمی‌ و نشانگرهای پشت فرمان

همانطور که مشخص است، امکاناتی که در قالب فونیکس تیگو ۸ پرو عرضه می‌شود، به واقع آن را به خودرویی وسوسه‌برانگیز تبدیل می‌کند، اما نه آنقدر که قرار باشد به حداقل دو و نیم برابر قیمت جهانی به خریدار ایرانی تحمیل شود. مخصوصا وقتی در نظر داشته باشید که این مبلغ برای یک کراس‌اوور چینی تک‌دیفرانسیل پرداخت خواهد شد.

پیشرانه و قوای محرکه

محرک این خودرو، یک موتور ۱.۶ توربو ۱۹۷ اسب‌بخاری با ۲۹۰ نیوتن‌متر گشتاور است که به گیربکس ۷ سرعته دو کلاچ خیس متصل است. تیگو ۸ پرو در چین با موتور قدرتمندتر ۲.۰ لیتری ۲۵۱ اسب‌بخاری با حداکثر گشتاور ۳۹۰ نیوتن‌متر نیز عرضه می‌شود. احتمال عرضه با موتور قدرتمندتر در ایران، نه فعلا تایید شده، و نه تکذیب. اما حتی اگر تصمیم بر عرضه فونیکس تیگو ۸ پرو به بازار با موتور قدرتمندتر نیز وجود داشته باشد، بعید نیست قیمت به ۲ میلیارد برسد!

حال یک سوال به ذهن نگارنده این نوشتار خطور می‌کند و آن هم این است که آیا با قیمت‌گذاری های اینچنینی برای خودروهای چینی مونتاژ داخل، کمر همت به هرچه بی‌ارزش‌تر کردن پول کشورمان بسته ایم؟ آیا مسئولین امر باخبر هستند که این خودرو با تقریبا دو و نیم برابر قیمت جهانی به خریدار ایرانی عرضه می‌شود؟ پیشنهاد می‌کنیم به بررسی موضوع و چرایی این اتفاق پرداخته شود که چگونه خودرو ۷۰۴ میلیون تومانی به قیمت ۱ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان به دست مصرف‌کننده داخلی می‌رسد.

در ادامه می‌توانید گالری تصاویر فونیکس تیگو ۸ پرو را مشاهده فرمایید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم جهت آگاهی از تازه‌های جهان خودرو و دنبال کردن اخبار و سوژه‌های خودرویی کشورمان، حتما اینستاگرام فارسی‌کار را دنبال کنید.

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟